«ΤΑ ΕΓΓΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΡΑΝ»
του ΝΙΚΟΥ ΚΥΠΟΥΡΓΟΥ
Μουσική παράσταση που ηχογραφήθηκε και αποτυπώθηκε στη δισκογραφία.
Πέντε έργα συνθέτουν το νέο δίσκο του Νίκου Κυπουργού, έτσι όπως ακούστηκαν, σε πρώτη εκτέλεση, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2008.
Στην Κινηματογραφική Σουίτα In Canto, ο συνθέτης συναντά την Ελευθερία Αρβανιτάκη, που εδώ ερμηνεύει ιδανικά πέντε τραγούδια από ισάριθμες ταινίες (σε στίχους Σταμάτη Δαγδελένη, Παρασκευά Καρασούλου, Αφροδίτης Μάνου, Λίνας Νικολακοπούλου, Στράτου Στασινού).
Οι μουσικές του Νίκου Κυπουργού από μόνες τους φτιάχνουν εικόνες. Όπως αυτές της ΑΝΔΡΟΜΑΧΗΣ, της μουσικής που έγραψε για την παράσταση του ομώνυμου έργου του Ρακίνα που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο από το Εθνικό θέατρο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου. Της ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΣΤΟ ΜΟΡΑΛΗ, της μινιμαλιστικής μουσικής για το ντοκυμανταίρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου με θέμα τη ζωή και το έργο του μεγάλου ζωγράφου. Αυτές της ΑΝΟΙΞΗΣ ΣΤΟΝ ΑΙΜΟ, με επτά ορχηστρικές μινιατούρες από την κινηματογραφική του μουσική, σε ύφος ανατολικό. Κι αυτές των ΠΕΡΑΝ, των πέντε ύμνων «πάνω σε κείμενα μιας γλώσσας χαμένης», για εκκλησιαστικό όργανο, ορχήστρα και παιδική χορωδία, έργου γραμμένου ειδικά για τη συναυλία κατά παραγγελίαν του Μεγάρου Μουσικής.
Aποφασιστική είναι η συμβολή των συντελεστών του δίσκου: της Καμεράτας – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής, ενισχυμένης με εξαιρετικούς σολίστ όπως ο Θόδωρος Κοτεπάνος στο εκκλησιαστικό όργανο και το πιάνο, ο Δημήτρης Δεσύλλας στα κρουστά και πολλοί άλλοι. Έκπληξη και η ερμηνεία της Παιδικής Χορωδίας Νέας Γενιάς Ζηρίδη, που αποτελείται κυρίως από παιδιά του Δημοτικού. Κι όλοι αυτοί κάτω από τη στέρεη μπαγκέτα του Αλέξανδρου Μυράτ.
Πέντε έργα συνθέτουν το νέο δίσκο του Νίκου Κυπουργού, έτσι όπως ακούστηκαν, σε πρώτη εκτέλεση, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2008.
Στην Κινηματογραφική Σουίτα In Canto, ο συνθέτης συναντά την Ελευθερία Αρβανιτάκη, που εδώ ερμηνεύει ιδανικά πέντε τραγούδια από ισάριθμες ταινίες (σε στίχους Σταμάτη Δαγδελένη, Παρασκευά Καρασούλου, Αφροδίτης Μάνου, Λίνας Νικολακοπούλου, Στράτου Στασινού).
Οι μουσικές του Νίκου Κυπουργού από μόνες τους φτιάχνουν εικόνες. Όπως αυτές της ΑΝΔΡΟΜΑΧΗΣ, της μουσικής που έγραψε για την παράσταση του ομώνυμου έργου του Ρακίνα που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο από το Εθνικό θέατρο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου. Της ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΣΤΟ ΜΟΡΑΛΗ, της μινιμαλιστικής μουσικής για το ντοκυμανταίρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου με θέμα τη ζωή και το έργο του μεγάλου ζωγράφου. Αυτές της ΑΝΟΙΞΗΣ ΣΤΟΝ ΑΙΜΟ, με επτά ορχηστρικές μινιατούρες από την κινηματογραφική του μουσική, σε ύφος ανατολικό. Κι αυτές των ΠΕΡΑΝ, των πέντε ύμνων «πάνω σε κείμενα μιας γλώσσας χαμένης», για εκκλησιαστικό όργανο, ορχήστρα και παιδική χορωδία, έργου γραμμένου ειδικά για τη συναυλία κατά παραγγελίαν του Μεγάρου Μουσικής.
Aποφασιστική είναι η συμβολή των συντελεστών του δίσκου: της Καμεράτας – Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής, ενισχυμένης με εξαιρετικούς σολίστ όπως ο Θόδωρος Κοτεπάνος στο εκκλησιαστικό όργανο και το πιάνο, ο Δημήτρης Δεσύλλας στα κρουστά και πολλοί άλλοι. Έκπληξη και η ερμηνεία της Παιδικής Χορωδίας Νέας Γενιάς Ζηρίδη, που αποτελείται κυρίως από παιδιά του Δημοτικού. Κι όλοι αυτοί κάτω από τη στέρεη μπαγκέτα του Αλέξανδρου Μυράτ.
Ένας ιδιαίτερος δίσκος, που συνενώνει στοιχεία σύγχρονα και χρώματα παραδοσιακά συνδυασμένα με μέτρο, οικονομία και φαντασία...
αναλυτικά:
Τα Πέραν: Πέντε ύμνοι για τον ήλιο, τη μητέρα, τη ζωή, τον άνθρωπο..., πάνω σε κείμενα μιας γλώσσας χαμένης. Το έργο γράφτηκε το 2008, ύστερα από παραγγελία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Άνοιξη στον Αίμο (Orient Express Suite): Επτά ορχηστρικές μινιατούρες ενορχηστρωμένες για έγχορδα και κρουστά, σε ύφος που παραπέμπει στην καθ’ ημάς και την Εγγύς Ανατολή. Τα θέματα προέρχονται από τις ταινίες: Rom, Ο Δραπέτης, Meri – Amen, Memed My Hawk, Passeurs De Reves, Sevgilim Istanbul, καθώς και από την τηλεοπτική σειρά Η Δε Πόλις Ελάλησεν.
Αναφορά στο Μόραλη: Ήταν το βασικό θέμα στο ντοκιμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου Μόραλης (2005), πάνω στη ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου. Στη συγκεκριμένη μορφή του, ξαναδουλεύτηκε ενορχηστρωτικά και δομικά και προστέθηκαν τα κρουστά.
Ανδρομάχη: Γράφτηκε την άνοιξη του 2007 για την παράσταση του ομώνυμου έργου του Ρακίνα που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου. Τον επόμενο χρόνο τα επί μέρους θέματα συμπτύχθηκαν σε ένα ενιαίο έργο με μορφή σουίτας, με ελάχιστες παρεμβάσεις στην αρχική ενορχήστρωση.
Κινηματογραφική Σουίτα «In Canto»: Την απαρτίζουν τέσσερις μικρότερες σουίτες με θέματα από τις ταινίες Black Out (1998), Οι Ακροβάτες του Κήπου (2001), Ουτοπία (2004) και Οξυγόνο (2003), πλαισιωμένες από πέντε τραγούδια που προέρχονται από τις ίδιες κυρίως ταινίες. Οι ενορχηστρώσεις ξαναδουλεύτηκαν το Μάρτιο του 2008 με αφορμή τη συγκεκριμένη συναυλία, στοχεύοντας σ΄ένα ενιαίο άκουσμα χωρίς διακοπή.
Άνοιξη στον Αίμο (Orient Express Suite): Επτά ορχηστρικές μινιατούρες ενορχηστρωμένες για έγχορδα και κρουστά, σε ύφος που παραπέμπει στην καθ’ ημάς και την Εγγύς Ανατολή. Τα θέματα προέρχονται από τις ταινίες: Rom, Ο Δραπέτης, Meri – Amen, Memed My Hawk, Passeurs De Reves, Sevgilim Istanbul, καθώς και από την τηλεοπτική σειρά Η Δε Πόλις Ελάλησεν.
Αναφορά στο Μόραλη: Ήταν το βασικό θέμα στο ντοκιμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου Μόραλης (2005), πάνω στη ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου. Στη συγκεκριμένη μορφή του, ξαναδουλεύτηκε ενορχηστρωτικά και δομικά και προστέθηκαν τα κρουστά.
Ανδρομάχη: Γράφτηκε την άνοιξη του 2007 για την παράσταση του ομώνυμου έργου του Ρακίνα που παρουσιάστηκε στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου. Τον επόμενο χρόνο τα επί μέρους θέματα συμπτύχθηκαν σε ένα ενιαίο έργο με μορφή σουίτας, με ελάχιστες παρεμβάσεις στην αρχική ενορχήστρωση.
Κινηματογραφική Σουίτα «In Canto»: Την απαρτίζουν τέσσερις μικρότερες σουίτες με θέματα από τις ταινίες Black Out (1998), Οι Ακροβάτες του Κήπου (2001), Ουτοπία (2004) και Οξυγόνο (2003), πλαισιωμένες από πέντε τραγούδια που προέρχονται από τις ίδιες κυρίως ταινίες. Οι ενορχηστρώσεις ξαναδουλεύτηκαν το Μάρτιο του 2008 με αφορμή τη συγκεκριμένη συναυλία, στοχεύοντας σ΄ένα ενιαίο άκουσμα χωρίς διακοπή.
Περισσότερα εδώ για τον Νίκο Κυπουργό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου