Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2011

"Οι Εννέα Συμφωνίες του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν"


Σήμερα Κυριακή 6 Νοεμβρίου και ώρα 7.00 μ.μ. στο Κυπριακό Οινομουσείο θα δοθεί μια ενδιαφέρουσα διάλεξη του διακεκριμένου καθηγητή και μουσικολόγου κ. Κωστή Γαϊτάνου με θέμα: “Οι Εννέα Συμφωνίες του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν”. Διοργανωτές είναι το Κυπριακό Οινομουσείο, ο Πολιτιστικός Οργανισμός Κινύρας και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Η διάλεξη θα συνοδεύεται από μουσικά παραδείγματα ήχου και εικόνας και στηρίζεται στο βιβλίο του Κωστή Γαϊτάνου “Οι Εννέα Συμφωνίες του Μπετόβεν” (εκδόσεις “Φ. Νάκας”) που τιμήθηκε με το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών το 2007.
Έχει παρουσιαστεί μεταξύ άλλων στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη), στο Φεστιβάλ Μπετόβεν της Λευκωσίας, στο Δημοτικό Ωδείο της Καλαμάτας, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στη Ρόδο, στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ρεθύμνου, στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Πάτρας, ενώ έχει ηχογραφηθεί από το Γ’ Πρόγραμμα της ΕΡΤ σε 3 εκπομπές.
Περίληψη της διάλεξης:
Η πρωτοποριακή συνθετική προσφορά του μεγάλου Γερμανού μουσουργού υπήρξε το μεταίχμιο της μετάβασης της κλασικής περιόδου στην ανατέλλουσα εποχή του ρομαντισμού και οι Εννέα μεγαλειώδεις του Συμφωνίες υπήρξαν το πρότυπο της μετέπειτα ορχηστρικής φιλολογίας των μεγάλων ρομαντικών συμφωνιστών μέχρι τον 20ο αιώνα.
Κωστής Γαϊτάνος:  ”Με τις Συμφωνίες του Μπετόβεν ασχολήθηκα από τα νεανικά μου χρόνια. Ήταν μια εμπειρία αξέχαστη όταν απέκτησα τους πρώτους δίσκους της Πέμπτης και της «Ποιμενικής» στις εγγραφές των 78 στροφών.
Δανειζόμουν τις παρτιτούρες από τον Δάσκαλό μου Alex Thurneissen και μπροστά σ’ έναν καθρέφτη, ακούγοντας στο πικάπ τη μουσική του μεγάλου δημιουργού, έκανα τα πρώτα φιλόδοξα βήματα ενός μαέστρου που ευτυχώς δεν είχε συνέχεια.
Έτσι λοιπόν, οι φιλοδοξίες μου περιορίστηκαν στη λατρεία αυτής της μουσικής που μέσα από τις συνεχείς ακροάσεις και τη λεπτομερειακή της μελέτη, έγιναν βιώματα μιας ολόκληρης ζωής.
Κάποτε, ένιωσα ότι οι εννέα Συμφωνίες μου είχαν δώσει όλες εκείνες τις γνώσεις, τις οποίες είχα ανάγκη. Ήμουν πλέον σε θέση να τις μεταλαμπαδεύσω στα νέα παιδιά, που τα περισσότερα γνώριζαν μόνο εξ ακοής αυτήν τη μουσική! Δημιουργήθηκαν λοιπόν κάποια σεμινάρια, με παραδείγματα, σχόλια και αναλύσεις που, δε σας κρύβω, σημείωσαν μεγάλη επιτυχία.
Μια μέρα λοιπόν, έρευνες, μελέτες, γνώσεις, ντοκουμέντα, ιστορικά στοιχεία, αναλύσεις και άλλα πολλά άρχισαν να μπαίνουν στον υπολογιστή κάνοντας μια λεπτομερειακή επεξεργασία που κράτησε περίπου τέσσερα χρόνια. “
Μέσα από αυτή την ομιλία θα λάβουμε σημαντικές ιστορικές πληροφορίες από πολλές θεμελιώδεις αρχές στις οποίες στηρίχτηκε το πνεύμα του μεγάλου δημιουργού.
“Πιστεύω πως ο κάθε φιλόμουσος έχει στην κατοχή του τις απαραίτητες εκτελέσεις, γι’ αυτό και συνιστώ τις ηχογραφήσεις των «σπεσιαλίστ» της μπετοβενικής μουσικής, Αρτούρο Τοσκανίνι, Βίλχελμ Φουρτβαίνγκλερ, Μπρούνο Βάλτερ, Γκέοργκ Τσελλ, Καρλ Μπαιμ, Γιόζεφ Κριπς, Κλαούντιο Αμπάντο και Ρικάρντο Μούτι. Ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν αναθεώρησε στις δεκαετίες του ’50, ’60 και ’80 τις ηχογραφήσεις και των εννέα Συμφωνιών με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, προσφέροντας νέες σημαντικές ερμηνείες. “

Βιογραφικό Σημείωμα του Κωστή Γαϊτάνου :
Διακεκριμένος πιανίστας, μουσικολόγος και παιδαγωγός. Σπούδασε στο Ελληνικό Ωδείο με τον Alex Thurneissen και συνέχισε τις σπουδές του στην Γερμανία, Αυστρία και Πορτογαλία ( υποτροφία του ιδρύματος Gulbekian) κοντά σε διακεκριμένους δασκάλους: Εrik von Tenberg, Karl Engel, Maurice Eisenberg και Sandor Wegh.
Έδωσε ρεσιτάλ σε πολλά μέρη του κόσμου και έπαιξε ως σολίστ με συμφωνικές ορχήστρες στην Ευρώπη, Αφρική και Ασία (από το Λίβανο και το Ισραήλ ως τις Ινδίες, τη Σιγκαπούρη, την Ταϊλάνδη, το Μπαγκλαντές και την Ιαπωνία). Στα πλαίσια αυτών των εμφανίσεων, έδωσε σε πρώτες εκτελέσεις πολλά έργα Ελλήνων συνθετών και ακόμη το 2ο Κοντσέρτο του Shostakovich καθώς και στο 1ο Κοντσέρτο του Prokoviev (πρώτες εκτελέσεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό).
Στο διάστημα 1987-1990 διετέλεσε αντιπρόεδρος του ΔΣ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και παράλληλα για δύο χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής.
Καλλιτέχνης με μεγάλη μουσικολογική και ιστορική κατάρτιση έχει παρουσιάσει πολλές αξιόλογες σχετικές μελέτες σε διαλέξεις, ραδιοφωνικές εκπομπές και σεμινάρια, όπως: «Η Αρχαία Ελληνική μουσική, η εξέλιξη του πιάνου από τον 16ο αιώνα μέχρι τις μέρες μας, τα 27 Κοντσέρτα για πιάνο του Mozart, οι 9 Συμφωνίες και οι 32 Σονάτες του Beethoven, τα Lieder του Schubert, του Schumann, του Brahms, τις etudes του Chopin και του Liszt, η Ιστορία της όπερας στην κλασική και ρομαντική περίοδο κ.ά. Παρουσίασε ακόμη σε σειρά διαλέξεων «το Ελληνικό μουσικό φαινόμενο», μία έρευνα της Ελληνικής μουσικής από τα αρχαία χρόνια μέχρι τις μέρες μας. Τον Νοέμβριο του 2004 οι εκδόσεις “Τυποθήτω” κυκλοφόρησαν το βιβλίο του Κ.Γ. “Η Αυτού Μεγαλειότης το Πιάνο” και το 2007 το “Musica Enchiriadis” και ”Οι Εννέα Συμφωνίες του Μπετόβεν” (εκδόσεις “Φ.Νάκας”) βιβλίο που τιμήθηκε με το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών. Υπήρξε μέλος κρατικών επιτροπών και φημισμένων διεθνών διαγωνισμών πιάνου και τιμήθηκε με βραβεία και επαίνους στον Ελληνικό και διεθνή χώρο. Τον Σεπτέμβριο του 1999 ίδρυσε με τη γυναίκα του, εκλεκτή πιανίστα και καθηγήτρια Μπέττυ Μπαρζούκα, στην Αθήνα το πολιτιστικό και καλλιτεχνικό κέντρο Ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες, αναγνωρισμένo από το Υπουργείο Πολιτισμού.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: