Σαν
σήμερα 20 Μαϊου 1955 γεννιέται ο Zbigniew Preisner
o διάσημος
πολωνός
συνθέτης των ταινιών του Κισλόφσκι
«...
Ο
Κισλόφσκι με έμαθε την ελεθερία της
έκφρασης. Το νόημα της τέχνης είναι η
ελευθερία, η ελευθερία έκφρασης. Γι'
αυτό πιστεύω ότι όσο και αν προσπαθήσουν
κάποιοι για το αντίθετο, αργά ή γρήγορα
η τέχνη θα διαδοθεί...»«..Το τεράστιο
άλμα της τεχνολογίας, δεν στηρίχθηκε
σε κάποιο φιλοσοφικό ή ψυχολογικό
υπόβαθρο, ούτε στη τέχνη. Οι άνθρωποι
έχουν λησμονήσει την ψυχή τους – δεν
έχουν ούτε χρόνο ούτε χώρο να της
αφιερώσουν...» Ζμπίκνιου
Πράϊσνερ
Γεννημένος στην Πολωνία το 1955 και αυτοδίδακτος μουσικός, ο Πράισνερ έχει υπογράψει τη μουσική σε περισσότερες από 40 ταινίες, κυρίως ευρωπαϊκές («Europa Europa» της Ανιέσκα Χόλαντ, «Μοιραίο πάθος» του Λουί Μαλ, «Οταν ένας άντρας αγαπά μια γυναίκα» του Λούις Μαντόκι, «Κουαρτέτο σε τέσσερις κινήσεις» της Λουκίας Ρικάκη κ.ά). Αφετηρία για τη διεθνή φήμη του αποτέλεσε η δουλειά του για τη «Διπλή ζωή της Βερόνικα» κι ας χρησιμοποιούσε τότε το ψευδώνυμο Βαν ντε Μπαντεμάγερ. Λίγο αργότερα έγινε γνωστό πως αυτός που είχε δημιουργήσει χάρη στην ταινία το εκλεκτικό «Concerto in e minor, Version 1798» ήταν ο Ζμπίγκνιου Πράισνερ.
Οι ηχογραφήσεις της μουσικής του για τον κινηματογράφο έχουν κάνει ρεκόρ πωλήσεων: από το 1991 που κυκλοφόρησε η «Διπλή ζωή της Βερόνικα» έχει πουλήσει πάνω από 300.000 cd, ενώ η τριλογία «Τα τρία χρώματα» έχει ξεπεράσει τα 700.000 αντίτυπα.
Η βασική δημιουργική δύναμη για τον Πράισνερ προήλθε από την ανησυχία του ότι οι άνθρωποι στη σημερινή εποχή απομακρύνονται όλο και περισσότερο μεταξύ τους, ως συνέπεια των τεχνολογικών επιτευγμάτων. «Οχι πολύ καιρό πριν», λέει, «διαβάζαμε κάτω από το φως της λάμπας πετρελαίου. Τώρα, μοιράζουμε την προσοχή μας μεταξύ της τηλεόρασης, της οθόνης του υπολογιστή και των κινητών τηλεφώνων. Το τεράστιο άλμα της τεχνολογίας, όμως, δεν στηρίχθηκε σε κάποιο φιλοσοφικό ή ψυχολογικό υπόβαθρο, ούτε στην τέχνη. Οι άνθρωποι έχουν λησμονήσει την ψυχή τους - δεν έχουν ούτε χρόνο ούτε χώρο να της αφιερώσουν».
Βιογραφικά
Ο Zbigniew Preisner, γεννήθηκε το 1955. Αυτοδίδακτος αλλά με μεγάλη μουσική εμπειρία στην κλασική μουσική και ιδιαίτερη αγάπη στους Πολωνούς ρομαντικούς συνθέτες αλλά και στον Paganini και το Sibelius, ξεκίνησε γράφοντας μουσική για το φημισμένο καμπαρέ της Κρακοβίας, Piunica Pod Baranami (Η κάβα κάτω από τα πρόβατα), για να στραφεί μετά στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Ο Presnier συνέδεσε το ονομά του και την καριέρα του με δύο ανθρώπους. Το σκηνοθέτη Krzysztof Kieslowski και το σεναριογράφο Krzysztof Piesiewicz. Μαζί δημιούργησαν δεκαπέντε αριστουργηματικές ταινίες (Dekalog (1989), La Double vie de Véronique(1991), Trois couleurs: Bleu (1993), Trois couleurs: Blanc (1994) και Trois couleurs: Rouge (1994). Εκτός απο τη μοναδική συνεργασία του με τον Krzystof Kieslowski έχει δουλέψει και με άλλους σκηνοθέτες όπως: Hector Babenco, Louis Malle, Thomas Vinterberg, Jan Schütte, Edoardo Ponti, Hans Petter Moland, Luis Mandoki, Jean Becker's, Deborah Warner, Charles Sturridge αλλά και με την Agnieszka Holland σε τρεις ταινίες της (Europa Europa, Olivier Olivier και The Secret Garden). Χωρίς βέβαια να ξεχνάμε και τη συνεργασία του Preisner με την Λουκία Ρικάκη για την ταινία Κουαρτέτο σε 4 Κινήσεις (1994). Έχει βραβευθεί με τη Χρυσή Άρκτο (Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου), έχει κερδίσει δύο βραβεία Cesars (Γαλλική Ακαδημία Κινηματογράφου) το 1996 για το φιλμ του Jean Becker's Elisa, και το 1995 για την ταινία Τρία χρώματα: Η κόκκινη ταινία και έχει λάβει τρεις συνεχόμενες μνείες ως "o καλύτερος συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής" από την Ένωση Κριτικών του Λος Άντζελες. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ηχογραφήσεις της μουσικής του Preisner για τον κινηματογράφο έχουν κάνει ρεκόρ πωλήσεων: η Διπλή ζωή της Βερόνικας έχει πουλήσει πάνω από 300.000 cd από το 1991 που κυκλοφόρησε ενώ η Τριλογία έχει ξεπεράσει τις 700.000 αντίτυπα. Διόλου άσχημα για έναν συνθέτη που μεγάλωσε στην Κρακοβία και έμαθε μουσική σχεδόν μόνος του.
Ο Zbigniew Preisner, γεννήθηκε το 1955. Αυτοδίδακτος αλλά με μεγάλη μουσική εμπειρία στην κλασική μουσική και ιδιαίτερη αγάπη στους Πολωνούς ρομαντικούς συνθέτες αλλά και στον Paganini και το Sibelius, ξεκίνησε γράφοντας μουσική για το φημισμένο καμπαρέ της Κρακοβίας, Piunica Pod Baranami (Η κάβα κάτω από τα πρόβατα), για να στραφεί μετά στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Ο Presnier συνέδεσε το ονομά του και την καριέρα του με δύο ανθρώπους. Το σκηνοθέτη Krzysztof Kieslowski και το σεναριογράφο Krzysztof Piesiewicz. Μαζί δημιούργησαν δεκαπέντε αριστουργηματικές ταινίες (Dekalog (1989), La Double vie de Véronique(1991), Trois couleurs: Bleu (1993), Trois couleurs: Blanc (1994) και Trois couleurs: Rouge (1994). Εκτός απο τη μοναδική συνεργασία του με τον Krzystof Kieslowski έχει δουλέψει και με άλλους σκηνοθέτες όπως: Hector Babenco, Louis Malle, Thomas Vinterberg, Jan Schütte, Edoardo Ponti, Hans Petter Moland, Luis Mandoki, Jean Becker's, Deborah Warner, Charles Sturridge αλλά και με την Agnieszka Holland σε τρεις ταινίες της (Europa Europa, Olivier Olivier και The Secret Garden). Χωρίς βέβαια να ξεχνάμε και τη συνεργασία του Preisner με την Λουκία Ρικάκη για την ταινία Κουαρτέτο σε 4 Κινήσεις (1994). Έχει βραβευθεί με τη Χρυσή Άρκτο (Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου), έχει κερδίσει δύο βραβεία Cesars (Γαλλική Ακαδημία Κινηματογράφου) το 1996 για το φιλμ του Jean Becker's Elisa, και το 1995 για την ταινία Τρία χρώματα: Η κόκκινη ταινία και έχει λάβει τρεις συνεχόμενες μνείες ως "o καλύτερος συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής" από την Ένωση Κριτικών του Λος Άντζελες. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ηχογραφήσεις της μουσικής του Preisner για τον κινηματογράφο έχουν κάνει ρεκόρ πωλήσεων: η Διπλή ζωή της Βερόνικας έχει πουλήσει πάνω από 300.000 cd από το 1991 που κυκλοφόρησε ενώ η Τριλογία έχει ξεπεράσει τις 700.000 αντίτυπα. Διόλου άσχημα για έναν συνθέτη που μεγάλωσε στην Κρακοβία και έμαθε μουσική σχεδόν μόνος του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου