Παρασκευή, 28 Ιανουαρίου 2011

Η παρτιτούρα της «Οικονομικής Τσουλήθρας»

Ο Mika Vainio, μέλος των Pan Sonic, ειδικεύεται στους μίνιμαλ και experimental ήχους
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
 Ενα παράδοξο φεστιβάλ θα ζήσουμε αύριο και το Σάββατο στο Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, της πλατείας Καρύτση. Το «Hertz Festival» θα μας προσφέρει, όπως υποστηρίζουν οι εμπνευστές του, μια «ευρεία αναπαράσταση ηχητικών και οπτικοακουστικών πρωτοποριακών δρώμενων».
Δεν ξέρω αν σας φαίνεται κι εσάς κάπως βαρύγδουπο όλο αυτό, κρίνοντας όμως από το έργο που θα μας παρουσιάσει ένας από τους συμμετέχοντες, ο Δανός Jacob Kirkegaard, τότε πράγματι θα ακούσουμε περίεργα και πρωτοποριακά πράγματα. «Το έργο που θα σας παρουσιάσω λέγεται "Labyrinthitis". Είναι ό,τι πιο γοητευτικό έχω ηχογραφήσει ποτέ. Ο ήχος των αυτιών μου. Οι ηχογραφήσεις πραγματοποιήθηκαν το 2007, όταν το Ιατρικό Μουσείο της Κοπεγχάγης μού ανέθεσε να φτιάξω μια μουσική σύνθεση που θα βασίζεται στον κυψελοειδή ήχο».
Ούτως ή άλλως αποτελεί πρόκληση να διοργανώνεται ένα φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής στον «Παρνασσό», όπου, συνήθως, ακούγονται μόνο κλασικά και λόγια έργα. Το «Hertz Festival» φιλοξενεί ένα πανόραμα παράδοξων δημιουργών, που θα συνυπάρξουν σ' έναν χώρο με ιδιαίτερη ακουστική.
Εκτός από τις συναυλίες σε τετραφωνικό ηχητικό περιβάλλον, θα πραγματοποιηθούν προβολές οπτικοακουστικών έργων, μια έκθεση/perfomance και ένα workshop για παιδιά. Τα αποτελέσματα του workshop θα παρουσιαστούν με συναυλία, στην οποία θα χρησιμοποιηθούν αυτοσχέδια μουσικά όργανα που θα κατασκευάσουν τα ίδια τα παιδιά από ηλεκτρικές συσκευές και διάφορα αντικείμενα, όπως ηλεκτρικές σκούπες, παλιοί δίσκοι βινιλίου, μίξερ και οτιδήποτε άλλο μπορεί να παράγει ήχο.

Εξι είναι συνολικά οι καλλιτέχνες που απαρτίζουν το line up του φεστιβάλ. Πρώτος και καλύτερος, ο Mika Vainio, μέλος των ονομαστών Pan Sonic, με minimal και experimental ηλεκτρονικούς ήχους. «Ο βασικός λόγος που γράφω μουσική είναι για να εκφράσω τον εαυτό μου και τα συναισθήματά μου», εξηγεί στην «Ε». «Η έμπνευσή μου μπορεί να προέλθει από οπουδήποτε, ταινίες, καιρό, φυσική, λογοτεχνία, ζωγραφική, αλλά ποτέ δεν είναι άμεση. Πιστεύω ότι χωρίς τη δυνατότητα να φτιάχνω και να ακούω μουσική θα είχα πεθάνει πολύ καιρό πριν».
Σεισμοί και καταποντισμοί
Ο Ελβετός σαξοφωνίστας Antoine Chessex και η Νορβηγίδα Hild Sofie, που ειδικεύεται στους electro noise ήχους, συμπληρώνουν το πρόγραμμα της Παρασκευής. «Δεν θέλω να στέλνω μηνύματα. Σκέφτομαι ότι η μουσική μπορεί να απευθύνεται σε κάποιον χωρίς να διαθέτει οποιοδήποτε συγκεκριμένο μήνυμα ή ιδεολογία», εξηγεί ο Antoine. Headliner της δεύτερης βραδιάς θα είναι ο δικός μας Novi-sad, ο Θανάσης Καπρούλιας. Θα παίξει το έργο του «Sirens».
«Το "Sirens" χωρίζεται σε τρία στάδια: στο πρώτο στάδιο έκανα ηχητική ανάλυση σε πολύ σπάνιες ηχογραφήσεις από σεισμικές δονήσεις, ηλεκτρονικά στηθοσκόπια, ήχους της ατμόσφαιρας στον πλανήτη Τιτάνα και άλλες. Στο δεύτερο στάδιο εφάρμοσα τα αριθμητικά δεδομένα και τις πληροφορίες από την παραπάνω ανάλυση σε ήχους και συνθέσεις άλλων μουσικών, μετατρέποντας τις συχνότητες, τις δυναμικές και την "κίνηση" του ήχου. Στο τρίτο και τελευταίο στάδιο επεξεργάστηκα περαιτέρω τους ήχους, εφαρμόζοντας σε αυτούς οικονομικά και στατιστικά στοιχεία από περιόδους οικονομικού πανικού και μεγάλων χρηματιστηριακών κραχ. Το Fisk-Gould Scandal το 1869, τη Μαύρη Δευτέρα του ΝΙΚΚΕΙ το 1987 και το dotcom bubble το 2000. Προέκυψε έτσι ένα ογκώδες και δραματικό μουσικό αποτύπωμα της "Ηχούς της Οικονομικής Πτώσης" ή πιο συγκεκριμένα μιας "Οικονομικής Τσουλήθρας"».
Το Σάββατο στις 21.15 θα ανεβεί στη σκηνή του Hertz ο Σουηδός BJ Nilsen. «Κατοικώ στο Βερολίνο τα τελευταία τρία χρόνια και ξοδεύω πολύ χρόνο ταξιδεύοντας σε διάφορα μέρη του κόσμου», μας λέει.

Η πόλη του νερού
«Το διάστημα βέβαια που έζησα στη Στοκχόλμη στάθηκε καθοριστικό στη διαμόρφωση του χαρακτήρα μου. Είναι μια αρκετά ανοιχτή πόλη, ειδικά με όλο αυτό το νερό και το φως. Μοιάζει έτσι εύκολο να δουλέψεις με τους συνεργάτες σου. Εντούτοις η πόλη πάσχει από πολλά πράγματα. Διακατέχεται από το σύνδρομο του μικρού χωριού, είναι συντηρητική επίσης, πολύ safe εάν θέλετε. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '90s και '00s συνέβησαν ωστόσο πολλά πράγματα. Ημουν μέρος μιας ομάδας που διοργάνωνε εκδηλώσεις και συναυλίες σε έναν ιδιαίτερο χώρο που τον έλεγαν Fylkingen. Υπήρχε πολλή και καινούργια μουσική γύρω μας κι εμείς νιώθαμε να βρισκόμαστε στο επίκεντρο». Το πρόγραμμα κλείνει ο Δανός Jacob Kirkegaard με το «Labyrinthitis», που λέμε στην αρχή.
info: Τιμή εισιτηρίου: 20 ευρώ (για κάθε ημέρα). Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός», πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα *
enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: