Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010

To Τροφώνιο στη Λυρική (φωτογραφίες)


Για 11η συνεχή χρονιά το Τροφώνιο Ωδείο παρακολουθεί τις παραστάσεις της Λυρικής "Όπερα για παιδιά" που σκηνοθετεί  και διασκευάζει η Κάρμεν Ρουγγέρη ,
 Στόχος της Κάρμεν Ρουγγέρη  είναι να γνωρίσει  στα παιδιά κάθε χρόνο  και έναν κλασικό συνθέτη.
Φέτος σειρά είχε ο Γιοχαν Στράους, και η "Νυχτερίδα" 

Η Κάρμεν Ρουγγέρη  λέει για τον «βασιλιά του βαλς» και τη «βασίλισσα της οπερέτας»: «Ονειρευόμουν να ανεβάσω τη «Νυχτερίδα», θέλοντας να γνωρίσω στα παιδιά αυτόν τον μοναδικό συνθέτη. Πάντοτε, όμως, σκόνταφτα στην υπόθεση, που δεν ήταν κατάλληλη για παιδιά. Τυχαία σε ένα αφιέρωμα άκουσα ότι η οπερέτα αυτή θεωρείται ένα αριστουργηματικό μουσικό αρχιτεκτόνημα, το οποίο κάθε δημιουργός μπορεί να «διακοσμήσει» με τον δικό του τρόπο. Για να μπορούμε να το παρουσιάσουμε στα παιδιά, οι συνεργάτες μου κι εγώ κρατήσαμε τα πιο όμορφα μουσικά μέρη, διαλέξαμε τα μελωδικότερα τραγούδια και «διακοσμήσαμε» διαφορετικά αυτό το μουσικό αρχιτεκτόνημα».
              μαθητές  με την πρωταγωνίστρια Ροζαλίντα( Βασιλική-Μαρία Ζαχαροπούλου)
                                           με την αφηγήτρια (Χριστίνα Κουλουμπή)

Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2010

"Η νυχτερίδα "(Ο χορός των παραμυθιών) Γιόχαν Στράους

Αύριο Κυριακή 28 Φεβρουαρίου το Τροφώνιο Ωδείο πάει στην Λυρική Σκηνή για να παρακολουθήσει την παράσταση (στη παιδική σκηνή )"Η νυχτερίδα "(Ο χορός των παραμυθιών) Γιόχαν Στράους
Βασισμένη στην οπερέτα "Η νυχτερίδα" του Γιόχαν Στράους( υιού)

Μουσική διεύθυνση Δημήτρης Κατσίμπας, Γιώργος Αραβίδης
Διασκευή – Κείμενο πρόζας – Σκηνοθεσία Κάρμεν Ρουγγέρη
Μουσική προσαρμογή για μικρό σύνολο Κώστας Κριτσωτάκης
Στίχοι τραγουδιών Ανδρέας Κουλουμπής
Σκηνικά – Κοστούμια Χριστίνα Κουλουμπή
Χορογραφία Πέτρος Γάλλιας
Φωτισμοί Χριστίνα Θανάσουλα
Διεύθυνση χορωδίας Κώστας Δρακάκης
Ορχήστρα και Χορωδία Παιδικής Σκηνής
Διανομή
Αφηγήτρια Χριστίνα Κουλουμπή / Αφηγητής Γιάννης Νικολάου
Άϊζενστάιν Άγγελος Χονδρογιάννης, Νίκος Κοτενίδης, Δημήτρης Παπαγεωργίου
Ροζαλίντα Ειρήνη Κώνστα, Βασιλική-Μαρία Ζαχαροπούλου, Νίκη Χαζιράκη
Αντέλε Βαρβάρα Μπιζά, Ελένη Γιαννίρη, Κάθριν Σκαλίδου
Άλφρεντ Θανάσης Ευαγγέλου, Γιάννης Καλύβας, Αδάμ Τσαρούχης
Μπλιντ (Δικηγόρος) Κωστής Τζανοκωστάκης, Νίκος Καραγκιαούρης
Φάλκε (Αρχηγός της αστυνομίας) Ερρίκος Μπριόλας, Χρήστος Αμβράζης
Χίλντα (Αστυνόμος Α΄) Αγλαΐα Καραβέλα
Φρανκ (Αστυνόμος Β΄) Γιάννης Νικολάου, Λάμπρος Παπαγεωργίου
Αστυνόμος Γ΄ Λανγκ Γιώργος Γερωνυμάκης, Σταμάτης Πακάκης
Επιστάτης / Γιατρός Λάμπρος Παπαγεωργίου
Χοροδιδασκάλισσα Ιρένε Αθανασίου, Αγλαΐα Καραβέλα
Δάσκαλος μουσικής Βασίλης Κωστόπουλος, Νίκος Καραγκιούρης
Περιπτερού Μαρία Μουρκούση



Η Νυχτερίδα - ο χορός των παραμυθιών της Κάρμεν Ρουγγέρη

Οπερέτα διαλέξαμε φέτος για τους μικρούς μας φίλους και συγκεκριμένα τη Νυχτερίδα του Γιόχαν Στράους. Έργο κατεξοχήν μελωδικό, γεμάτο από νοσταλγικά βιεννέζικα βαλς, μια κωμωδία κεφάτη και σπινθηροβόλα που θα γοητεύσει μικρούς και μεγάλους.
Ο Γιόχαν Στράους θεωρείται ο βασιλιάς του βαλς και η Νυχτερίδα βασίλισσα της οπερέτας. Ονειρευόμουν να ανεβάσω τη Νυχτερίδα, θέλοντας να γνωρίσω στα παιδιά αυτόν τον μοναδικό συνθέτη. Για να μπορούμε να το παρουσιάσουμε στα παιδιά, οι συνεργάτες μου κι εγώ, κρατήσαμε τα πιο όμορφα μουσικά μέρη, διαλέξαμε τα μελωδικότερα τραγούδια και «διακοσμήσαμε» διαφορετικά αυτό το μουσικό αρχιτεκτόνημα. Στο πρώτο και στο τρίτο μέρος χρειάστηκαν περισσότερες «επεμβάσεις». Κρατήθηκαν όμως τα ονόματα και οι χαρακτήρες του πρωτότυπου. Το δεύτερο μέρος είναι όλο ένας χορός μεταμφιεσμένων. Τι πιο ωραίο, λοιπόν, από ένα χορό γεμάτο παραμυθένιους ήρωες….




Γιόχαν Στράους 
Είναι το πρώτο από τα έξι παιδιά του διάσημου συνθέτη Γιόχαν Μπαπτίστ Στράους. Γεννήθηκε στη Βιέννη στις 25 Οκτωβρίου 1825. Από πολύ μικρός άρχισε μαθήματα μουσικής. Έπαιζε βιολί και στα έξι του χρόνια σύνθεσε το πρώτο του βαλς. Μεγαλώνοντας ακολούθησε την επιθυμία του πατέρα του και εργάστηκε σε τράπεζα. Παράλληλα, οργάνωσε μία ορχήστρα 15 μουσικών. Η επιτυχία της ήταν τόσο μεγάλη, που ανταγωνιζόταν σε φήμη ακόμα και την ορχήστρα του πατέρα του.
Μετά το θάνατο του πατέρα του, το 1849, ο Γιόχαν Στράους άρχισε να περιοδεύει σε Ευρώπη και ΗΠΑ παρουσιάζοντας τη μουσική του. Οι μεγαλύτεροι συνθέτες της εποχής του αναγνώρισαν το μουσικό του ταλέντο. Από το 1835 αφιερώθηκε στην οπερέτα και έφτασε το βαλς στον υψηλότερο βαθμό τελειότητας. Πέθανε στη Βιέννη στις 3 Ιουνίου 1899, αφήνοντας πίσω του ένα πολύ σημαντικό έργο. 

“Η τρίπρακτη οπερέτα Νυχτερίδα του Γιόχαν Στράους, σε λιμπρέτο των Χάφνερ και Ζενέ, πρωτοπαρουσιάστηκε τον Απρίλιο του 1874 στο Theater an der Wien της Βιέννης με πολύ μεγάλη επιτυχία. Έκτοτε η Νυχτερίδα έχει ανέβει πάμπολλες φορές. Η υπόθεση εκτυλίσσεται στη Βιέννη, ένα χρόνο μετά τη σοβαρή χρηματιστηριακή κρίση του 1873, που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια περιουσιών, την καταστροφή πολιτικών σταδιοδρομιών, την κοινωνική αναταραχή, τις βιοποριστικές δυσκολίες. Οι «σκηνοθεσίες» της καθημερινότητας, μέσα από τη διασκέδαση και το ποτό, για να λησμονηθούν οι οικονομικές δυσκολίες, αποδίδονται με κριτική κομψότητα στο έργο του Στράους, που έχει ως κέντρο τα αστεία μιας συντροφιάς Βιεννέζων αστών κατά τη διάρκεια ενός χορού μεταμφιεσμένων. Οι απιστίες του βαρώνου Άιζενσταϊν, η πλατωνική απιστία της έξυπνης συζύγου Ροζαλίντε, ο δυνάμει εραστής της, η εκδίκηση του Φάλκε, φίλοι, υπηρέτες, δημόσιοιτου υπάλληλοι -όλοι στροβιλίζονται στο ρυθμό των τριών τετάρτων.Η εικόνα μιας κοινωνίας σε κρίση που προβολικά δεν διαφέρει πολύ από τη σημερινή, επενδυμένη όμως με την εξαίσια μουσική του Γ. Στράους.”


Λίγα λόγια για το έργο όπως παρουσιάζεται από την Κάρμεν Ρουγγέρη

Σε ένα αρχοντικό στη Βιέννη ζούσε πολλά χρόνια πριν ένα ζευγάρι ευγενών. Ο βαρόνος Άϊζενσταϊν και η βαρόνη Ροζαλίντε. Στο ίδιο σπίτι ζούσε επίσης η Αντέλε η καμαριέρα τους. Φίλος του ζευγαριού ήταν ο Μπλιντ, δικηγόρος στο επάγγελμα. Στο έργο μας θα έχουμε, ακόμη, την ευκαιρία να γνωρίσουμε τον Φρανκ (υπαρχηγό της αστυνομίας), τη Χίλντα (αστυνόμο Α΄), τον Γιόχαν (αστυνόμο Β΄), τον Λανγκ (αστυνόμο Γ΄), τον Άλφρεντ (τενόρο στο επάγγελμα) και πολλούς άλλους.

Με παραμυθένιο τρόπο, γυρνώντας το δείχτη ενός ρολογιού, θα πάμε πολλά χρόνια πίσω, για να τους βρούμε όλους συμμαθητές στο ίδιο σχολείο. Θα τους δούμε σε μάθημα χορού, σε μάθημα μουσικής, στην απονομή των διπλωμάτων τους. Θα ακολουθήσει η πρόταση γάμου του Άιζενσταϊν στη Ροζαλίντε. Ύστερα ο γάμος του ζευγαριού.
Θα περάσουν λίγα χρόνια. Ο Άιζενσταϊν θα προκαλέσει πολλά προβλήματα με το χαρακτήρα του, ώσπου σε ένα χορό μεταμφιεσμένων θα δοθεί η λύση, χαρίζοντας ένα ευτυχισμένο τέλος στην ιστορία μας.

Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2010

Ο αυτοσχεδιασμός στα κράματα της μουσικής Ανατολής-Δύσης



 Η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση και το Hellenic American University, παρουσιάζει διάλεξη στα αγγλικά του σολίστα στο ούτι και συνθέτη Αλέκου Βρέτου με τίτλο «Ο αυτοσχεδιασμός και η λειτουργία του στα διάφορα κράματα μουσικής μεταξύ Ανατολής-Δύσης». Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 2 Μαρτίου 2010 στις 19:00 στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι).
 Στις 20:30 ακολουθεί συναυλία με τίτλο “From the beginning…..Mergin”. Αραβική μουσική, jazz και latin με παραδοσιακά ανατολίτικα αλλά και σύγχρονα δυτικά όργανα από ένα κράμα αραβικής μουσικής, jazz και latin με μεγάλες δόσεις αυτοσχεδιασμού. Οι Φώτης Μυλωνάς (νάυ/φλάουτο), Αλέκος Βρέτος (ούτι), Κωνσταντίνα Κυριαζή (βιολί), Δημήτρης Σεβδαλής  (πιάνο), Σεραφείμ Μπέλος (ντραμς) και Luis Enrique Bu Pasqual (κρουστά) ερμηνεύουν έργα των Αλέκου Βρέτου, Victor Young, Wayne Shorter και Chick Corea.
Τρίτη 2 Μαρτίου 2010, 19:00, 20:30
Ελληνοαμερικανική Ένωση, Μασσαλίας 22, Κολωνάκι
  Η είσοδος είναι ελεύθερη

Έφυγε ο συνθέτης Αριέλ Ραμίρεζ


Ο συνθέτης και πιανίστας Αριέλ Ραμίρεζ, δημιουργός του Misa criolla, πέθανε σε ηλικία 88 χρόνων από επιπλοκές πνευμονίας. 
Το Misa criolla είναι μια λειτουργία σε πέντε μέρη που βασίζεται στις μελωδίες και τους λαϊκούς ρυθμούς της αργεντινής μουσικής.
Γράφτηκε το 1964, ερμηνεύτηκε σε 40 γλώσσες στο Τεάτρο Κολόν του Μπουένος Άιρες και στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης γνωρίζοντας τη μεγαλύτερη επιτυχία ερμηνευμένο από την Μερσέντες Σόσα.


Ο Αριέλ Ραμίρεζ είχε συνθέσει πολλά λαϊκά τραγούδια όπως το "Alfonsina y el mar" που έγινε ευρύτερα γνωστό από τη φωνή της Σόσα, που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Οκτώβριο.

Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

Συναυλία διάρκειας... 171 ωρών στη Βαρσοβία- Για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Σοπέν

Συναυλία διάρκειας 171 ωρών, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από τη γέννηση του Φρεντερίκ Σοπέν διοργανώνεται στη Βαρσοβία.
Η διάρκεια της συναυλίας, στην οποία θα λάβουν μέρος περισσότεροι από 250 μουσικοί και τραγουδιστές, συμβολίζει τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στις δύο πιθανές ημερομηνίες γέννησης του μεγάλου συνθέτη.
Το πιστοποιητικό της βάφτισης του Φρεντερίκ Σοπέν ανέφερε ως ημερομηνία γέννησής του την 22α Φεβρουαρίου, ενώ ο ίδιος και η οικογένειά του υποστήριζαν ότι η σωστή ημερομηνία είναι η 1η Μαρτίου. 
"Από τις 22 Φεβρουαρίου μέχρι την 1η Μαρτίου επαγγελματίες και ερασιτέχνες μουσικοί θα βρίσκονται νύχτα μέρα πίσω από τα όργανά τους και τα μικρόφωνα στην αίθουσα του ιστορικού κέντρου της Βαρσοβίας", δήλωσε ο εκπρόσωπος των διοργανωτών, Πάβελ Μπέσερ

πηγή :Ελευθεροτυπία 

Πρόγραμμα προβολών ντοκυμανταίρ με θέμα τη Μουσική στο Γαλλικό Ινστιτούτο

ΘΕΜΑΤΙΚΗ «ΜΟΥΣΙΚΗ»
Τετάρτη 24/2/2010
EL SΙSTEMA / ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Των PAUL SMACZNY και MARIA STODTMEIER // ΓΕΡΜΑΝΙΑ | 2008 | 90'
Μια ταινία για την Κρατική Ορχήστρα Νέων και Παιδιών της Βενεζουέλας, γνωστή με το όνομα ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, που ιδρύθηκε το 1975 από τον οικονομολόγο-μουσικό, Χοσέ Αντόνιο Αμπρέου. Ένα φιλόδοξο, δημοφιλές Κοινωνικό Πρόγραμμα Κλασικής Μουσικής που απορροφά το 80-90% από τα 265.000 παιδιά φτωχών οικογενειών που ζουν σε περιοχές όπου η μεγάλη εγκληματικότητα είναι καθημερινή απειλή. Μια υπέροχη ταινία που πείθει απόλυτα για την ελπιδοφόρα αξία της κοινωνικής προσφοράς.


Τετάρτη 3/3/2010
RHYTHMS AND RHYMES / ΡΥΘΜΟΙ ΚΑΙ ΡΙΜΕΣ
Του ΝΙΚΟΥ ΣΚΑΡΕΝΤΖΟΥ // ΕΛΛΑΔΑ | 2009 | 77'
Μια καταγραφή της ελληνικής hip hop σκηνής. Οι δημιουργοί και πρωταγωνιστές της σκηνής μιλούν για το χρονικό του hip hop στη χώρα μας, από τις αρχές της δεκαετίας του '90 μέχρι σήμερα, με όλα τα στοιχεία όπως Djing, MCing, graffiti, breakdance και beatbox. Η ταινία αποτελείται από 12 κεφάλαια που το κάθε ένα ξεκινάει με αποσπάσματα της ζωής μιας παρέας παιδιών ελλήνων και μεταναστών που ζουν στην Αθήνα και προσπαθούν να κερδίσουν μια θέση στο ελληνικό hip hop.


Τετάρτη 10/3/2010

FROM MAO TO MOZART / ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΟ ΣΤΟΝ ΜΟΤΣΑΡΤ

Του MURRAY LERNER // ΗΠΑ | 1980 | 114'
H ταινία αφηγείται το ταξίδι του εξέχοντα βιολονίστα και δάσκαλου μουσικής, Isaac Stern, που ήταν ο πρώτος αμερικανός μουσικός ο οποίος συνεργάστηκε με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Κίνας και καταγράφει τις πρόβες και τις συναυλίες που έδωσαν από κοινού με τον διάσημο κινέζο διευθυντή ορχήστρας Li Delun. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα μαθήματα που έδωσε ο Isaac Stern στην Ακαδημία Μουσικής δε νεαρούς μαθητές πάνω στην Τέχνη του βιολιού και την μουσική έκφραση. Η ταινία προβλήθηκε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Καννών και τιμήθηκε με το Όσκαρ ντοκιμαντέρ το 1980.


Τετάρτη 19/5/2010
GLENN GOULD : GENIUS WITHIN / ΓΚΛΕΝ ΓΚΟΥΛΝΤ : ΥΔΙΟΦΥΙΑ ΕΣΩΘΕΝ
Των MICHELE HOZER και PETER RAYMONT // ΚΑΝΑΔΑΣ | 2009 | 85'
Μια παρατηρητική ματιά στην αινιγματική, εκκεντρική και ιδιαίτερα ελκυστική προσωπικότητα του διάσημου πιανίστα. Η ταινία ρίχνει φως σε άγνωστες πτυχές της ιδιωτικής ζωής του, της ανατρεπτικής και αμφιλεγόμενης φιλοσοφίας του, περιλαμβάνει αποσπάσματα από ιδιωτικές ηχογραφήσεις, ημερολόγια καθώς και συνεντεύξεις κοντινών του φίλων και οικείων προσώπων που μιλούν πρώτη φορά δημόσια για τοn καλλιτέχνη αποκαλύπτοντας την ανθρώπινη διάστασή του.


Γαλλικό Ινστιτούτο, Σίνα 31, Αθήνα  

Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2010

"Ταξίδι γνωριμίας με τη Γαλλική Μουσική" (6) Γκ.Φορέ, Κλ.Ντεμπυσσύ

Γκαμπριέλ Φορέ,  (1845 — 1924)  Σπούδασε στη σχολή Νιντερμάγιερ του Παρισιού εκκλησιαστικό όργανο και διεύθυνση χορωδίας.
Εργάστηκε ως οργανίστας σε εκκλησίες, αρχικά στη Ρεν και κατόπιν στο Παρίσι. Στη γαλλική πρωτεύουσα έγινε το 1896 καθηγητής σύνθεσης στο περίφημο Κονσερβατουάρ και λίγο αργότερα διευθυντής του, θέση την οποία υπηρέτησε με ιδιαίτερο ζήλο έως τα 1920.
Απέκτησε μεγάλο κύρος, καθώς συνδύαζε την παιδαγωγική δραστηριότητα με τον  ρόλο του μουσικοκριτικού της Figaro και τη δημιουργία πολλών μουσικών ιδρυμάτων.
Μετά την αποδυνάμωση στη Γαλλία της παράδοσης που είχε δημιουργήσει ο Μπερλιόζ  και την αναγνώριση της προσφοράς του Βάγκνερ (που πέρασε από τον Σεν-Σανς στον νεαρό  Φορέ.), όταν η νέα γαλλική σχολή άρχισε νο μετέχει στα διάφορα κινήματα πνευματικής ανανέωσης, ο Φορέ  ανέλαβε ρόλο επικεφαλής σχολής (ήταν, εκτός των άλλων, και δάσκαλος του Ραβέλ, του Ενέσκου και της  Νάντια  Μπουλανζέ).
Προώθησε σημαντικά  τη  νεότερη γαλλική μουσική, καθότι υπήρξε πρόδρομος στην αφομοίωση  μιας εκλεπτυσμένης αρμονίας και ενός επεξεργασμένου ηχοχρώματος, χαρακτηριστικό τα οποία σύντομα καθιερώθηκαν από τον Ντεμπισί.



Κλωντ Ντεμπυσσύ (1862-1918) : Δημιούργησε μεγάλη αίσθηση με την ιμπρεσσιονιστική του γραφή και έδωσε - μαζί με άλλους νεωτεριστές συνθέτες - νέες ιδέες στην παγκόσμια μουσική κοινότητα που είχε φανεί να βρίσκεται εγκλωβισμένη στην ρομαντική περίοδο χωρίς κάποια σημαντική αλλαγή από την περίοδο του Βάγκνερ και μετά. Το στυλ του υπήρξε μοναδικό και αμίμητο και έδειξε νέους δρόμους στη φόρμα και στη μορφή, καθώς και αρμονικές κατευθύνσεις πρωτάκουστες για τη δυτική μουσική. Θεωρείται ο πρώτος "αυθεντικός" συνθέτης της μουσικής του εικοστού αιώνα.
 Το στυλ του δε χρησιμοποιεί καθόλου τα "κλασικά" μορφικά χαρακτηριστικά του ρομαντισμού αλλά καθοδηγείται από μόνο του σε συνεχιζόμενους μαιάνδρους από μελωδίες που αλληλοσυμπληρώνονται χωρίς όμως παραπέρα συνέπεια. Η μουσική του θεωρήθηκε χωρίς συγκεκριμένη μορφή, τα κομμάτια του για ορχήστρα είναι επίσης στενά συνδεδεμένα με την ενορχήστρωσή τους λόγω έλλειψης χαρακτηριστικών θεμάτων (βλέπε όπως στη ρομαντική περίοδο) έτσι είναι δύσκολο να διασκευαστεί π.χ. για πιάνο. Στις αρμονίες υπήρξε πολύ πρωτοπόρος με χρήση διατονικών-πεντατονικών κλιμάκων και χρήση αρμονιών που μέχρι τότε θεωρούντο παράφωνες και αποφεύγονταν.   http://www.artissimo.gr/

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010

"Ταξίδι γνωριμίας με τη Γαλλική Μουσική" (5) Ζ.Μπιζέ, Καμιγ Σαιν Σανς

O Ζωρζ Μπιζέ  σημαντικός εκπρόσωπος της μη-ιταλικής όπερας της εποχής του ,  συνθέτης που άφησε ενδιαφέρον έργο το οποίο εν μέρει εκτελείται και στις μέρες μας. Ξεκίνησε σαν βιρτουόζος πιανίστας αλλά γρήγορα ασχολήθηκε με τη σύνθεση. Ενώ τα μη οπερατικά του έργα είχαν γενικά αποδοχή, οι όπερές του δεν γίνονταν εύκολα αποδεκτές και αγαπητές από το κοινό - τουλάχιστον κατά την αρκετά σύντομη ζωή του. Έπειτα από μερικά χρόνια, όμως, άρχισε να έρχεται η αναγνώριση του, η οποία φυσικά διατηρείται μέχρι τις μέρες μας.
Διατηρώντας ένα καθαρό γαλλικό στυλ και φινέτσα, ανάλαφρη  αλλά και εκφραστική, η μουσική του συνθέτη αποτέλεσε το τέλειο "όχημα" για την έκφραση των καλλιτεχνικών του ιδεωδών στο χώρο του μελοδράματος. Το αριστούργημά του, η "Κάρμεν", έχει ένα πάθος και μια ζωντάνια που βρίσκουμε και στα υπόλοιπα έργα του συνθέτη, υπογραμμίζοντας όμως και τη βαθιά του πλέον σχέση με τη μουσική καθώς και την τελειοποίηση όλων των εκφραστικών του μέσων.


Ο Σαρλ-Καμίγ Σεν-Σανς αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα Γάλλου ρομαντικού συνθέτη της εποχής του. Υπήρξε βιρτουόζος στο πιάνο και στο εκκλησιαστικό όργανο, είχε αρκετή επιτυχία στην εποχή του σαν συνθέτης και ταξίδευε πολύ κατά τη διάρκεια της ζωής του.΄Εχει χαρακτηριστεί σαν ο Γάλλος "Μέντελσον". Τα έργα του θεωρούνται πλέον κάπως "εκτός μόδας" και έχουν διατηρηθεί στη διαδρομή του χρόνου λιγότερο από αυτά άλλων συνθετών.

"Το καρναβάλι των ζώων" είναι μια μουσική σουίτα που ο συνθέτης έγραψε το Φεβρουάριο του 1886 , ενώ έκανε τις διακοπές του σε ένα χωριουδάκι της Αυστρίας.
Η σουίτα αποτελείται από 14 μέρη και θεωρείται το δημοφιλέστερο έργο του. http://www.artissimo.gr/

Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2010

"Ταξίδι γνωριμίας με τη Γαλλική Μουσική" (4) Ε.Μπερλιοζ

O Εκτωρ Μπερλιόζ θεωρείται ένας από τους πρώτους συνθέτες που έγραψαν συστηματικά "περιγραφική μουσική" (δηλαδή μουσική που θεωρούμε ότι προσπαθεί σε μεγάλο βαθμό να περιγράψει εικόνες της πραγματικότητας, συνήθως με ποιητικό τρόπο). Οι εκτελέσεις των έργων του, άλλοτε ξεσήκωναν ενθουσιασμό και άλλοτε προκαλούσαν αδιαφορία. Μετά από αρκετές φιλόδοξες προσπάθειες - και αρκετές προσωπικές περιπέτειες - κατόρθωσε να γνωρίσει την επιτυχία σε αρκετά μεγάλη ηλικία. Το συγγραφικό του έργο είναι, επίσης, αρκετά αξιόλογο.
 Σε ηλικία 61  ετών ο Μπερλιόζ ολοκλήρωνε τα περίφημα «Απομνημονεύματά» του, απηύθηνε στον εαυτό του την εξής ερώτηση: «Ποιο από τα δύο είναι άραγε ικανό να εξυψώσει περισσότερο τον άνθρωπο: η μουσική ή ο έρωτας;». Ο ίδιος πάντως έζησε και τα δύο με εξίσου μεγάλη ένταση. H δημοφιλής «Φανταστική Συμφωνία» του άλλωστε - ένα από τα αντιπροσωπευτικότερα έργα του ευρωπαϊκού ρομαντισμού, - έχει χαρακτήρα έντονα αυτοβιογραφικό. Γραμμένο το 1830 και με υπότιτλο τη φράση «Επεισόδια της ζωής ενός καλλιτέχνη», το εν λόγω έργο εκφράζει τον παθιασμένο έρωτα του 27χρονου τότε Μπερλιόζ για την ιρλανδέζα ηθοποιό Χάριετ Σμίθσον. Εργο πολυεπίπεδο, πέρα από τις προσωπικές αναφορές, εμπεριέχει όλες τις επιρροές που είχε ως τότε δεχθεί ο νεαρός δημιουργός του. Επιρροές λογοτεχνικές (Γκαίτε, Ουγκό και φυσικά Σαίξπηρ, τις γοητευτικές ηρωίδες του οποίου ενσάρκωνε επί σκηνής η δεσποινίς Σμίθσον) αλλά και μουσικές (Μπετόβεν και κυρίως Βέμπερ) που αποκρυσταλλώθηκαν σε μια δημιουργία η οποία, όταν την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε, ξάφνιασε την παρισινή κοινωνία με τον πρωτοποριακό από πολλές απόψεις χαρακτήρα της. http://www.artissimo.gr/


"Ταξίδι γνωριμίας με τη Γαλλική Μουσική" (3) μπαρόκ

Καθιερωτής της όπερας στη Γαλλία είναι  ο Ζαν Μπατίστ Λουλύ (1632-1687), ο οποίος σε ηλικία 13 χρονών, γελωτοποιός τότε, προσλαμβάνεται από τον Ιππότη ντε Γκιλ, ο οποίος τον φέρνει στο Παρίσι, και σταδιακά συμμετέχει στα βασιλικά μπαλέτα, κερδίζει την εύνοια του βασιλιά Λουδοβίκου του 14ου, συνεργάζεται με το Μολιέρο και αναδεικνύεται ο συνθέτης της αυλής, γράφοντας παράλληλα εκκλησιαστική μουσική.

Το γαλλικό Μπαρόκ κλείνει τον κύκλο του με τον κορυφαίο Ζαν Φιλίπ Ραμώ (1683-1764), ο οποίος επιδίδεται στη σύνθεση θρησκευτικού, οργανικού και μελοδραματικού έργου· θεωρείται ότι είναι αυτός που «έφτιαξε» το είδος της γαλλικής όπερας που συναγωνιζόταν την ιταλική όπερα μπούφα, την «όπερα κομίκ», όχι απαραίτητα κωμική. Δίνει ιδιαίτερη προσοχή στο εκκλησιαστικό όργανο, καθώς από μικρός κατέχει θέσεις οργανίστα σε διάφορες γαλλικές πόλεις.

Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2010

"Ταξίδι γνωριμίας με τη Γαλλική Μουσική" (2)

Ύστερη μεσαιωνική μουσική (1300-1500)

Ars Nova (Νέα Τέχνη)
Η αισθητική περίοδος της Ars Nova, κατά την ύστερη μεσαιωνική εποχή, αποτέλεσε το επόμενο βήμα στην καθιέρωση των νέων μουσικών κατακτήσεων που είχαν ξεκινήσει με την Αρχαία Τέχνη. Η μουσική παρουσιάζεται πιο απελευθερωμένη και επηρεασμένη από τη λαϊκή μουσική και το λειτουργικό μέλος. Οι μουσικές μορφές, αν και πολλές από αυτές είναι παλαιότερες, παρουσιάζονται ανανεωμένες. Στις αρχές του 14ου αιώνα, ο Φιλίπ ντε Βιτρύ (1291-1361), Γάλλος διπλωμάτης, συνθέτης, ποιητής και θεωρητικός, που το 1351 γίνεται επίσκοπος της Μω, έγραψε ένα σημαντικό έργο, ένα εγχειρίδιο τεχνικής, το οποίο περιείχε όλες τις νέες τάσεις που έτειναν να επικρατήσουν και οι οποίες μέχρι τότε δεν είχαν κωδικοποιηθεί.
Όλες αυτές τις κατακτήσεις που κατέγραψε ο Βιτρύ θα τις εφάρμοζε με τον ιδανικότερο τρόπο ο Γκυγιώμ ντε Μασώ (1300-1377), πρωτοπρεσβύτερος στον καθεδρικό ναό της Ρεμς στη Βόρεια Γαλλία. Εκτός από τις άλλες συνθέσεις του, σημαντικότατη είναι η τετράφωνη Λειτουργία Messe Notre Dame, η οποία με την εξαιρετική της κατασκευή εδραιώνει την Λειτουργία σαν μουσική μορφή.
                                                                                                                                  απο ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ 


Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2010

"Ταξίδι γνωριμίας με τη Γαλλική Μουσική" (1)

Απο σήμερα Τρίτη 16 Φεβρουαρίου μέχρι και στις 21 Φεβρουαρίου που θα πραγματοποιηθεί η συναυλία-αφιέρωμα στη γαλλική μουσική θα γίνει παρουσίαση  ένος μικρού αφιερώματος στη  Μουσική της Γαλλίας.

Μεσαιωνική μουσική απο το (1150 -1300)
1 Ars Antiqua (Αρχαία Τέχνη)( Λεονέν- Περοτέν )
2.Τροβαδούροι
Σχολή της Παναγίας των Παρισίων.
Σ' αυτήν ανήκει η δημιουργία ενός συστήματος κανόνων επάνω στις υπάρχουσες μορφές πολυφωνίας, καθώς και ένα σύνολο από νέες κατακτήσεις. Κύριοι αντιπρόσωποι είναι ο Λεονέν (Leonin), οργανίστας στην Παναγία των Παρισίων μέχρι τα τέλη του 12ου αιώνα ο οποίος ξεφεύγει από τα δεσμά του Γρηγοριανού μέλους, εφαρμόζει την αντίθετη κίνηση των φωνών και μετατρέπει το όργκανουμ σε έργο τέχνης και ο Περοτέν (Perotin) ο Μέγας (1180-1210) που ήταν μαθητής του πρώτου. Ο Περοτέν, εισάγει τη μίμηση, το χρωματικό ύφος, προσπάθησε να τελειοποιήσει τη σημειογραφία καθορίζοντας και τη διάρκεια των φθόγγων που χρησιμοποιούσε.


Τροβαδούροι και Τρουβέροι


Οι τροβαδούροι ήταν ευγενείς και μορφωμένοι, κυρίως ιππότες, τραγουδιστές, λυρικοί ποιητές και μουσικοί, που έζησαν γύρω στον 11ο αιώνα στη Μεσημβρινή Γαλλία, νότια του Λίγηρα ποταμού και ιδιαίτερα στην Προβηγκία. Η ονομασία τους προήλθε από το ρήμα trouvar-trobar, δηλαδή βρίσκω, εφευρίσκω, επινοώ μια καινούρια μουσική. Τρουβέροι λέγονται οι αντίστοιχοι Γάλλοι μουσικοί που έζησαν όμως στη Βόρεια Γαλλία. Τα τραγούδια των τροβαδούρων ήταν κατά κύριο λόγο λυρικά, ενώ τα αντίστοιχα των τρουβέρων διακρίνονταν για τον επικό χαρακτήρα τους, εξιστορώντας συχνά τις πολεμικές εκστρατείες της εποχής. Η διάκριση αυτή οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός πως οι τροβαδούροι ζούσαν στη Νότια Γαλλία, η οποία ήταν λιγότερο εκτεθειμένη σε επιδρομές και χαρακτηριζόταν εν γένει από ένα περισσότερο εκλεπτυσμένο πολιτισμό. Τόσο οι τροβαδούροι όσο και οι τρουβέροι αποτελούν απογόνους των αρχαίων ραψωδών ή των μεταγενέστερων τους βάρδων.
ΒΙΚΙΠΑΙΔEΙΑ
 για τους τροβαδούρους

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2010

"Tanguarda " Passion Tango Nuevo!

Οι Tanguarda, ένας νέος ήχος στην σκηνή του τάνγκο που έχει ήδη έχει συνεπάρει τον μουσικό κόσμο, έρχονται στην Αθήνα.

Οι Tanguarda είναι ένα νέο γκρουπ στο χώρο του τάνγκο που αποτελεί και τον απολύτως νέο ήχο της μουσικής αυτής. Με σπουδαία κλασσική παιδεία και καριέρα τα μέλη του κουαρτέτου, ενσωματώνοντας στοιχεία αυτοσχεδιασμού και μοτίβα world μουσικής, συντάραξαν την διεθνή σκηνή με μια θριαμβευτική εμφάνιση στο Barbican του Λονδίνου! Ακολούθησαν σπουδαία Φεστιβάλ όπως αυτά του Gergiev και Stresa, αλλά κυρίως αυτό του Buenos Aires.


Τα ιδρυτικά μέλη του σχήματος, η πιανίστα Maria Martinova με τον μπαντονεονίστα Ville Hiltula - ονόματα γνωστά στο χώρο της κλασσικής αλλά και του τάνγκο - συνεπικούρησαν ο σπουδαίος Βενεζολάνος βιολιστής David Nuňez, αλλά και ο εξάρχων κοντραμπασίστας της Φιλαρμονικής του Rotterdam Matthew Midgley. Το καιρό αυτό οι Tanguarda συνεργάζονται με τους κορυφαίους συνθέτες του τάνγκο Gustavo Beytelmann και Sonia Possetti!
Το σχήμα στις παραστάσεις του στην Ελλάδα θα εμφανιστεί με τον περίφημο βιρτουόζο μπαντονεονίστα Victor Villena, γνωστό από τις εμφανίσεις του με τους Gotan Project! Με τους Tanguarda παρουσίαζεται και το εξαίρετο ζευγάρι χορευτών της Rachel Greenberg και του Ramiro Izurieta. H εντυπωσιακή Greenberg είναι δασκάλα του τάνγκο αλλά και παρτενέρ του μεγάλου Pablo Varon. Εμφανίζεται συχνά με τον κορυφαίο χορευτή και χορογράφο Ramiro Izurieta, πρώτο χορευτή με τις παραγωγές «Tango Emocion» αλλά και του μιούζικαλ «Tanguera». Tango por ... todos!!
Οι Tanguarda είναι οι:
Maria Martinova πιάνο, Víctor Villena μπαντονεόν, Cyril Garac βιολί, Mauricio Angarita κόντρα μπάσο, Rachel Greenberg χορός, Ramiro Izurieta χορός
12/2/2010 - 18/2/2010 HalfNote

Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2010

Σεμινάρια πιάνου



 Το Ωδείο "Μουσικοί Ορίζοντες"  οργανώνει σεμινάριο Master-Class με τον πιανίστα D. Blumenthal στις 17-19 Φεβρουαρίου. Δηλώσεις συμμετοχής και περισσότερες πληροφορίες στη γραμματεία του Ωδείου 
O αμερικανός πιανίστας Daniel Blumenthal γεννήθηκε στη Γερμανία και άρχισε να μαθαίνει μουσική σε ηλικία πέντε ετών, στο Παρίσι.Συνέχισε τις σπουδές του στο American University της Ουάσιγκτον, στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν και στη σχολή Juilliard της Νέας Υόρκης απ'όπου αποφοίτησε με διδακτορικό τίτλο σπουδών. 
Στη συνέχεια, μαθήτευσε κοντά στον Benjamin Kaplan στο Λονδίνο. Την περίοδο 1981-83 βραβεύθηκε σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς όπως αυτούς στο Σίδνευ και στο Λίντς το 1981, στη Γενεύη και στο ιαγωνισμό "Busoni" το 1982 καθώς και στο διαγωνισμό "Queen Elizabeth" του Βελγίου το 1983.Η πολυσχιδής του καριέρα περιλαμβάνει σόλο ρεσιτάλ, συναυλίες με ορχήστρες και σύνολα μουσικής δωματίου καθώς και συνοδεία γνωστών λυρικών τραγουδιστών. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει έργα μεγάλων κλασικών συνθετών αλλά δεν περιορίζεται μόνο σε αυτούς. Έχει παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση μια ποικιλία έργων σύγχρονης μουσικής. Έχει επίσης δώσει την πρώτη παγκόσμια εκτέλεση του Τρίο για πιάνο του Debussy του οποίου και έχει επιμεληθεί την έκδοση.Η πλούσια δισκογραφία του περιλαμβάνει περισσότερα από 80 άλμπουμ.
Εμφανίζεται συχνά σε ρεσιτάλ με διθνώς καταξιωμένους καλλιτέχνες όπως οι" Barry Tuckwell, Pierre Amoyal, Jose van Dam και Marie- Nicole Lemieux. Είναι επίσης μέλος του "La Moannaie" Piano Trio.Διδάσκει στο Royal Brussels Conservatory στο Βέλγιο καθώς και στο Thy Masterclass Chamber Music Festival στη Δανία.
Περισσότερα για τον  Daniel Blumenthal στο TAR

 2. 27/03/2010 - 29/03/2010 Peter Nagy: MASTER COURSE ΠΙΑΝΟΥ στο Ωδείο Κόνταλυ


MASTER COURSE πιάνου - Σεμινάριο Παιδαγωγικής Πιάνου με τους διάσημους σολίστες και καθηγητές της Ακαδημίας Λιστ της Βουδαπέστης Péter Nagy και Rita Wagner (27 - 29 Μαρτίου 2010) στο Ωδείο Κόνταλυ.
• Σεμινάριο Πιάνου με έμφαση την Παιδαγωγική του οργάνου, για σπουδαστές με τους καθηγητές τους
• Master course Πιάνου για Πιανίστες, σπουδαστές, αποφοίτους και καθηγητές πιάνου
• Master course για Σύνολα Μουσικής Δωματίου
• Ακροατές καθ’ όλη την διάρκεια του τριήμερου σεμιναρίου
Περισσότερα: http://www.kodaly.gr/.

O Péter Nagy (Πέτερ Νάγκυ)
θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους πιανίστες της γενιάς του. Σπούδασε πιάνο στην Ακαδημία Μουσικής Φέρεντς Λιστ της Βουδαπέστης απ΄ όπου αποφοίτησε με τιμητική διάκριση το 1981. Πριν μερικά χρόνια έγινε διδάκτορας του ιδίου Πανεπιστημίου. Το 1971, σε ηλικία 11 ετών, κέρδισε το β΄ βραβείο σε διεθνή διαγωνισμό στην Τσεχοσλοβακία ενώ το 1979 τιμήθηκε με το α΄ βραβείο στο διαγωνισμό πιάνου που διοργάνωσε η Ουγγρική Ραδιοφωνία. Η διεθνής σταδιοδρομία του άρχισε το 1977 με εμφανίσεις στη Φινλανδία, τη Γιουγκοσλαβία, τη Γερμανία, την πρώην Σοβιετική Ένωση και την Αυστρία (Ζάλτσμπουργκ, 1979). Η επιτυχημένη εμφάνισή του στο Φεστιβάλ Μεντόν το 1979 τον καθιέρωσε στη Γαλλία, όπου συμμετείχε σε σειρά μουσικών εκδηλώσεων, ενώ το 1980 διακρίθηκε στη Διεθνή Συνάντηση για Νέους Καλλιτέχνες στο Μπορντώ και τη Μπρατισλάβα. Ακολούθησαν προσκλήσεις και περιοδείες σε Αυστραλία, Ιαπωνία, Φινλανδία, Αμερική, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα κ.α. Ο Πέτερ Νάγκυ έχει συμπράξει ως σολίστ με την Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα της Ουγγαρίας, την Κρατική Ορχήστρα της Ουγγρικής Ραδιοφωνίας, τη Φιλαρμονική του Ελσίνκι, την Ορχήστρα της Φινλανδικής Ραδιοφωνίας, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, τη Συμφωνική του Τόκιο και τη Συμφωνική Ορχήστρα Γιομούρι. Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες μουσικής δωματίου σε γνωστά διεθνή φεστιβάλ. Συνεργάζεται τακτικά με τον Λεωνίδα Καβάκο με τον οποίο έχει εμφανιστεί σε περιοδείες στις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, την Ιταλία, τη Σκανδιναβία, την Ουγγαρία και την Ελλάδα. Είναι Πρόεδρος του Τμήματος Πιάνου του Πανεπιστημίου Μουσικής «Φ. Λιστ» της Βουδαπέστης, επισκέπτης καθηγητής στις Ακαδημίες Μουσικής Βαϊμάρης και Στουτγάρδης. Είναι επιβλέπων του τμήματος πιάνου του Ωδείου Κόνταλυ.
Η Rita Wagner (Ρίτα Βάγκνερ)
γεννήθηκε στην Ουγγαρία και σπούδασε πιάνο στην Ακαδημία Μουσικής Φέρεντς Λιστ της Βουδαπέστης απ΄ όπου αποφοίτησε με ειδίκευση στο πιάνο και στη μουσική παιδαγωγική. Επί 15 χρόνια δίδαξε πιάνο στην Μέση Επαγγελματική Σχολή Μουσικής Béla Bartók της Βουδαπέστης. Από το 1982 είναι καθηγήτρια πιάνου και μουσικής δωματίου στην Ακαδημία Φ. Λιστ. Έχει αφοσιωθεί στη διδασκαλία του Πιάνου και την Παιδαγωγική έρευνα. Συχνά καλείται να δώσει μαθήματα, διαλέξεις στην Ουγγαρία, σε πολλές πόλεις της Ισπανίας & στη Γερμανία. 
«Η ικανότητα της στο να καθιστά κατανοητό το πνεύμα της μουσικής με παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο είναι συγκλονιστική. Μπορεί να βοηθήσει με αξιοθαύμαστη υπομονή τους φοιτητές της να ανακαλύψουν την ουσία της μουσικής και να χρησιμοποιούν τα χέρια τους για την ερμηνεία των προθέσεων τους με φυσικό τρόπο.