Μεσαίωνας:
Χίλντεγκαρντ φον Μπίνγκεν (Hildegard von Bingen, 1098-1179)
Όπως πολλά κορίτσια καλών οικογενειών, η Χίλντεγκαρντ μπήκε σε μοναστήρι από 8 ετών. Γύρω στο 1150 ίδρυσε το δικό της μοναστήρι κοντά στο Μπίνγκεν, απ’ όπου και πήρε το όνομά της. Έγινε ξακουστή για τα προφητικά οράματά της, για τα οποία αλληλογραφούσε με ηγεμόνες, επισκόπους, ακόμη και με τον πάπα. Εκτός από θεολογικά, επιστημονικά και ιατρικά βιβλία, έγραψε πολλά θρησκευτικά ποιήματα που τα μελοποιούσε η ίδια και τα οποία προφανώς τραγουδιόνταν από τις μοναχές στα μοναστήρια της. Σήμερα η μουσική της Χίλντεγκαρντ έχει έρθει πάλι στο προσκήνιο για τον μελωδικό, αέρινο και μυστηριακό χαρακτήρα της. απο Μελοδύσσεια
Όπως πολλά κορίτσια καλών οικογενειών, η Χίλντεγκαρντ μπήκε σε μοναστήρι από 8 ετών. Γύρω στο 1150 ίδρυσε το δικό της μοναστήρι κοντά στο Μπίνγκεν, απ’ όπου και πήρε το όνομά της. Έγινε ξακουστή για τα προφητικά οράματά της, για τα οποία αλληλογραφούσε με ηγεμόνες, επισκόπους, ακόμη και με τον πάπα. Εκτός από θεολογικά, επιστημονικά και ιατρικά βιβλία, έγραψε πολλά θρησκευτικά ποιήματα που τα μελοποιούσε η ίδια και τα οποία προφανώς τραγουδιόνταν από τις μοναχές στα μοναστήρια της. Σήμερα η μουσική της Χίλντεγκαρντ έχει έρθει πάλι στο προσκήνιο για τον μελωδικό, αέρινο και μυστηριακό χαρακτήρα της. απο Μελοδύσσεια
Αναγέννηση:
Μανταλένα Καζουλάνα (Maddalena Casulana,
περ. 1544-περ. 1590)
Για μια γυναίκα της Αναγέννησης ήταν σχεδόν αδύνατο να σταδιοδρομήσει επαγγελματικά. Ωστόσο η Μανταλένα Καζουλάνα έγινε η πρώτη συνθέτρια της οποίας τα έργα (μαδριγάλια) εκδόθηκαν και θεωρήθηκαν ισάξια με των ανδρών συναδέλφων της. Έχοντας επίγνωση της αξίας της, έγραψε στην αφιέρωση της πρώτης της έκδοσης πως ήθελε να αποκαλύψει τη ματαιόδοξη πλάνη των ανδρών που πιστεύουν πως το πνευματικό χάρισμα της σύνθεσης είναι κάτι που δεν μπορούν να το έχουν οι γυναίκες. από Μελοδύσσεια
περ. 1544-περ. 1590)
Για μια γυναίκα της Αναγέννησης ήταν σχεδόν αδύνατο να σταδιοδρομήσει επαγγελματικά. Ωστόσο η Μανταλένα Καζουλάνα έγινε η πρώτη συνθέτρια της οποίας τα έργα (μαδριγάλια) εκδόθηκαν και θεωρήθηκαν ισάξια με των ανδρών συναδέλφων της. Έχοντας επίγνωση της αξίας της, έγραψε στην αφιέρωση της πρώτης της έκδοσης πως ήθελε να αποκαλύψει τη ματαιόδοξη πλάνη των ανδρών που πιστεύουν πως το πνευματικό χάρισμα της σύνθεσης είναι κάτι που δεν μπορούν να το έχουν οι γυναίκες. από Μελοδύσσεια
Μπαρόκ:
Ελιζαμπέτ-Κλωντ Ζακέ ντε λα Γκερ (Elisabeth-Claude Jacquet de la Guerre, 1665-1729)
Παιδί-θαύμα, σε ηλικία 5 ετών τραγουδούσε και έπαιζε τσέμπαλο στην αυλή του Λουδοβίκου ΙΔ’. Μεγαλωμένη σε οικογένεια
μουσικών, η Ελιζαμπέτ αναγνωρίστηκε από τους σύγχρονούς της σαν ένα από
τα μεγαλύτερα ταλέντα της εποχής της. Υπήρξε η πρώτη Γαλλίδα συνθέτρια
που έγραψε όπερα, αλλά σήμερα είναι πιο γνωστή για τα έργα της για
τσέμπαλο. από ΜελοδύσσειαΡομαντισμός:
Κλάρα Βηκ Σούμαν (Clara Wieck Schumann,
1819-1896)
Κόρη ενός φιλόδοξου δασκάλου μουσικής, η Κλάρα Βηκ από νωρίς
αναγνωρίστηκε σαν παιδί-θαύμα, περιοδεύοντας σε ολόκληρη την Ευρώπη και
παίζοντας τις δικές της συνθέσεις.
Ερωτεύτηκε τον Ρόμπερτ Σούμαν, μαθητή του πατέρα της, και τον
παντρεύτηκε στα 21 της, παρά τις πατρικές αντιρρήσεις. Εκείνη τη χρονιά ο
Σούμαν συνέθεσε 150 ερωτικά τραγούδια για την Κλάρα. Μετά το θάνατο του
Σούμαν, η Κλάρα συνέχισε να παίζει δημόσια και να διδάσκει, μια
δραστηριότητα που κράτησε μέχρι το τέλος της ζωής της, στα 78 της
χρόνια! Σταμάτησε όμως να συνθέτει, μια που είχε να φροντίσει 8 παιδιά,
αντιμέτωπη επιπλέον με τη ρομαντική αντίληψη ότι είναι αδύνατον για μια
γυναίκα να συνθέσει σπουδαία μουσική. Μετά το θάνατο του Σούμαν
συνδέθηκε με τον νέο συνθέτη και προστατευόμενο του άντρα της, Γιοχάννες
Μπραμς, με τον οποίο υπήρξαν πάντα στενοί φίλοι. από Μελοδύσσεια 1819-1896)
Φάννυ Μέντελσον Χένσελ (Fanny Mendelssohn Hensel,
1805-1847)
1805-1847)
Η μεγαλύτερη αδελφή του Φέλιξ Μέντελσον ήταν το ίδιο ταλαντούχα με τον
διάσημο αδελφό της. Οι αστικές όμως προκαταλήψεις της οικογένειάς
της δεν τη βοήθησαν να αναπτύξει όλο το συνθετικό ταλέντο της, καθώς
πατέρας και αδελφός της απαγόρευαν να δίνει δημόσιες συναυλίες και να
εκδίδει τα έργα της (με εξαίρεση κάποια Lieder που εκδόθηκαν με το όνομα
του Φέλιξ). Ακόμη και σήμερα, τα περισσότερα από τα 500 (!) έργα της
Φάννυ Μέντελσον παραμένουν χειρόγραφα σε ιδιωτικές συλλογές. Παντρεμένη
με τον ζωγράφο Βίλελμ Χένσελ, έγραψε συνθέσεις για όλα τα είδη μουσικής,
ακόμη και ορατόρια, που έπαιζε και διηύθυνε σε εβδομαδιαία κοντσέρτα
που οργάνωνε στο βερολινέζικο σαλόνι της. από Μελοδύσσεια
Υστερορομαντισμός:
Άλμα Μαρία Σίντλερ Μάλερ ή Άλμα Μάλερ (Alma Maria Schindler,
1879 - 11 1964)
1879 - 11 1964)
Υπήρξε μια Αυστριακή της καλής κοινωνίας, φημισμένη κατά
την περίοδο της νεότητάς της στους κύκλους της Βιέννης για την ομορφιά
της και τη ζωντάνια της. Υπήρξε με διαδοχική σειρά σύζυγος του συνθέτη
Γκούσταβ Μάλερ, του αρχιτέκτονα Γκούσταβ Γκρόπιους και του
μυθιστοριογράφου Φραντς Βέρφελ, όπως και σύντροφος πολλών άλλων διασήμων
ανδρών. Κατά την εφηβεία της ανέπτυξε το μουσικό της ταλέντο, καθώς
συνέθεσε τουλάχιστον δεκαεπτά Λήντερ (Lieder=τραγούδια). Στην συνέχεια
δημιούργησε ένα από τα πιο φημισμένα σαλόνια της εποχής της, όπου
συγκεντρώνονταν τα μεγαλύτερα ονόματα της καλλιτεχνικής σκηνής αρχικά
της Βιέννης και στην συνέχεια του Λος Άντζελες. απο Βικιπαίδεια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου