Κυριακή, 9 Ιανουαρίου 2011

"Στις παρυφές της πόλης"

 
Μέσα από χωματένιους δρόμους
που οδηγούν στον ουρανό ….

Μια ξεχωριστή παράσταση την Δευτέρα 17 Ιανουαρίου, 8.30μμ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος.
Η καταξιωμένη φλαουτίστα και συνθέτης Στέλλα Γαδέλη παρουσιάζει τη μουσική και τα τραγούδια της ...

Η Στέλλα Γαδέδη, εκτός από καταξιωμένη φλαουτίστα είναι και μια αναγνωρισμένη, πολυσχιδής συνθέτης με πολύ σημαντικές συνεργασίες στο ενεργητικό της (Αινιάν, Artaud, Χατζιδάκις, Μαμαγκάκης, Παπαϊωάννου, Σαββόπουλος, Χρήστου, Κουνάδης κ.ά.) που μετρά ήδη επτά άλμπουμ στη δισκογραφία, εμπνευσμένα από την ποίηση, το θέατρο, τα διαφορετικά είδη μουσικής (από την κλασική έως την λαϊκή). Τα δύο πιο πρόσφατα ορίζουν και το πρόγραμμα της ξεχωριστής παράστασής της στο Μέγαρο Μουσικής – τη Δευτέρα 17 Ιανουαρίου, στις 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος – που η ίδια έχει ονομάσει «Στις παρυφές της πόλης», εκεί όπου χρόνια τώρα κατοικεί δημιουργώντας απρόσκοπτα τις ιδιαίτερες μελωδίες της.


Τη βραδιά αυτή η Στέλλα Γαδέδη θα παρουσιάσει – όντας στο πιάνο αλλά και ως ερμηνεύτρια - τη μουσική και τα τραγούδια της από το «Πάντως ήταν νύχτα», έργο βασισμένο σε πεζά κείμενα και στίχους ποιημάτων του Γιάννη Ρίτσου που επέλεξε η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, το «Λα Πουπέ» σε στίχους του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη που συνέθεσε για την ομώνυμη θεατρική παράσταση της Άννας Κοκκίνου καθώς και τον λαϊκού ύφους Κύκλο τραγουδιών «Μona Lisa» σε απόδοση της νέας τραγουδίστριας Αντιγόνης Μπούνα. Το φωνητικό σύνολο συμπληρώνει η χαρισματική, σύγχρονη τραγουδοποιός κι ερμηνεύτρια Ευσταθία. Συμμετέχει οκταμελής σύγχρονη ορχήστρα σε ενορχήστρωση και επιμέλεια Άκη Κατσουπάκη και ο ηθοποιός Δημήτρης Καταλειφός σε ρόλο αφηγητή. Η παράσταση επενδύεται εικαστικά από τα video art της Ελένης Κυρμιζάκη.
Η παράσταση ανήκει στον Κύκλο Σύγχρονοι Περφόρμερ της Σειράς Γέφυρες που διευθύνει ο συνθέτης Δημήτρης Μαραγκόπουλος.


Η Στέλλα Γαδέδη έγραψε το «Πάντως ήταν νύχτα» το 2003, μετά από παραγγελία της Ορχήστρας των Χρωμάτων, στο πλαίσιο μιας παράστασης που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη μ’ ένα πιάνο, ένα σαξόφωνο, κοντραμπάσο και φωνή. Η μουσική και τα τραγούδια αυτού του έργου που σήμερα παρουσιάζονται συνοδεία μιας μικρής τζαζ ορχήστρας (όπως η ίδια αρχικά το είχε φανταστεί), εμπνέονται από το λόγο του Γιάννη Ρίτσου: τα πεζά κείμενά του από τα βιβλία Ο Γέροντας με τους Χαρταετούς (Κέδρος 1985) και Αρίοστος ο Προσεχτικός αφηγείται στιγμές του βίου του και του ύπνου του (Κέδρος, 1982) αλλά και από στίχους ποιημάτων του από τις συλλογές Εαρινή Συμφωνία, 1938 («Πλάθοντας Άνθη», «Άκου, άκου τις οπλές», «Ξεχασμένοι ξεχαστήκαμε»), Περσεφόνη, 1965-70, («Κει πέρα τίποτα δεν ταράζει τη σιωπή»), Σημειώσεις στα περιθώρια του Χρόνου, 1938-42 («Ένα άστρο φέγγει»), Πυραμίδες, 1935 («Βράδυ θαμπό») που θα διαβάσει ο Δημήτρης Καταλειφός.

Στο δεύτερο μέρος, ακολουθεί το έργο «Λα Πουπέ». Πρόκειται για τραγούδια και μουσικές σε στίχους του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη για την ομώνυμη παράσταση που έπαιξε και σκηνοθέτησε η Άννα Κοκκίνου την περίοδο 2008-2010 στο θέατρο Σφενδόνη, με ηρωίδα μια αφράτη 50άρα κι επιδέξια μοδίστρα που δεν μεγάλωσε ποτέ, μια γυναίκα καθηλωμένη σε μια αφύσικη παιδικότητα που εκμυστηρεύεται επί σκηνής τις εμμονές και τα πάθη της.
Η βραδιά κλείνει με το «Mona Lisa», μια σειρά από λαϊκά τραγούδια που έγραψε το διάστημα 2002-2006 σε στίχους σύγχρονων δημιουργών και δικούς της, «έχοντας για πρώτη φορά στο μυαλό της μια λαϊκή φωνή». Δέκα ερωτικά τραγούδια με διαφορετικούς ρυθμούς και ιδιώματα που τα ενώνουν η κοινή μουσική και η ενορχηστρωτική αντιμετώπιση αλλά και η γοητευτική νέα φωνή της Αντιγόνης Μπούνα. Το έργο πήρε τον τίτλο του από το ομώνυμο τραγούδι του Κύκλου για να υπογραμμίσει την πίστη της Στέλλας Γαδέδη «στις αναμφισβήτητες αρετές και αξίες που έχει το διάσημο πορτρέτο: την ομορφιά, τη διαχρονικότητα αλλά και το μυστήριο», όπως άλλωστε και κάθε μορφή τέχνης.


 Η Στέλλα Γαδέδη γεννήθηκε στη Λαμία και άρχισε τις μουσικές της σπουδές σε πολύ μικρή ηλικία στο Δημοτικό Ωδείο Λαμίας που διηύθυνε ο Α. Αινιάν. Σε ηλικία 8 ετών ήταν σολίστ στη χορωδία του Αινιάν - που βραβεύτηκε στο διεθνή διαγωνισμό χορωδιών του Αrrezzo της Ιταλίας - και αργότερα φλαουτίστα στην ορχήστρα πνευστών «Αρμονία Αινιάν». Συνέχισε τις σπουδές της στην Αθήνα και πήρε δίπλωμα με πρώτο βραβείο και χρυσό μετάλλιο από το Απολλώνιο Ωδείο με καθηγητή τον Ν. Τσιλιμπάρη. Παράλληλα ξεκίνησε την καριέρα της ως φλαουτίστα και τη συνεργασία της με Έλληνες συνθέτες όπως τους: Νίκο Μαμαγκάκη, Γιάννη Χρήστου, Αργύρη Κουνάδη, Διονύση Σαββόπουλο, Μάνο Χατζιδάκι, Θόδωρο Αντωνίου, Ελένη Καραΐνδρου.

Με υποτροφία της Γαλλικής Κυβέρνησης συνέχισε ανώτερες σπουδές στο Παρίσι (1974-77) με τον P.-Y. Artaud, καθώς και στην «Ecole Normale» απ΄ όπου πήρε δίπλωμα το 1977. Τον ίδιο χρόνο πήρε το 2ο βραβείο στον Εθνικό Διαγωνισμό Βellan στη Γαλλία. Με την επιστροφή της στην Ελλάδα συνεχίζει την καριέρα της ως φλαουτίστα συμμετέχοντας ως σολίστ με την Κρατική Ορχήστρα, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Σόφιας, τους Σολίστ της Πάτρας, δίνει ρεσιτάλ και συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Φλωρεντία, Παλέρμο, Λονδίνο, Στοκχόλμη, Παρίσι, Μασσαλία, Γενεύη και Κόμο Ελβετίας, Μόναχο, Τυνησία, κλπ), εμφανίζεται σε πολλές ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές και συμμετέχει σε πολυάριθμες ηχογραφήσεις δίσκων. Στα προγράμματά της παρουσιάζει τα σημαντικότερα έργα του ρεπερτορίου του φλάουτου, αναδεικνύει έργα σύγχρονης μουσικής καθώς και έργα που έγραψαν γι΄αυτήν οι σημαντικότεροι σύγχρονοι Έλληνες συνθέτες. Για πολλά χρόνια ήταν κορυφαία φλαουτίστα στην Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας και στην Ορχήστρα των Χρωμάτων ενώ είναι καθηγήτρια φλάουτου στο Ωδείο Athenaeum. Επίσης ασχολείται σοβαρά και με το τραγούδι. Η φωνή της ακούγεται σε δίσκους του Αργύρη Κουνάδη (Παραλογές), Διονύση Σαββόπουλου (Βρώμικο Ψωμί), Μ. Χατζιδάκι (Μελισσάνθη).
Το 1980 ο Μάνος Χατζιδάκις, του οποίου υπήρξε μόνιμη συνεργάτης, την ακούει να τραγουδάει και την προσκαλεί να δώσει συναυλία με τραγούδια του μεσοπολέμου στο Μουσικό Αύγουστο. Αργότερα ηχογραφεί τα παραπάνω τραγούδια σε δίσκο που κυκλοφόρησε από το Σείριο - ΕΜΙ (1985) με τον τίτλο «Όταν οι κινηματογράφοι ήταν ακόμα θερινοί και παίζαν στα διαλείμματα τραγούδια». Ο δεύτερος προσωπικός της δίσκος περιέχει τα σημαντικότερα έργα για σόλο φλάουτο από την προκλασική εποχή μέχρι σήμερα. Το ίδιο διάστημα ασχολείται και με τη σύνθεση (έγραψε τη μουσική για το ντοκιμαντέρ της ΕΤ1 «Πηνελόπη Δέλτα» σε σκηνοθεσία Όλγας Μαλέα, 1993). Το 1996 εκδόθηκε ο τρίτος της προσωπικός δίσκος, «Κήποι της Νύχτας» (Σείριος), στον οποίο ερμηνεύει τραγούδια δικής της σύνθεσης σε ποιήματα των Λαπαθιώτη, Χρονά, Καρυωτάκη, Σεφέρη, Ζ. Παπαντωνίου κ.ά. και το 2001 ο τέταρτος με τίτλο «Το Βιβλίο της Μνήμης» με μουσικά της έργα και τραγούδια που ερμηνεύει η ίδια. Στον πέμπτο προσωπικό της δίσκο «City 1» (Σείριος) που κυκλοφορεί τo 2005, ερμηνεύει έργα για φλάουτο και κιθάρα. Το 2009 κυκλοφορεί τα τραγούδια και τις μουσικές που έγραψε για το θεατρικό έργο «Λα Πουπέ» καθώς και το έργο της για τον Ρίτσο («Πάντως ήταν νύχτα») με τη συμμετοχή των Ανδριάννας Μπάμπαλη, Ευσταθίας και Αντιγόνης Μπούνα. Με την τελευταία ηχογραφεί και τον τελευταίο της δίσκο «Μona Lisa» με 11 λαϊκά τραγούδια σε στίχους Πόλυ Κυριάκου, Ζωής Παναγιωτοπούλου, Χριστίνας Αλογογιάννη και δικούς της.Δίφωνο

διαβάστε περισσότερα :Μια φλαουτίστα στις παρυφές της πόλης
Στέλλα Γαδέδη «Με ενοχλεί που κόβονται πράγματα από τους φτωχούς ανθρώπους»
Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=34&artId=376963&dt=09/01/2011#ixzz1AWzR2xBf

Δεν υπάρχουν σχόλια: