«Από τον J. S. Bach στον C. Franck»
Την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2011 στις 20.30 η Εφη Αγραφιώτη θα παρουσιάσει στο Μέγαρο Μουσικής ένα ρεσιτάλ πιάνου «Από τον J. S. Bach στον C. Franck» στη Σειρά «Μουσικές Βραδιές στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος»
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει Πρελούδια, Χορικά και Φούγκες από την εποχή (1710) που ο Ι. Σ. Μπαχ έβαζε την πρωτοπόρο έμπνευση και την υπογραφή του εμπνέοντας όλους σχεδόν τους μετέπειτα συνθέτες για να γράψουν αριστουργηματικές συνθέσεις πάνω σε αυτές τις τρεις θεμελιώδεις φόρμες.Ο Σεζάρ Φρανκ με το μνημειώδες Πρελούδιο Χορικό και Φούγκα (1884), έργο υψηλής δεξιοτεχνίας και υψηλού μουσικού κύρους, που χρησιμοποιεί με ποικίλους, εντυπωσιακούς όχι μόνον πιανιστικά αλλά και συνθετικά τρόπους τις φόρμες αυτές, δίνει τον υπότιτλο στο πρόγραμμα της 30ης Νοεμβρίου στην αίθουσα Δ. Μητρόπουλος.
- Gabriel Fauré: Πρελούδια, έργο 102: αρ. 3 και αρ. 8
- Johann Sebastian Bach: Τοκκάτα αρ 5 σε μι ελάσσονα & Χρωματική φαντασία και Φούγκα, BWV 903
- Johann Sebastian Bach / Ferruccio Busoni: Choral «Nun komm’ der Heiden Heiland», BWV 659
- Claude Debussy: Σουίτα για πιάνο: Πρελούδιο
- Robert Schumann: 7 Κομμάτια για πιάνο σε φόρμα φουγκέτας, έργο 126 (αρ. 1 & 4)
- Clara Schumann: Πρελούδιο και Φούγκα έργο 16 αρ. 1
- George Gershwin: 3 Πρελούδια για πιάνο, αρ.1
- César Franck: Πρελούδιο, Choral και Φούγκα
- Johann Sebastian Bach: Τοκκάτα αρ 5 σε μι ελάσσονα & Χρωματική φαντασία και Φούγκα, BWV 903
- Johann Sebastian Bach / Ferruccio Busoni: Choral «Nun komm’ der Heiden Heiland», BWV 659
- Claude Debussy: Σουίτα για πιάνο: Πρελούδιο
- Robert Schumann: 7 Κομμάτια για πιάνο σε φόρμα φουγκέτας, έργο 126 (αρ. 1 & 4)
- Clara Schumann: Πρελούδιο και Φούγκα έργο 16 αρ. 1
- George Gershwin: 3 Πρελούδια για πιάνο, αρ.1
- César Franck: Πρελούδιο, Choral και Φούγκα
Αναλυτικά
Από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ στον Φρανκ και στον Γκέρσουιν
δομή του πρώτου μέρους διαρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες.
δομή του πρώτου μέρους διαρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες.
Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει δύο αποσπάσματα (αρ. 3 & από τα Πρελούδια (Préludes), έργο 102 του Γκαμπριέλ Φορέ (1845-1924), έναν κύκλο εννέα κομματιών για πιάνο που ο Γάλλος μουσουργός συνέθεσε μεταξύ 1909-1910.
Η δεύτερη ενότητα είναι αφιερωμένη στον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) και στον άξιο αποδέκτη της συνθετικής του παρακαταθήκης Φερούτσιο Μπουζόνι (1866-1924). Θα ακουστεί η τετραμερής Τοκκάτα αρ. 5 σε μι ελάσσονα BWV 914 (Introduction, un poco allegro τετράφωνη fughetta, adagio, τρίφωνη fuga) που ο μέγας Κάντορας της Λειψίας συνέθεσε στα 1710.
Αλλαγή κλίματος στην τρίτη ενότητα του πρώτου μέρους: ο γαλλικός ιμπρεσιονισμός συναντά τον αμερικανικό μοντερνισμό, πάντα με αφορμή τη φόρμα του πρελουδίου. Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, ο ανατρεπτικός Κλωντ Ντεμπισί (1862-1918) και ο «λόγιος της τζαζ» Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937) αναζητούσαν, ο καθένας από τη δική του σκοπιά, νέες διαστάσεις σε παλιές συνθετικές μορφές.
Το πρώτο μέρος του ρεσιτάλ θα κλείσει με την τέταρτη ενότητα, στο επίκεντρο της οποίας βρίσκονται ο γερμανικός Ρομαντισμός και δύο συνθέτες-ορόσημα για την εποχή τους: ο Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856) και η Κλάρα Σούμαν (1819-1896).
Η Έφη Αγραφιώτη θα παρουσιάσει δύο αποσπάσματα (αρ. 1: Nicht schnell quasi choral-όχι γρήγορα, σαν χορικό και αρ. 4: Lebhaft-ζωηρά) από το έργο Επτά κομμάτια για πιάνο σε φόρμα φουγκέτας, έργο 126 που ο Ρόμπερτ Σούμαν συνέθεσε το 1853.
Εξίσου σημαντική μορφή για τον ευρωπαϊκό Ρομαντισμό υπήρξε και η Κλάρα Βικ, η σύζυγος του Ρόμπερτ Σούμαν, που ήταν ξακουστή πιανίστα και συνθέτις με διόλου ευκαταφρόνητη εργογραφία, από την οποία η Έφη Αγραφιώτη επέλεξε να παίξει το Πρελούδιο και φούγκα, έργο 16, αρ. 1, σε σολ ελάσσονα (1845).
Το δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ απαρτίζεται από έργα δύο συνθετών δύο διαφορετικών αιώνων και εθνικοτήτων, τον Γ.Σ. Μπαχ και τον Σεζάρ Φρανκ. Πρώτα θα ακουστεί η Χρωματική φαντασία και Φούγκα BWV 903 του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, για τη χρονολόγηση της οποίας οι απόψεις των ειδικών διίστανται. Ορισμένοι τη θεωρούν έργο της περιόδου 1717-1723 και άλλοι του 1720.
Η μουσική διαδρομή της Έφης Αγραφιώτη θα ολοκληρωθεί με ένα άκρως δεξιοτεχνικό έργο για πιάνο που υπογράφει ο Σεζάρ Φρανκ (1822-1890), μία εκ των πλέον εμβληματικών μορφών της γαλλικής μουσικής του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα. To Πρελούδιο, Χορικό και τετράφωνη Φούγκα (Prélude: moderato, choral : più lento, fugue à 4 voix : primo tempo) είναι μια τρίπτυχη δημιουργία του Φρανκ.
(Φοιτητικά: € 5 ,Β Ζώνη: € 12,Α Ζώνη: € 20 Αγορά Εισιτηρίων OnlineΕΙΣΙΤΗΡΙΑ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Εκδοτήρια:
Βασ.Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα Ομήρου 8, Αθήνα Tηλ 210 7282333 ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ Τηλ 210 7282367)
Βιογραφικά
Έφη Αγραφιώτη
Η Έφη Αγραφιώτη γεννήθηκε το 1955 και μελέτησε πιάνο και θεωρητικά στο Εθνικό Ωδείο. Παρακολούθησε ανώτερους κύκλους σπουδών στη Μόσχα, το Βερολίνο, τη Γενεύη και τη Λοζάννη, σεμινάρια στο Μόναχο, τη Σιένα, και τη Ζυρίχη. Παράλληλα σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα και αργότερα, στη Γενεύη, Ιστορία Τέχνης.
Έχει ηχογραφήσει τρεις δίσκους βινυλίου και τρεις δίσκους ακτίνας με ελληνική μουσική για πιάνο.
Ως σολίστ παρουσίασε έργα για πιάνο Ελλήνων συνθετών σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ασχολείται επί τριάντα χρόνια με την μελέτη και την παρουσίαση της ελληνικής μουσικής και έχει παίξει έργα ελλήνων συνθετών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.Ως συγγραφέας έγραψε δύο βιβλία για το Πιάνο και μια μονογραφία με τίτλο Αριστοτέλης Κουντούρωφ που κυκλοφορούν από τον εκδοτικό Οίκο Παπαγρηγορίου Νάκας και πρόσφατα το βιβλίο Η Μουσική δεν είναι Γένους Θηλυκού; που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δρόμων. Υπήρξε για είκοσι χρόνια συνεργάτρια του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΤ.
Παράλληλα με τη μουσική και σολιστική δραστηριότητα ασχολείται με την διδασκαλία του πιάνου και συνεργάζεται με το περιοδικό Πολύτονο της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών και το Διαδικτυακό Περιοδικό Τar.
Έχει ηχογραφήσει τρεις δίσκους βινυλίου και τρεις δίσκους ακτίνας με ελληνική μουσική για πιάνο.
Ως σολίστ παρουσίασε έργα για πιάνο Ελλήνων συνθετών σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ασχολείται επί τριάντα χρόνια με την μελέτη και την παρουσίαση της ελληνικής μουσικής και έχει παίξει έργα ελλήνων συνθετών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.Ως συγγραφέας έγραψε δύο βιβλία για το Πιάνο και μια μονογραφία με τίτλο Αριστοτέλης Κουντούρωφ που κυκλοφορούν από τον εκδοτικό Οίκο Παπαγρηγορίου Νάκας και πρόσφατα το βιβλίο Η Μουσική δεν είναι Γένους Θηλυκού; που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δρόμων. Υπήρξε για είκοσι χρόνια συνεργάτρια του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΤ.
Παράλληλα με τη μουσική και σολιστική δραστηριότητα ασχολείται με την διδασκαλία του πιάνου και συνεργάζεται με το περιοδικό Πολύτονο της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών και το Διαδικτυακό Περιοδικό Τar.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε το εκπαιδευτικό της βιβλίο "Πώς θα μάθω πιάνο"
από τον εκδοτικό οίκο Φ. Νάκας. ΕΔΩ για το βιβλίο
από τον εκδοτικό οίκο Φ. Νάκας. ΕΔΩ για το βιβλίο
ΕΔΩ στο cinetime "Λίγα λόγια από την κα Έφη Αγραφιώτη"
Μια μουσική τοιχογραφία (Αναδημοσίευση από Καθημερινή)
Του Ηλια Μαγκλινη
Εδώ και δεκαετίες, η πιανίστα Εφη Αγραφιώτη υπηρετεί τη μουσική αθόρυβα, διακριτικά αλλά ουσιαστικά, τόσο από τη σκοπιά του παιδαγωγού (με πολύπλευρη δραστηριότητα στον τομέα αυτό - και συγγραφική) όσο και από τη θέση του σολίστ. Ο ενθουσιασμός της είναι έκδηλος και στις δύο της ιδιότητες, ωστόσο, σήμερα θα ασχοληθούμε μαζί της ως πιανίστα. Διότι αυτή την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου η Εφη Αγραφιώτη θα παρουσιάσει στο Μέγαρο Μουσικής ένα πιανιστικό πανόραμα τριών αιώνων με πρελούδια, φούγκες και χορικά από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ ώς τον Σεζάρ Φρανκ και τον Τζορτζ Γκέρσουιν, σε ένα και μόνο ρεσιτάλ που ανήκει στη Σειρά «Μουσικές Βραδιές στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος».
«Σκοτεινό δωμάτιο»
Το πρόγραμμα της συναυλίας είναι απρόσμενα πλούσιο και περιλαμβάνει έργα Μπαχ (στις περίφημες μεταγραφές του Μπουζόνι), Σούμαν, Ντεμπισί, Φορέ, Φρανκ και Γκέρσουιν.
Η καταξιωμένη σολίστ μας μίλησε γι’ αυτή τη μουσική τοιχογραφία με τον γνωστό ενθουσιασμό που την χαρακτηρίζει. «Πρελούδια και φούγκες κυρίως έχουν γράψει σχεδόν όλοι οι συνθέτες, χορικά λίγοι. Ο Φρανκ με προκάλεσε να το δέσω με συνθέσεις αλληλοδανειζόμενες αρμονικά και συνθεσιακά στοιχεία. Με γοητεύει η πρωτοτυπία στα προγράμματα. Εδώ μπόρεσα να διαλέξω έργα που χαρακτηρίζει συγγένεια μορφής. Η χρήση φούγκας και φουγκάτο στην έκτη Τοκκάτα του Μπαχ αποτέλεσε σταθμό. Η Χρωματική Φαντασία και Φούγκα ξάφνιασε, δέκα χρόνια μετά, ως μοντέρνα σύλληψη, τόσο που ισχυρίστηκαν ότι υπήρξε σύνθεση του γιου του Κάντορα. Το αινιγματικό Χορικό είναι άραγε μια προσευχή (Μπρέντελ), μια κατάθεση στο σκοτεινό δωμάτιο του άγνωστου (Νικολάγιεβα), μια μεγαλειώδης αποτύπωση του απλού (Αρράου); Μάλλον όλα… Στο έργο του Φρανκ το πρελούδιο εξελίσσεται σε φαντασία, αναγγέλλοντας στοιχεία της φούγκας, το χορικό συμπεριλαμβάνει ένα πρελούδιο, η φούγκα μπορούσε να είναι το έργο ολόκληρο! Μεταλλάσσει αδιάκοπα τα θέματα με εντυπωσιακή αξιοποίηση. Το φινάλε προαναγγέλλει αρμονικά το πρελούδιο της Σουίτας του Ντεμπισί, που γράφτηκε είκοσι χρόνια αργότερα. Ο Ντεμπισί θαύμαζε τον Μπαχ και μελετούσε τα Χορικά του. Ο Γκέρσουιν έλεγε για τον Σούμαν ότι σαν κλασικός θα ήταν εξίσου σπουδαίος. Η Κλάρα μεγάλωσε με τον Μπαχ, έπαιζε εξαίσια τις Τοκκάτες. Ο Φορέ, κλασικότερος του Ντεμπισί, συνέθεσε τα Πρελούδια με απογειωμένο αισθησιασμό».
Για την Εφη Αγραφιώτη, το πρόγραμμα αυτό δεν συνιστά απλώς μια πρόκληση. «Πρόκληση θα είναι για όσους περιμένουν ένα ρεσιτάλ μπραβούρας, για τους άλλους είναι μια βραδιά πλούσια σε μουσικές που δεν ακολουθούν το σύνηθες modus μιας πιανιστικής συναυλίας. Εγώ απολαμβάνω το ότι παίζω για το αθηναϊκό κοινό μουσικές που απογειώνουν τη σκέψη, που αναθερμαίνουν την επιθυμία μου να αγγίζω τον ήχο! Θέλω με αυτές να επικοινωνήσω».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου