Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου 2010

Έφυγε η «La Stupenda» σοπράνο Ντέιμ Τζόαν Σάδερλαντ

Μπρα ντε φερ με την Κάλλας
Η φωνή της Αυστραλέζας σοπράνο κολορατούρα Ντέιμ Τζόαν Σάδερλαντ ήταν ταυτισμένη με τις υψηλές ερμηνείες της στο μπελκάντο. Υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες καλλιτέχνιδες της όπερας του εικοστού αιώνα, η οποία παρέμεινε προσκολλημένη στη μουσική που γράφτηκε μέχρι τις δεκαετίες του '30 και του '40 του περασμένου αιώνα.





«La Stupenda», δηλαδή «Υπέροχη» την αποκαλούσε ο διεθνής μουσικός Τύπος
Οι πιο μοντέρνοι συνθέτες που ερμήνευσε ήταν ο Πουλένκ και ο Τίπετ. Οι μεγάλες και μόνιμες αγάπες της ήταν οι Μότσαρτ, Χέντελ, Μπελίνι, Ντονιτσέτι και Βέρντι. Ανεπανάληπτες ήταν οι ερμηνείες της ως Βιολέτα («Λα Τραβιάτα»), Αμίνα («Λα Σονάμπουλα»), Ελβίρα («Ι Πουριτάνι»), Μαργαρίτα του Βαλουά («Οι Ουγενότοι»).
Η Ντέιμ Τζόαν Σάδερλαντ πέθανε σε ηλικία 84 ετών στην Ελβετία. Είχε αποσυρθεί από τη σκηνή τα τελευταία είκοσι χρόνια, από ατύχημα που είχε λόγω πτώσης. Εκτοτε η υγεία της ήταν μόνιμα σε κακή κατάσταση. «Η φωνή του αιώνα», ήταν ο γενναιόδωρος χαρακτηρισμός του Λουτσιάνο Παβαρότι, που είχε συνεργαστεί μαζί της. Οι κοινές εμφανίσεις τους κρατούσαν από τη δεκαετία του '60, όταν η σταρ Ντέιμ Τζόαν Σάδερλαντ αναζητούσε έναν νέο αναδυόμενο αστέρα για να τη συνοδέψει σε μία μεγάλη περιοδεία της στην Αυστραλία.
Ο διεθνής μουσικός Τύπος την είχε λατρέψει και της είχε κολλήσει το προσωνύμιο «La Stupenda», δηλαδή η «Υπέροχη», μετά την ερμηνεία της στο ρόλο της μάγισσας Αλτσίνα, στην ομώνυμη όπερα του Χέντελ, που είχε ανεβεί σε μια ιστορική παράσταση, το 1960, στην Οπερα της Βενετίας. Το ευρωπαϊκό ντεμπούτο της έγινε στις 28 Οκτωβρίου 1952, στην Οπερα του Κόβεντ Γκάρντεν, όπου έπαιξε την Πρώτη Κυρία στον μοτσάρτειο «Μαγεμένο αυλό».
Γεννήθηκε στις 7 Νοεμβρίου 1926 στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας. Τα πρώτα μαθήματα τα είχε πάρει από τη μητέρα της, η οποία ήταν μεσόφωνος αλλά δεν είχε ακολουθήσει επαγγελματική σταδιοδρομία. Ποτέ δεν έκρυψε τη λατρεία της στην ντίβα Μαρία Κάλλας: «Είναι δυνατόν να σκεφτείς ότι μπορείς ποτέ να κάνεις ό,τι έκανε εκείνη; Θεέ μου! Ηταν κάτι ξεχωριστό. Είχε μια συγκεκριμένη σωματική κατασκευή, δικό της τρόπο τραγουδιού, μια δυναμική προσωπικότητα στη σκηνή. Ηταν η Κάλλας!», έλεγε συχνά.
Η σχέση της με τον σύζυγό της, τον πιανίστα και αρχιμουσικό Ρίτσαρντ Μπόνιντζ, θα μείνει αξέχαστη στους μουσικόφιλους. Θα εξελιχθεί σε γάμο, ο οποίος θα φέρει επί σκηνής δύο άριστους συνεργάτες. Ταξίδευαν μαζί, προετοίμαζαν από κοινού τις παραστάσεις, γιατί γνώριζαν τι ζητούσε ο ένας από τον άλλο. Κυρίως η παρουσία του συζύγου της, όπως είχε παραδεχτεί η Σάδερλαντ, «ήταν αντίδοτο στη μοναξιά, όταν ταξιδεύεις μόνη, δίνοντας παραστάσεις».
Είχε επισκεφτεί την Ελλάδα το 1995, προσκλεκλημένη από το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Ατενέουμ, για το «Grand Prix Μαρία Κάλλας». Εκτοτε, και για πολλά χρόνια, ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής του συγκεκριμένου θεσμού.
απο http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=212495

Δεν υπάρχουν σχόλια: