Πως βρέθηκε ένα ιταλικό βιολί Marconcini στην Καμεράτα; Από ποιά χέρια πέρασε; Σε ποιές χώρες ταξίδεψε;
Σήμερα 30 Ιανουαρίου στις 11.30 το πρωί στο Μέγαρο Μουσικής είχαμε την ευκαιρία μαθητές ,γονείς και δάσκαλοι του Ωδείου μας να απολαύσουμε μία συναρπαστική μουσική ιστορία με πρωταγωνιστή...ένα βιολί! Και μάλιστα, ένα βιολί Marconcini του 19ου αιώνα, που, από τον κατασκευαστή του, ο οποίος το πούλησε σε ένα βιολονίστα, η τύχη το έφερε ύστερα από περιπέτειες διακοσίων ετών να βρεθεί κοντά μας και συγκεκριμένα, στα χέρια μίας μουσικού της Καμεράτα: της βιολονίστας Τζουλιέτα Αβετιάν, την οποία και απολαύσαμε επί σκηνής να ερμηνεύει σε αυτό, αποσπάσματα από δημοφιλή έργα προερχόμενα από διαφορετικές χώρες και περιόδους της μουσικής.
Οι μαθητές του Ωδείου μαζί με την βιολονίστα Τζουλιέτα Αβετιάν να κρατάει το βιολί Marconcini
Τη σολίστ πλαισίωσαν η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, την οποία διήυθυνε από το αναλόγιο ο Σέρτζιου Ναστάσα, πρώτο βιολί της ορχήστρας.
Η φανταστική ιστορία του ιταλικού βιολιού Marconcini (η οποία βασίστηκε σε ιστορικές πηγές ) φέρει την υπογραφή της έμπειρης μουσικολόγου Έφης Αβέρωφ-Μιχαηλίδου, η οποία εδώ και χρόνια επιμελείται και παρουσιάζει με μεγάλη επιτυχία όλες τις εκδηλώσεις της Σειράς "Κυριακή Πρωί στο Μέγαρο". Στην παρουσίαση συμμετείχε η εξαιρετική μουσικός Νεφέλη Λιούτα.
Η μουσικολόγος Έφη Αβέρωφ-Μιχαηλίδου μαζί με μαθητές και καθηγητές του Ωδείου
H νεαρή μουσικός και βιολονίστα Νεφέλη Λιούτα μαζι με μαθήτριες του Ωδείου
Ακολούθησε το «Φθινόπωρο», Κοντσέρτο αρ.3 σε φα μείζονα, έργο 8 (RV 293) από τις περίφημες Τέσσερις εποχές για βιολί και ορχήστρα του βενετού βιολιστή και συνθέτη Αντόνιο Βιβάλντι, κορυφαίου εκπροσώπου του ιταλικού μπαρόκ, από το οποίο ακούσαμε το πρώτο και τρίτο μέρος.
Για τη συνέχεια είχε επιλεγεί το 4ο μέρος «Rondo, Allegro» από τη δημοφιλή Σερενάτα αρ.13 για έγχορδα σε σολ μείζονα, K.525, γνωστή ευρέως ως «Μικρή νυχτερινή μουσική» του κορυφαίου αυστριακού συνθέτη Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ.
Το μουσικό ταξίδι συνεχίστηκε μέσα από τη μουσική του Γιοχάνες Μπραμς και συγκεκριμένα τους υπέροχους Ουγγαρέζικους χορούς αρ.5 (Allegro) και αρ. 6 (Vivace) έργο του 1869.
Η Σερενάτα για έγχορδα σε ντο μείζονα, έργο 48 του μεγάλου ρομαντικού ρώσου συνθέτη Πιοτρ Ιλιτς Τσαϊκόφσκι γράφτηκε το 1880 και παρουσιάστηκε στο κοινό της Πετρούπολης στις 30 Οκτωβρίου του 1881 σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Λέγεται δε, ότι ο Τσαϊκόφσκι δέχτηκε περήφανος τα συγχαρητήρια του μεγάλου πιανίστα και συνθέτη Αντόν Ρουμπινστάιν ο οποίος υπήρξε δάσκαλος του. Στη συναυλία ακούσαμε το 2ο μέρος με τίτλο «Valse» (Moderato — Tempo di valse).
Ακολούθησαν τα έργα «playful pizzicato» από την τετραμερή Απλή Συμφωνία του βρετανού συνθέτη του 20ού αιώνα Μπέντζαμιν Μπρίττεν και οι αρ. 2 (Brâul) και 5 (Mărunţel) από τους Λαϊκούς ρουμάνικους χορούς του ούγγρου συνθέτη Μπέλα Μπάρτοκ.
Ακολούθησε η δημοφιλής Σερενάτα για έγχορδα σε μι μείζονα, έργο 22 του Τσέχου ρομαντικού συνθέτη Αντονίν Ντβόρζακ από την οποία ακούσαμε το 2ο μέρος με τίτλο «Valse».
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με το 3ο μέρος απο το Φθινόπωρο (Τέσσερις εποχές) για βιολί και ορχήστρα του Αντόνιο Βιβάλντι.
Όλοι μαζί στην είσοδο του Μεγάρου Μουσικής
Η βιολονίστα Τζουλιέτα Αβετιάν είναι αρμενικής καταγωγής και φοίτησε στο Κρατικό Ωδείο του Ερεβάν και στο Κρατικό Ωδείο της Μόσχας. Υπήρξε μέλος σε μεγάλες Ορχήστρες, όπως η Κρατική Ορχήστρα Δωματίου της Μόσχας υπό τη διεύθυνση του Ρούμπεν Αγαρονιάν και η Κρατική Ορχήστρα της Μόσχας υπό τη διεύθυνση του Κωνσταντίν Ορμπελιάν. Από το 1997 είναι μέλος της Καμεράτα, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής.
Ο Σέρτζιου Ναστάσα σπούδασε βιολί στο Βουκουρέστι. Έκανε το ντεμπούτο του ως σολίστ σε ηλικία 13 ετών, με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Βουκουρεστίου και έκτοτε έχει υπάρξει μέλος διαφόρων ορχηστρών όπως της Συμφωνικής Ορχήστρας Πλοέστι, της Ορχήστρας Ζωρζ Ενέσκου και της Ορχήστρας Βιρτουόζοι του Βουκουρεστίου, ενώ υπήρξε εξάρχων στην Ορχήστρα Κοντσέρτο του Μουσικού Πανεπιστημίου του Βουκουρεστίου. Νικητής (α΄βραβείο) σε διεθνείς μουσικούς διαγωνισμούς (Lira de Aur, Darclee) ήρθε στην Ελλάδα το Φθινόπωρο του 1990 έπειτα από πρόσκληση του Μάνου Χατζιδάκι για να γίνει μέλος της Ορχήστρας των Χρωμάτων. Μέλος της Καμεράτα, της Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής από το 1991, κατέχει τη θέση του εξάρχοντα από το 1996. Ως σολίστ έχει συμπράξει με τις μεγαλύτερες ορχήστρες της Ρουμανίας και με την Καμεράτα και έχει εμφανιστεί σε πολλά μουσικά φεστιβάλ στην Ελλάδα, και το εξωτερικό. Με την Καμεράτα έχει ηχογραφήσει ως σολίστ και εξάρχων υπό τη διεύθυνση σπουδαίων αρχιμουσικών (σερ Νέβιλ Μάρρινερ, Κρίστιαν Μαντεάλ, Μιλτιάδης Καρύδης) έργα Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Μαμαγκάκη, Αντωνίου (ο οποίος έχει συνθέσει έργα ειδικά γι αυτόν), Σκαλκώτα, κ.ά., και έχει εμφανιστεί σε μουσικές εκπομπές στη Ρουμανική τηλεόραση, καθώς και στην Ελληνική ραδιοφωνία και τηλεόραση.
Η ΚΑΜΕΡΑΤΑ, ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΩΝ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ιδρύθηκε το 1991 από τον Σύλλογο Οι Φίλοι της Μουσικής σε συνεργασία με τον βιολιστή Δημήτρη Σέμση, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του αρχιμουσικού Αλέξανδρου Μυράτ. Η ορχήστρα αναδείχθηκε σε μουσικό σύνολο υψηλού επιπέδου, με ρεπερτόριο από το πρώιμο Μπαρόκ ως τον 21ο αιώνα, συμπεριλαμβανομένης της όπερας. Ο σερ Νέβιλ Μάρρινερ υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής της για το διάστημα 2000-2001, αλλά και επίτιμος πρόεδρός της για το 2001-2007. Μόνιμος αρχιμουσικός της ορχήστρας είναι ο Αλέξανδρος Μυράτ, ενώ για την περίοδο 2004-2009 τη θέση αυτή κατείχε επίσης ο άγγλος μαέστρος Κρίστοφερ-Ουώρρεν Γκρην.
Η Καμεράτα έχει εμφανιστεί σε μερικές από τις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών: Queen Elizabeth Hall (Λονδίνο), Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων (Παρίσι) κ.ά. καθώς και σε σπουδαία μουσικά φεστιβάλ όπως: Καλοκαιρινό φεστιβάλ του Ίνσμπρουκ (Αυστρία), Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ του Μπαθ, Φεστιβάλ Ναάνταλι στη Φινλανδία, Φεστιβάλ Χάυντν στην Αυστρία, Φθινοπωρινό Φεστιβάλ της Βαρσοβίας, και ακόμη στο Πεκίνο, στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Έτους της Ελλάδας στην Κίνα. Το 2006 (Διεθνές Έτος Μότσαρτ), υπό τον σερ Νέβιλ Μάρρινερ η Ορχήστρα πραγματοποίησε περιοδεία στην Αυστρία η οποία κορυφώθηκε με συναυλία στην διάσημη αίθουσα Μουζίκφεραϊν της Βιέννης.Διάσημοι μαέστροι και σολίστ έχουν συνεργαστεί με την ορχήστρα: Σαλβατόρε Ακκάρντο, Τόμας Άλλεν, Φιλίπ Αντρεμόν, Ματτίας Γκαίρνε, Ελίζαμπεθ Γουόλφις, Λεωνίδας Καβάκος, Ράντου Λούπου, Γεχούντι Μενουχίν, Τζόσουα Μπελ, Τζον Ουίλλιαμς, Χέλμουτ Ρίλινγκ, Μστισλάβ Ροστροπόβιτς, Δημήτρης Σγούρος, Χάινριχ Σιφ, Τόμας Χένγκελμπροκ και Κρίστοφερ Χόγκγουντ. Η εκπαιδευτική δραστηριότητα υπήρξε κύριο μέλημα της Καμεράτα από την ίδρυση της, δίνοντας τη δυνατότητα σε πολλούς να ακούσουν ίσως και για πρώτη φορά τους ήχους μίας ορχήστρας κλασικής μουσικής: συμμετοχικές συναυλίες σε γυμνάσια της Αττικής, διαφορετικού περιεχομένου εκπαιδευτικά προγράμματα για τα δημοτικά σχολεία, ανοιχτές πρόβες και συναυλίες σε ολόκληρη την Ελλάδα.Αξιοσημείωτη είναι και η συμβολή της στη σύγχρονη μουσική δημιουργία: έχει παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση και έχει ηχογραφήσει έργα ελλήνων και ξένων συνθετών (Αντωνίου, Κουμεντάκη, Κουρουπού, Μαραγκόπουλου, Μικρούτσικου, Σισιλιάνου, Τσέρχα, Χοσοκάουα, Kαντσέλι, Κόσκιν, Τάβενερ κ.ά.), πολλά από τα οποία έχουν γραφτεί ειδικά για την ορχήστρα. Η πλούσια δισκογραφία της περιλαμβάνει ηχογραφήσεις που κυκλοφορούν από τις εταιρείες BMG, EMI Classics, Blue Note, Universal, ECM Records, Agora, Artion Records, Legend και Altara. Στις αρχές του 2011, αναμένεται να κυκλοφορήσει από την γερμανική εταιρία MDG η πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση του έργου Alessandro Severo του Χαίντελ με την συμμετοχή της Ορχήστρας σε όργανα εποχής υπό την διεύθυνση του βραβευμένου με ECHO KLASSIC αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, του οποίου οι ηχογραφήσεις σε όπερες του Χαίντελ έχουν κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση.
Ήδη από το φθινόπωρο του 2009, η Καμεράτα ξεκίνησε τη μόνιμη συνεργασία της με τον Γιώργο Πέτρου πραγματοποιώντας επιτυχημένες συναυλίες αφιερωμένες στους συνθέτες Μπαχ και Βιβάλντι και συμμετέχοντας στις καινοτόμες οπερατικές παραγωγές Θεοδώρα του Χαίντελ και To έρημο νησί του Χάυντν με μεγάλη απήχηση σε κοινό και κριτικούς. Για το σύνολο του καλλιτεχνικού και εκπαιδευτικού της έργου η Καμεράτα έχει τιμηθεί με το Βραβείο Μουσικής της Ένωσης Ελλήνων Κριτικών (1996).
Η Καμεράτα επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού και από το Σύλλογο Οι Φίλοι της Μουσικής, ενώ υποστηρίζεται ενεργά από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Χορηγός του Κύκλου συναυλιών «Μετατροπίες» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με την Καμεράτα είναι ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος.
3 σχόλια:
Και encardia και Μιχαλης Γκανας σε ενα μπλογκ?
Ζητω η κυρια Παναγιωτα!
ένα μεγάλο μπράβο σε ανθρώπους που δουλεύουν με τόσο μεράκι
ένα μεγάλο μπράβο στην κυρία Παναγιώτα!!!!!!
@Nefeli:
Ευχαριστώ πολύ!!!
@logia: Ευχαριστώ, να χαίρεσαι αυτό το ταλαντούχο παιδί!!!
Δημοσίευση σχολίου