Συνέντευξη του Βασίλη Χριστόπουλου διευθυντή της ΚΟΑ στη Σαντρα Bουλγαρη (Καθημερινή)
«Θα ήθελα η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να εδραιωθεί στη συνείδηση μιας μεγάλης μερίδας του κόσμου ως ένα εξαίρετο ορχηστρικό σύνολο που παίζει με κέφι συναρπαστικά προγράμματα για όλους. Θα ήθελα οι συναυλίες της να γεμίζουν ασφυκτικά. Και θα ήθελα, μεσοπρόθεσμα, η ΚΟΑ να αυξήσει τη διεθνή της παρουσία και να κατακτήσει τη θέση που της αξίζει ανάμεσα στις σημαντικές ορχήστρες των ευρωπαϊκών πρωτευουσών». O Βασίλης Χριστόπουλος, νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ από τον Μάιο του 2011 είναι μόλις 35 χρόνων. Χαμογελαστός, αισιόδοξος και πολύ δυναμικός ανανεώνει και μόνο με την παρουσία του την πολύπαθη, κορυφαία ορχήστρα της χώρας μας. «Πιστεύω ότι στην Ελλάδα το νεανικό κοινό που παρακολουθεί κλασική μουσική είναι μεγαλύτερο απ’ ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις», είχε πει όταν τοποθετήθηκε στη νέα του θέση και μας είχε εκπλήξει.
Εκείνος ξέρει. Με μια λαμπρή καριέρα στο εξωτερικό, η οποία συνεχίζεται αφού ο Βασίλης Χριστόπουλος παράλληλα με την ανάληψη της διεύθυνσης της ΚΟΑ συνεχίζει να διευθύνει τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας στην Κωνσταντία, η εμπιστοσύνη στην εμπειρία και την ικανότητά του ως μουσικού και μαέστρου είναι δεδομένη. Μένει να δούμε τι θα κάνει ως διευθυντής μιας Ορχήστρας με πολλά προβλήματα, η οποία προσπαθεί να επιβιώσει εν μέσω μιας εξαιρετικά δύσκολης γενικότερης κατάστασης.
Από την Αυστρία όπου ταξίδεψε για συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας, λίγες μέρες πριν από τη μεγάλη συνέντευξη Τύπου όπου ανακοίνωσε επισήμως πια το πρόγραμμα και τα σχέδιά του για τη νέα καλλιτεχνική σεζόν της ΚΟΑ, ο Βασίλης Χριστόπουλος μίλησε στην «Κ».
Υποβάθμιση
– Στην περίοδο κρίσης που περνάμε πιστεύετε ότι θα τα καταφέρετε;
– Διάβαζα προσφάτως στην εφημερίδα σας (17/9) το άρθρο του Κωνσταντίνου Ζούλα για την αηδία που του προξένησε το χυδαίο, δημόσιο πέταγμα χρημάτων σ’ ένα νυχτερινό μαγαζί. Τι είδους κρίση βιώνουμε λοιπόν; Σίγουρα όχι μόνο οικονομική, αλλά και κρίση αξιών, παιδείας και, ειδικά στην Ελλάδα, βαρύτατη κρίση αισθητικής υποβάθμισης - παρατηρήστε απλώς το χάλι των περισσότερων κτιρίων της πρωτεύουσας: εμείς οι ίδιοι ασχημαίνουμε το περιβάλλον μας, περιφρονούμε τη σημασία της ομορφιάς.
Είναι πεποίθησή μου ότι, ιδιαίτερα σε περίοδο κρίσης, η αναγκαιότητα της Τέχνης για τον άνθρωπο καθίσταται ακόμα πιο προφανής. Θα τα καταφέρουμε, εάν η πολιτική ηγεσία δεν μας στραγγαλίσει οικονομικά και εάν εσείς οι δημοσιογράφοι μάς στηρίξετε, προβάλλοντας το έργο μας.
– Υπάρχουν χρήματα;
– Είναι προφανές ότι τα χρήματα είναι λίγα και ότι, εάν δεν καταφέρουμε να εξασφαλίσουμε ιδιωτικές χορηγίες, θα έχουμε σημαντικό πρόβλημα. Το χειρότερο είναι ότι δεν ξέρουμε πόσα χρήματα υπάρχουν και δεν μπορούμε να βασιστούμε σε αυτά. Ζούμε σε καθεστώς μόνιμης ανασφάλειας. Από τη μία μέρα στην άλλη παγώνει ή διακόπτεται η καταβολή της επιχορήγησης. Εάν βρισκόταν τουλάχιστον μια λύση, ώστε να μην ξοδεύουμε υπέρογκα ποσά σε ενοίκια, η κατάσταση θα βελτιωνόταν αισθητά.
– Τι έχει γίνει με το «καυτό» πρόβλημα της αίθουσας προβών και της αίθουσας για παραστάσεις της Ορχήστρας που εκκρεμούσε εδώ και χρόνια;
– Οι τακτικές συναυλίες της ΚΟΑ γίνονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπως προβλέπεται από τον ιδρυτικό του νόμο. Το Μέγαρο έχει επίσης διαμορφώσει κατάλληλα μια αίθουσα για δοκιμές μεγάλης συμφωνικής ορχήστρας, την οποία δυστυχώς όμως δεν μας παραχωρεί δωρεάν, αλλά μας νοικιάζει με πολύ υψηλό τίμημα. Παράλληλα η Ορχήστρα καταβάλλει υψηλό ενοίκιο για τη στέγαση των διοικητικών της υπηρεσιών, ενώ το ΥΠΠΟΤ έχει υποτίθεται δεσμευθεί να κατασκευάσει κτίριο γραφείων για την ΚΟΑ έως το τέλος του 2011.
Αλλαγές
– Τι είναι αυτό που περισσότερο έχει ανάγκη και με ποιο τρόπο έχετε σκοπό να «φρεσκάρετε» την Κρατική Ορχήστρα;
– Κατ’ αρχάς αλλάζουμε την εμφάνιση της Ορχήστρας. Το καινούργιο μας λογότυπο είναι λιτό, αναγνωρίσιμο, χαρούμενο και παραπέμπει σαφώς σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή συμφωνική ορχήστρα. Τα καινούργια μας έντυπα είναι αναβαθμισμένα αισθητικά και χρηστικά, με περισσότερες φωτογραφίες και ελκυστικά κείμενα. Αυξάνουμε τις παροχές στο κοινό μας, για παράδειγμα με τις δωρεάν εισαγωγικές ομιλίες τρία τέταρτα πριν από την ώρα έναρξης των συναυλιών. Τα προγράμματα των συναυλιών μας υπάγονται πλέον σε μια δραματουργική λογική, η οποία καθιερώνεται κυρίως μέσα από τους τρεις θεματικούς κύκλους της περιόδου 2011-2012, «Θυσία», «Μότσαρτ + 1» και «Νέοι Δημιουργοί και Αναδημιουργοί». Δίνουμε για πρώτη φορά βήμα όχι μόνο σε νέους σολίστ, αλλά και σε νέους συνθέτες. Ασφαλώς ιδιαίτερη βαρύτητα δίνω και στην ορχηστρική πειθαρχία, αλλά και στην επιλογή των προσκεκλημένων καλλιτεχνών, καθώς και τα δύο έχουν μεγάλη επίδραση στην ποιότητα των ερμηνειών.
– Εάν συμβουλεύατε έναν νέο μουσικό που σπουδάζει στην Ελλάδα σήμερα τι θα του λέγατε να μείνει εδώ η να φύγει στο εξωτερικό;
– Από την προσωπική μου εμπειρία, θα συμβούλευα οποιονδήποτε νέο μουσικό μπορεί να φύγει στο εξωτερικό, έστω για έναν χρόνο, να το κάνει. Οσο καλοί δάσκαλοι κι αν υπάρχουν στην Ελλάδα, η έλλειψη Μουσικών Ακαδημιών και των συνακόλουθων υποδομών, όπως ορχηστρών νέων, είναι αναντικατάστατη.
Μουσικός με λαμπρή καριέρα στο εξωτερικό
Γεννήθηκε το 1975 στο Μόναχο. Σπούδασε στο Ωδείον Αθηνών όμποε και ανώτερα θεωρητικά. Ως ομποΐστας διετέλεσε μέλος της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ από το 1993 έως το 1995. Από το 1995 έως το 2000 σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας στην τάξη του Χέρμαν Μίχαελ στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου, αποκτώντας το ανώτατο δίπλωμα (Meisterklassendiplom). Εχει επίσης μελετήσει με τους Κόλιν Ντέιβις, Ζούμπιν Μέτα και Ράινχαρντ Γκέμπελ.
Το 1999 τιμήθηκε από την Ενωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής με την ετήσια διάκριση σε νέο μουσικό. Το 2000 κέρδισε τον «Διαγωνισμό Μπαντ Χόμπουργκ» στην ομώνυμη πόλη της Γερμανίας και το δεύτερο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος». Ως τακτικός προσκεκλημένος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από το 1999 έως το 2005, ο Βασίλης Χριστόπουλος διηύθυνε τις όπερες «Τόσκα», «Κουρέα της Σεβίλλης», «Τραβιάτα», «Το Δαχτυλίδι της Μάνας» και τις πανελλήνιες πρεμιέρες του «Ξέρξη» του Χαίντελ και του «Μαινόμενου Ορλάνδου» του Βιβάλντι. Εχει επίσης διευθύνει παραγωγές όπερας στη γερμανική όπερα του Ρήνου στο Ντίσελντορφ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στην Κωνσταντία. Στη δισκογραφία του συμπεριλαμβάνεται η πρώτη ηχογράφηση κοντσέρτων του Νίκου Σκαλκώτα με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης που κυκλοφόρησε από την εταιρεία BΙS το 2008. Ο δίσκος του «Αριες Μότσαρτ» με τη Γαλλίδα σοπράνο Ζεραλντίν Καζέ και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας βραβεύθηκε από τη διεθνή Ακαδημία λυρικού δίσκου στο Παρίσι μ’ έναν χρυσό Ορφέα, ως η καλύτερη ηχογράφηση Μότσαρτ το 2009.
«Θα ήθελα η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να εδραιωθεί στη συνείδηση μιας μεγάλης μερίδας του κόσμου ως ένα εξαίρετο ορχηστρικό σύνολο που παίζει με κέφι συναρπαστικά προγράμματα για όλους. Θα ήθελα οι συναυλίες της να γεμίζουν ασφυκτικά. Και θα ήθελα, μεσοπρόθεσμα, η ΚΟΑ να αυξήσει τη διεθνή της παρουσία και να κατακτήσει τη θέση που της αξίζει ανάμεσα στις σημαντικές ορχήστρες των ευρωπαϊκών πρωτευουσών». O Βασίλης Χριστόπουλος, νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ από τον Μάιο του 2011 είναι μόλις 35 χρόνων. Χαμογελαστός, αισιόδοξος και πολύ δυναμικός ανανεώνει και μόνο με την παρουσία του την πολύπαθη, κορυφαία ορχήστρα της χώρας μας. «Πιστεύω ότι στην Ελλάδα το νεανικό κοινό που παρακολουθεί κλασική μουσική είναι μεγαλύτερο απ’ ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις», είχε πει όταν τοποθετήθηκε στη νέα του θέση και μας είχε εκπλήξει.
Εκείνος ξέρει. Με μια λαμπρή καριέρα στο εξωτερικό, η οποία συνεχίζεται αφού ο Βασίλης Χριστόπουλος παράλληλα με την ανάληψη της διεύθυνσης της ΚΟΑ συνεχίζει να διευθύνει τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας στην Κωνσταντία, η εμπιστοσύνη στην εμπειρία και την ικανότητά του ως μουσικού και μαέστρου είναι δεδομένη. Μένει να δούμε τι θα κάνει ως διευθυντής μιας Ορχήστρας με πολλά προβλήματα, η οποία προσπαθεί να επιβιώσει εν μέσω μιας εξαιρετικά δύσκολης γενικότερης κατάστασης.
Από την Αυστρία όπου ταξίδεψε για συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας, λίγες μέρες πριν από τη μεγάλη συνέντευξη Τύπου όπου ανακοίνωσε επισήμως πια το πρόγραμμα και τα σχέδιά του για τη νέα καλλιτεχνική σεζόν της ΚΟΑ, ο Βασίλης Χριστόπουλος μίλησε στην «Κ».
Υποβάθμιση
– Στην περίοδο κρίσης που περνάμε πιστεύετε ότι θα τα καταφέρετε;
– Διάβαζα προσφάτως στην εφημερίδα σας (17/9) το άρθρο του Κωνσταντίνου Ζούλα για την αηδία που του προξένησε το χυδαίο, δημόσιο πέταγμα χρημάτων σ’ ένα νυχτερινό μαγαζί. Τι είδους κρίση βιώνουμε λοιπόν; Σίγουρα όχι μόνο οικονομική, αλλά και κρίση αξιών, παιδείας και, ειδικά στην Ελλάδα, βαρύτατη κρίση αισθητικής υποβάθμισης - παρατηρήστε απλώς το χάλι των περισσότερων κτιρίων της πρωτεύουσας: εμείς οι ίδιοι ασχημαίνουμε το περιβάλλον μας, περιφρονούμε τη σημασία της ομορφιάς.
Είναι πεποίθησή μου ότι, ιδιαίτερα σε περίοδο κρίσης, η αναγκαιότητα της Τέχνης για τον άνθρωπο καθίσταται ακόμα πιο προφανής. Θα τα καταφέρουμε, εάν η πολιτική ηγεσία δεν μας στραγγαλίσει οικονομικά και εάν εσείς οι δημοσιογράφοι μάς στηρίξετε, προβάλλοντας το έργο μας.
– Υπάρχουν χρήματα;
– Είναι προφανές ότι τα χρήματα είναι λίγα και ότι, εάν δεν καταφέρουμε να εξασφαλίσουμε ιδιωτικές χορηγίες, θα έχουμε σημαντικό πρόβλημα. Το χειρότερο είναι ότι δεν ξέρουμε πόσα χρήματα υπάρχουν και δεν μπορούμε να βασιστούμε σε αυτά. Ζούμε σε καθεστώς μόνιμης ανασφάλειας. Από τη μία μέρα στην άλλη παγώνει ή διακόπτεται η καταβολή της επιχορήγησης. Εάν βρισκόταν τουλάχιστον μια λύση, ώστε να μην ξοδεύουμε υπέρογκα ποσά σε ενοίκια, η κατάσταση θα βελτιωνόταν αισθητά.
– Τι έχει γίνει με το «καυτό» πρόβλημα της αίθουσας προβών και της αίθουσας για παραστάσεις της Ορχήστρας που εκκρεμούσε εδώ και χρόνια;
– Οι τακτικές συναυλίες της ΚΟΑ γίνονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπως προβλέπεται από τον ιδρυτικό του νόμο. Το Μέγαρο έχει επίσης διαμορφώσει κατάλληλα μια αίθουσα για δοκιμές μεγάλης συμφωνικής ορχήστρας, την οποία δυστυχώς όμως δεν μας παραχωρεί δωρεάν, αλλά μας νοικιάζει με πολύ υψηλό τίμημα. Παράλληλα η Ορχήστρα καταβάλλει υψηλό ενοίκιο για τη στέγαση των διοικητικών της υπηρεσιών, ενώ το ΥΠΠΟΤ έχει υποτίθεται δεσμευθεί να κατασκευάσει κτίριο γραφείων για την ΚΟΑ έως το τέλος του 2011.
Αλλαγές
– Τι είναι αυτό που περισσότερο έχει ανάγκη και με ποιο τρόπο έχετε σκοπό να «φρεσκάρετε» την Κρατική Ορχήστρα;
– Κατ’ αρχάς αλλάζουμε την εμφάνιση της Ορχήστρας. Το καινούργιο μας λογότυπο είναι λιτό, αναγνωρίσιμο, χαρούμενο και παραπέμπει σαφώς σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή συμφωνική ορχήστρα. Τα καινούργια μας έντυπα είναι αναβαθμισμένα αισθητικά και χρηστικά, με περισσότερες φωτογραφίες και ελκυστικά κείμενα. Αυξάνουμε τις παροχές στο κοινό μας, για παράδειγμα με τις δωρεάν εισαγωγικές ομιλίες τρία τέταρτα πριν από την ώρα έναρξης των συναυλιών. Τα προγράμματα των συναυλιών μας υπάγονται πλέον σε μια δραματουργική λογική, η οποία καθιερώνεται κυρίως μέσα από τους τρεις θεματικούς κύκλους της περιόδου 2011-2012, «Θυσία», «Μότσαρτ + 1» και «Νέοι Δημιουργοί και Αναδημιουργοί». Δίνουμε για πρώτη φορά βήμα όχι μόνο σε νέους σολίστ, αλλά και σε νέους συνθέτες. Ασφαλώς ιδιαίτερη βαρύτητα δίνω και στην ορχηστρική πειθαρχία, αλλά και στην επιλογή των προσκεκλημένων καλλιτεχνών, καθώς και τα δύο έχουν μεγάλη επίδραση στην ποιότητα των ερμηνειών.
– Εάν συμβουλεύατε έναν νέο μουσικό που σπουδάζει στην Ελλάδα σήμερα τι θα του λέγατε να μείνει εδώ η να φύγει στο εξωτερικό;
– Από την προσωπική μου εμπειρία, θα συμβούλευα οποιονδήποτε νέο μουσικό μπορεί να φύγει στο εξωτερικό, έστω για έναν χρόνο, να το κάνει. Οσο καλοί δάσκαλοι κι αν υπάρχουν στην Ελλάδα, η έλλειψη Μουσικών Ακαδημιών και των συνακόλουθων υποδομών, όπως ορχηστρών νέων, είναι αναντικατάστατη.
Μουσικός με λαμπρή καριέρα στο εξωτερικό
Γεννήθηκε το 1975 στο Μόναχο. Σπούδασε στο Ωδείον Αθηνών όμποε και ανώτερα θεωρητικά. Ως ομποΐστας διετέλεσε μέλος της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ από το 1993 έως το 1995. Από το 1995 έως το 2000 σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας στην τάξη του Χέρμαν Μίχαελ στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου, αποκτώντας το ανώτατο δίπλωμα (Meisterklassendiplom). Εχει επίσης μελετήσει με τους Κόλιν Ντέιβις, Ζούμπιν Μέτα και Ράινχαρντ Γκέμπελ.
Το 1999 τιμήθηκε από την Ενωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής με την ετήσια διάκριση σε νέο μουσικό. Το 2000 κέρδισε τον «Διαγωνισμό Μπαντ Χόμπουργκ» στην ομώνυμη πόλη της Γερμανίας και το δεύτερο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος». Ως τακτικός προσκεκλημένος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από το 1999 έως το 2005, ο Βασίλης Χριστόπουλος διηύθυνε τις όπερες «Τόσκα», «Κουρέα της Σεβίλλης», «Τραβιάτα», «Το Δαχτυλίδι της Μάνας» και τις πανελλήνιες πρεμιέρες του «Ξέρξη» του Χαίντελ και του «Μαινόμενου Ορλάνδου» του Βιβάλντι. Εχει επίσης διευθύνει παραγωγές όπερας στη γερμανική όπερα του Ρήνου στο Ντίσελντορφ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στην Κωνσταντία. Στη δισκογραφία του συμπεριλαμβάνεται η πρώτη ηχογράφηση κοντσέρτων του Νίκου Σκαλκώτα με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης που κυκλοφόρησε από την εταιρεία BΙS το 2008. Ο δίσκος του «Αριες Μότσαρτ» με τη Γαλλίδα σοπράνο Ζεραλντίν Καζέ και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας βραβεύθηκε από τη διεθνή Ακαδημία λυρικού δίσκου στο Παρίσι μ’ έναν χρυσό Ορφέα, ως η καλύτερη ηχογράφηση Μότσαρτ το 2009.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου