Πέμπτη, 31 Δεκεμβρίου 2009

Πρωτοχρονιάτικη συναυλία...


Πρωτοχρονιά Βιενουά.! (του Τάκη Ατσιδάκου) απο το tar

Η αξία της παράδοσης ή μια ανιαρή ελιτίστικη εκδήλωση;
Η νοσταλγία παλαιών «καλών» εποχών ή η αντίδραση σε οτιδήποτε καινούργιο;
Ευθυμία και γιορταστική διάθεση ή ολοκληρωτικό μάρκετινγκ;



Σε ένα κόσμο που αλλάζει με πρωτόγνωρους ρυθμούς, όσο ποτέ άλλοτε στην ιστορία της ανθρωπότητας, ένα καλλιτεχνικό, μουσικό γεγονός παραμένει αθεράπευτα απαράλλακτο: Η πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Φιλαρμονικής ορχήστρας της Βιέννης που γίνεται στην χρυσοποίκιλτη αίθουσα των Φίλων της Μουσικής( όχι αυτή που έχουμε και εδώ στα δικά μας Μέγαρα Μουσικής), στην Βιέννη.
Μια συναυλία που γνωρίσαμε μέσα από τις μεταδόσεις της κρατικής τηλεόρασης τα τελευταία 25 χρόνια ανελλιπώς. Καθοδηγητής μας σε αυτές τις μεταδόσεις ο Αλέξης Κωστάλας, που με το ζεστό τίμπρο τής φωνής του μας επαναλαμβάνει κάθε πρωτοχρονιά τις ίδιες πληροφορίες, τα ίδια σχόλια, τις ίδιες ευχές. Μα όλοι τα ίδια δεν επαναλαμβάνουμε κάθε γιορταστική περίοδο; Είναι μέσα στην παράδοση και αυτό…
Ξεγνοιασιά και ευθυμία σε σκοτεινές εποχές.
Ο θεσμός της συναυλίας αυτής, της πρωτοχρονιάτικης, ξεκίνησε όχι πρωτοχρονιά αλλά την παραμονή στις 31 Δεκεμβρίου του 1939. Επαναλήφθηκε ακριβώς έναν χρόνο και μια μέρα αργότερα την 1η Ιανουαρίου του 1941. Οπτική και ακουστική και λογική «παραίσθηση». Λες μετά από 2 χρόνια 1939-1941 αλλά είναι μόλις ένας ο χρόνος. Και τι χρόνος! Οι μηχανισμοί του αφανισμού εκατομμυρίων ανθρώπων έχουν μπει μπροστά. Πέντε χρόνια από τα σκοτεινότερα της ιστορίας έρχονται, με δεκάδες εκατομμύρια νεκρούς, ισοπεδωμένες πόλεις, πογκρόμ και μαζικές θανατώσεις εθνικών ομάδων, μοιράσματος εδαφών σαν λεία και δημιουργίας τερατωδών όπλων μαζικής και τελειωτικής καταστροφής.

Όμως στην κουκλίστικη Βιέννη, στην υπέροχη αίθουσα Musikverein, η χαρά και η ηρεμία της ζωής ξεχειλίζει: Gemutlichkeit κατά τους Μπίντερμαγιερ Βιεννέζους.
Τα έργα αυτών των συναυλιών όπως και όλων στη συνέχεια (με εξαιρέσεις που θα δούμε παρακάτω), είναι της δυναστείας των Στράους-πατρός και τέκνων.
 Βαλς και πόλκες και καντρίλιες και μαρς και οβερτούρες. Μαέστρος ο Κλέμενς Κράους, πολύ καλός μαέστρος αγαπητός σε κοινό και μουσικούς, και ιδανικός ερμηνευτής και του άλλου Στράους-του βαυαρού Ρίχαρντ.....
συνέχεια

Ζωή σαν τριαντάφυλλο στο Μέγαρο



«Ζωή σαν τριαντάφυλλο» ήταν ο τίτλος της σχετικά πρόσφατης ταινίας με θέμα τη ζωή της Εντίθ Πιαφ. Η ταινία αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον του κοινού για μια καλλιτέχνιδα που σήμερα φαντάζει θρυλική, όχι μόνο για τα τραγούδια της αλλά και για την πολυτάραχη ζωή της. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι ο Ζαν Κοκτό είχε δηλώσει: «Δεν υπήρξε ποτέ άλλη Πιάφ ούτε θα ξαναϋπάρξει ποτέ». Μια ολόκληρη γενιά έκανε την Πιάφ «μύθο», «θρύλο», λέξεις που η σημασιολογική εξέλιξη άλλαξε το αρχικό τους νόημα δημιουργώντας συνώνυμα.

Στη μεγάλη Πιάφ, λοιπόν, είναι αφιερωμένη μια θεατροποιημένη μουσική βιογραφία που πρόκειται να παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Φίλων της Μουσικής, 8.30 μ.μ.)
 Κυριακή  31 Ιανουαρίου.
Ο Ζακ Πεσίς -δημοσιογράφος, συγγραφέας και ιστορικός της μουσικής- μας ξαναθυμίζει με έναν ανάλαφρο τρόπο την καριέρα της Πιάφ, κάνοντας σταθμό στις ημερομηνίες-κλειδιά της ζωής της.
Η Ναταλί Λερμίτ με την υπέροχη φωνή της διανθίζει τη διήγηση με τα αθάνατα τραγούδια της μεγάλης καλλιτέχνιδας, συνοδευόμενη από τον Ορελιάν Νοέλ στο ακορντεόν.
Η σκηνοθεσία της Ρουμπιά Ματινιόν υπογραμμίζει την αλληλεπίδραση μεταξύ του αφηγητή, της τραγουδίστριας-ηθοποιού και του μουσικού, και προκαλεί τη συμμετοχή του κοινού.

Ερωτες, τραγούδια
Τρεις πρωταγωνιστές που έρχονται να αποτίσουν φόρο τιμής στον «μύθο» της Πιάφ αναπλάθοντας τη ζωή της μ’ έναν τρόπο διασκεδαστικό και συγκινητικό συνάμα. Θα δούμε πώς γεννήθηκαν τα μεγάλα τραγούδια της, «La vie en rose», «L’hymne ‡ l’amour», «Milord», «Non, je ne regrette rien» κ.ά., πώς μεγάλωσε στη φτωχογειτονιά του Παρισιού και στα μπαρ της Πιγκάλ, πώς η Εντίθ Γκασιόν έγινε το «Μικρό Σπουργίτι» και στη συνέχεια η «Εντίθ», πώς συνάντησε τον Μαρσέλ Σερντάν και έζησε μαζί του έναν μυθικό έρωτα, τι της οφείλουν οι Ιβ Μοντάν, Σαρλ Αζναβούρ, Ζορζ Μουστακί, πώς κατανάλωσε τη ζωή της δίνοντας παραστάσεις μέχρις εξαντλήσεως, σε πείσμα των γιατρών που της συνιστούσαν επίμονα να ξεκουραστεί.

Η επιμέλεια της παραγωγής ανήκει στους Thierry Martin, Jacques Pessis, Alain Delon.
 



Τετάρτη, 30 Δεκεμβρίου 2009

«Το μικρόβιο του έρωτα» του Κώστα Γιαννίδη(Γιάννη Κωνσταντινίδη),

Αλησμόνητα τραγούδια αγάπης μέσα από ένα πλούσιο αφιέρωμα στο συνθέτη Κώστα Γιαννίδη (Γιάννη Κωνσταντινίδη).
Αναδρομή στη ζωή και το έργο του συνθέτη Κώστα Γιαννίδη (Γιάννη Κωνσταντινίδη), που σφράγισε το ελληνικό μουσικό θέατρο την περίοδο 1930-1960 αποτελεί η παράσταση της οπερέτας του «Το μικρόβιο του έρωτα» από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο θέατρο «Ακροπόλ» (Ιπποκράτους 9-11)
Πρωτοανέβηκε στο Βερολίνο το 1927 όταν ο συνθέτης, μαζί με τον Νίκο Σκαλκώτα, ήταν μαθητές του Κουρτ Βάιλ, και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Τα... πορτρέτα του Κώστα Γιαννίδη
Πού αρχίζει ο Κώστας Γιαννίδης και πού τελειώνει ο Γιάννης Κωνσταντινίδης; Και πού τρυπώνει ανάμεσά τους εκείνος ο νεαρός πιανίστας από το Βερολίνο, ο Costa Dorres, με το «Μικρόβιο του Ερωτα»;
Ποιο, άραγε, απ όλα τα πορτρέτα θα φορτωθεί τις αμαρτίες και τα δεινά, ώστε να μπορέσει ο καλλιτέχνης να κρατήσει την ομορφιά και τη νεότητα; Οι απαντήσεις στην οπερέτα «Το μικρόβιο του έρωτα», που κάνει παίζεται στο «Ακροπόλ», από την «Εθνική Λυρική Σκηνή», με αφορμή τα 25 χρόνια από τον θάνατο του καλλιτέχνη.

Παράλληλα, η παράσταση παρακολουθεί την πορεία του συνθέτη από τη Σμύρνη ως την Αθήνα, όπου ο Γιαννίδης έγραψε τα υπέροχα τραγούδια του, που έγιναν μεγάλες επιτυχίες με τις φωνές της Σοφίας Βέμπο, της Δανάης και του Νίκου Γούναρη. Ο θεατής ακολουθεί τον συνθέτη στην πορεία του από το κοσμοπολίτικο περιβάλλον της Σμύρνης στα καμπαρέ του Βερολίνου, στο ανέβασμα της πρώτης του οπερέτας.
Για να περάσει στα μουσικά θέατρα της Αθήνας, στη «χρυσή δεκαετία» του 30 και να καταλήξει στη μεταπολεμική νέα τάξη της αντιπαροχής. «Λίγο πριν από το τέλος, τα τρία πρόσωπα του συνθέτη γίνονται ένα: ο εξαίρετος κύριος Γιάννης Κωνσταντινίδης - Κώστας Γιαννίδης - Costa Dorres έζησε με αξιοπρέπεια, καλά και διακριτικά.
Αγάπησε τη Ζωή, σεβάστηκε τη Μνήμη και τίμησε την Ηδονή... Γι αυτό κι έφυγε πλήρης και μπήκε στον θάνατο με μάτια ανοιχτά!» σημειώνει ο Λάμπρος Λιάβας, υπεύθυνος για την ιστορική, μουσική έρευνα, το κείμενο και τη διασκευή των κειμένων.

 Ιστορική - μουσική έρευνα: Λάμπρος Λιάβας, μουσική επεξεργασία - ενορχήστρωση: Βασίλης Τενίδης. Διεύθυνση ορχήστρας: Χρύσανθος Αλισάφης. Σκηνοθεσία: Σοφία Σπυράτου - Λάμπρος Λιάβας. Σκηνικά - κοστούμια Γιάννης Μετζικώφ. Χορογραφία: Σοφία Σπυράτου.\
 Στο ρόλο του Κώστα Γιαννίδη ο Γιώργος Κέντρος. Ερμηνεύουν επίσης: Αγγελος Παπαδημητρίου, Κώστας Ζαχαράκης, Νίνα Λοτσάρη, Νίκος Στεφάνου, Ιωάννα Φόρτη, Χάρης Ανδριανός, Ελπινίκη Ζερβού, Ζαφείρης Κουτελιέρης, Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη, Γιώργος Σώχος, Τάσος Λαζάρου κ.ά. Παραστάσεις έως 28/3, καθημερινά, εκτός Δευτέρας και Τρίτης.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Κώστα Γιαννίδης
Ψευδώνυμο που χρησιμοποιούσε ο πολύπλευρος συνθέτης Γιάννης Κωνσταντινίδης του Γεωργίου, για να ξεχωρίσει την δραστηριότητά του ως τραγουδοποιού. Ως Κώστας Γιαννίδης, ήταν ένας από τους διακεκριμένους Έλληνες μουσικοσυνθέτες, μαέστρους και πιανίστες, ιδιαίτερα του ελαφρού τραγουδιού.
Γεννήθηκε στη Σμύρνη τον Αύγουστο του 1903. Καταγόταν από εύπορη οικογένεια που λίγο πριν τη καταστροφή της Σμύρνης ήλθε στην Ελλάδα και συνέχισε σπουδές στη Γερμανία σε πιάνο και σύνθεση στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Βερολίνου και στο Ωδείο Στερν (1923-1931). Στη συνέχεια επέστρεψε στην Ελλάδα και εργάστηκε στο ελληνικό μουσικό θέατρο ως μαέστρος και συνθέτης τη περίοδο 1932-1950 όπου και παρουσιάστηκε με το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης μετατρέποντας τη σειρά του ονοματεπωνύμου του.

Ο Κώστας Γιαννίδης παρουσίασε πολλά έργα , οπερέτες, περίπου 50, μουσικές κωμωδίες και πολλές επιθεωρήσεις. Διετέλεσε Διευθυντής του τμήματος ελαφράς μουσικής του ΕΙΡ την περίοδο 1946-1952, καθώς και μουσικός διευθυντής στην ΥΕΝΕΔ την περίοδο 1952-1960.

Έχει γράψει συμφωνικά έργα , κομμάτια για πιάνο, μουσική δωματίου, και πολλά τραγούδια. Είχε πάρει μέρος σε επιτροπές κρίσης διαφόρων φεστιβάλ ελαφρού τραγουδιού όπως στη Θεσσαλονίκη 1962-1967, στο Σπλιτ το 1968, Βουλγαρίας 1971-1975, Λουμπλιάνας 1974, κ.α. Τιμήθηκε με το Α’ Βραβείο του Φεστιβάλ Μεσογειακού Τραγουδιού της Βαρκελώνης με το εξαίρετο τραγούδι του «Ξύπνα αγάπη μου» (1960) που ερμήνευσε η Νανά Μούσχουρη, με το Γ’ Βραβείο του επόμενου έτους με το τραγούδι «Τα δυο σου γκρίζα ματάκια» που ερμήνευσε η Άτζελα Ζήλεια, καθώς και με το Α’ Βραβείο στο 1ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με το τραγούδι «Αλυσίδες» (1962) που ερμήνευσε η Καίτη Μπελίντα . Στον ελληνικό κινηματογράφο είχε επίσης αναλάβει τη μουσική επένδυση σε 7 ταινίες μεταξύ των οποίων στη «Προσφυγοπούλα», «Οι Γερμανοί ξανάρχονται», «Ο μεθύστακας» κ.ά.

Ο Κώστας Γιαννίδης υπήρξε μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και της Ένωσης Μουσουργών Ελλάδος. Μιλούσε γαλλικά και γερμανικά, και ήταν μόνιμος κάτοικος Αθηνών. Πέθανε στην Αθήνα στις 17 Ιανουαρίου του 1984

Σημαντικότερα από τα 100 περίπου τραγούδια του που είχαν σχεδόν όλα μεγάλη επιτυχία είναι τα: «Συγγνώμη σου ζητώ, συγχώρεσέ με», «Κάποιο μυστικό», «Καλό σου ταξίδι», «Θάρθω μια νύχτα με φεγγάρι», «Λίγα λουλούδια αν θέλεις στείλε μου», «Λες και ήταν χτες», «Σπιτάκι μου παλιό», «Σαν κι απόψε», «Ερι-Ερήνη», «Το τραγούδι της Μαρίνας», «Λες και δεν είν' αλήθεια», «Όταν γυρίζουν τα χελιδόνια», που υπήρξε και σπουδαία θεατρική παράσταση στο θέατρο Βέμπο, «Τα δικά σου τα μάτια», «Πάμε σαν άλλοτε», «Για σένα μονάχα», «Εκείνοι που δεν κλάψανε», "Πόσο λυπάμαι τα χρόνια που πήγαν χαμένα", «Βαρκαρόλα», "Κοιμήσου", "Όλο μου λες πως πια δε μ' αγαπάς", "Μη φύγεις", "Πέρσι τέτοιο καιρό", "Ας σταματήσουμε ως εδώ", «Θα σε πάρω, θα με πάρεις», «Ζητώ να σε ξεχάσω», «Σ' αγαπώ» , «Ο Γιάννος κι η Παγώνα» , «Του Γιάννου η φλογέρα», «Mια γυναίκα», «Έτσι είν' η ζωή μωρό μου», «Ο κουμπάρος κι η κουμπάρα», κ.λπ. Έγραψε επίσης μουσική για 7 ταινίες, μεταξύ των οποίων: «Προσφυγοπούλα» (1938), "Τελευταία αποστολή", "Οι Γερμανοί ξανάρχονται", "Ο μεθύστακας", κ.λπ. Τέλος, έγραψε κι ένα τουλάχιστον ρεμπέτικο, το περίφημο "Το τάβλι" ή "Τα νέα της Αλεξάντρας", σε δικούς του στίχους.

 Διαβάστε εδώ του Γιάννη Σβώλου  "Νοσταλγώντας τον Κώστα Γιαννίδη "



Και ακόμα.... Αφιέρωμα στον Κώστα Γιαννίδη απο το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου,


Mουσικό αφιέρωμα στον μεγάλο Ελληνα συνθέτη Κώστα Γιαννίδη διοργανώνει το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, στις 4/1 (9 μ.μ.), στο Δημοτικό Θέατρο Αγρινίου
. Ο συνθέτης - κατά κόσμον Γιάννης Κωνσταντινίδης (μ' αυτό υπέγραψε έργα σοβαρής μουσικής), με το όνομα Κώστας Γιαννίδης (αναγραμματισμός του ονόματός του) διέπρεψε στο ελαφρό τραγούδι, από το 1930 έως το 1960, γράφοντας μερικά από τα ωραιότερα τραγούδια της εποχής.
Στο αφιέρωμα, ο φημισμένος βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος θα παρουσιάσει και τις δύο όψεις του Γιαννίδη, ερμηνεύοντας «τα τραγούδια του ελληνικού λαού» στο α' μέρος (δημοτικά, σε νέα εναρμόνιση ) και τα σημαντικότερα ελαφρά τραγούδια του (β' μέρος). 
Στο πιάνο τον συνοδεύει ο Θανάσης Αποστολόπουλος.

Ο Κώστας Γρηγορέας παίζει Λένα Πλάτωνος

"Βουτιά σε μια λεμονάδα"
(για σόλο κιθάρα)



Σύνθεση για τον κιθαριστή Κώστα Γρηγορέα, ο οποίος έκανε την πρώτη εκτέλεση και ηχογράφηση του έργου.(Studio recording. Guitar made by Paulino Bernabe) tar.gr

Τρίτη, 29 Δεκεμβρίου 2009

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ μορφολογίας & ανάλυσης μουσικών έργων ....


Το Τροφώνιο Ωδείο διοργανώνει σεμινάριο με θέμα:
«Μορφολογία και ανάλυση μουσικών έργων από τον 16ο έως τον 20 ο αιώνα»
Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στις 22 και 23 Ιανουαρίου 2010 από τον συνθέτη και καθηγητή Ανώτερων θεωρητικών Νίκο Καριώτη 

Πρόγραμμα σεμιναρίου


1) Ανάλυση έργων από τον 16ο αιώνα έως τον 20ο ενδεικτικά συνθέτες. (Παλεστρίνα, Βικτόρια, Μπάχ, Μότσαρτ, Μπετόβεν, Σούμπερτ, Σοπέν ,Ντεμπυσύ, Μπέργκ, Σοστακόβιτς, Μπέλα Μπάρτοκ κ.α)

2) Θεωρητική προσέγγιση των αναλυτικών συστημάτων
των Α.Σέμπεργκ και Χ. Σένκερ.

3) Σχέση της μουσικής ανάλυσης τόσο με την μουσική σύνθεση όσο και με την μουσική ερμηνεία.

Διάρκεια σεμιναρίου : περίπου 8 ώρες
Σάββατο 22 Ιανουαρίου : 11.οο - 14.οο και 17.00- 20.00
Κυριακή 23 Ιανουαρίου : 12.οο- 14.οο

Το σεμινάριο απευθύνεται σε καθηγητές μουσικής, σπουδαστές ανώτερων θεωρητικών από 2ο Ειδικό αρμονίας καθώς και σπουδαστές οργάνων από μέση σχολή και πάνω με γνώσεις 2ου υποχρεωτικού αρμονίας. Στο σεμινάριο θα μοιραστούν σημειώσεις και ηχητικό υλικό.

Το σεμινάριο είναι δωρεάν και θα γίνει στο Τροφώνιο Ωδείο 

( Μπουφίδου 39 Λιβαδειά)

Δηλώσεις συμμετοχής μέχρι στις 15 Ιανουαρίου

 
Πληροφορίες στα τηλέφωνα 2261087570, 2261027437 και 6976861410

Πέμπτη, 24 Δεκεμβρίου 2009

Χριστούγεννα... με μουσική από τη Βιέννη

  Vienna Mozart Orchestra
 
Τέσσερις μαγικές συναυλίες με βαλς και πόλκες των συνθετών της οικογένειας Στράους 
Η περίφημη Ορχήστρα Μότσαρτ της Βιέννης έρχεται τη Δευτέρα 28 και την Τρίτη 29 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για να μας απογειώσει με τις μελωδίες και τους ρυθμούς της βιεννέζικης μουσικής.


Οι τριάντα δεξιοτέχνες μουσικοί της Ορχήστρας θα ξεκινήσουν το μουσικό τους ταξίδι μεταφέροντας το αθηναϊκό κοινό στη Βιέννη του 18ου αιώνα, ερμηνεύοντας μερικά από τα γνωστότερα και πιο αγαπημένα έργα του Μότσαρτ με αυθεντικά κοστούμια και περούκες εποχής.
 Τον Μότσαρτ θα διαδεχθούν τα πασίγνωστα βαλς και οι πόλκες της οικογένειας των Στράους για να μας παρασύρουν σε ένα ρομαντικό και ονειρικό στροβιλισμό, ο Ωραίος Γαλάζιος Δούναβης, το Αυτοκρατορικό Βαλς, η Εισαγωγή της Νυχτερίδας, το πασίγνωστο Εμβατήριο Radetzky είναι μερικά μόνο από τα αριστουργήματα που θα ερμηνεύσουν οι αυθεντίες του βιεννέζικου μουσικού ιδιώματος.

Η Ορχήστρα Μότσαρτ της Βιέννης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μουσικά σύνολα της Αυστρίας. Η ιδιαιτερότητά της έγκειται αφενός στη μουσική ποιότητα που τη διακρίνει, αφού μαζί της συνεργάζονται μερικοί από τους καλύτερους μουσικούς της Φιλαρμονικής της Βιέννης, αλλά και στην ατμόσφαιρα που δημιουργούν τα κοστούμια και οι περούκες εποχής σε συνδυασμό με τον καλλιτεχνικό ενθουσιασμό και τη δεξιοτεχνία των μουσικών. Κάθε συναυλία είναι ένα μοναδικό μουσικό ακρόαμα και θέαμα, μια ανεπανάληπτη εμπειρία υψηλής αισθητικής. Οι συναυλίες της Ορχήστρας Μότσαρτ της Βιέννης πραγματοποιούνται στις μεγαλύτερες και διασημότερες αίθουσες συναυλιών της Βιέννης, και συγκεκριμένα στο Golden Hall της Musikverein, στο Wiener Konzerthaus και στο Great Hall του Hofburg (Αυτοκρατορικό ανάκτορο).

Η ιστορία της «Άγιας Νύχτας»


Η «Άγια Νύχτα» είναι ίσως το πιο γνωστό χριστουγεννιάτικο τραγούδι σ' όλο τον κόσμο. Μεγάλοι συνθέτες όπως ο Βέρντι, ο Βάγκνερ, ο Πουτσίνι και άλλοι, το αναγνώρισαν ως ένα βαθιά θρησκευτικό τραγούδι, με μια παράξενη δύναμη που φτάνει κατευθείαν στις καρδιές των ανθρώπων. Κατά καιρούς, η πατρότητά του αποδόθηκε στον Μότσαρτ, στον Χάιντν ή στον Μπετόβεν.
Η αλήθεια είναι πως η «Άγια Νύχτα» δημιουργήθηκε από τους Γιόζεφ Μορ και Φραντς Γκρούμπερ, κι εψάλη για πρώτη φορά τα Χριστούγεννα του 1818 στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου στο μικρό χωριό Όμπερντορφ της Αυστρίας.

Ο Μορ είχε γράψει τους στίχους δύο χρόνια νωρίτερα.
Στις 24 Δεκεμβρίου του 1818 ζήτησε από τον Γκρούμπερ να συνθέσει μία μελωδία για να συνοδεύσει το τραγούδι με την κιθάρα του. Σύμφωνα με την παράδοση, το εκκλησιαστικό όργανο του ναού δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στη χριστουγεννιάτικη λειτουργία, καθώς τα ποντίκια είχαν καταστρέψει κάποια εξαρτήματά του.

Η ιστορία αυτή ήταν γνωστή, ωστόσο επιβεβαιώθηκε πολύ αργότερα, το 1995, όταν ανακαλύφθηκε μία παρτιτούρα που ανήκε στον Μορ, με τον Γκρούμπερ να υπογράφει τη σύνθεση.
Στίχοι και μουσικοί όμως φαίνεται να γράφτηκαν μαζί, το 1816.

Σύμφωνα με μία άλλη εκδοχή, η «Άγια Νύχτα» τραγουδήθηκε τα μεσάνυχτα εκείνων των Χριστουγέννων και μετά ξεχάστηκε. Το 1825 ένα επισκευαστής εκκλησιαστικών οργάνων ανακάλυψε την παρτιτούρα και «ξαναζωντάνεψε» το τραγούδι. Σήμερα, υπολογίζεται πως έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 300 γλώσσες.
Πηγή: Σαν σήμερα

Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου 2009

Άρωμα Χριστουγέννων ... φωτογραφικό υλικό

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 20 Δεκεμβρίου η  χριστουγεννιάτικη γιορτή  του βιβλιοπωλείου "Σύγχρονη Έκφραση "




Σάββατο, 19 Δεκεμβρίου 2009

Άρωμα Χριστουγέννων

 
Με γνωστά  τάγκο και βάλς απο βιολί (Ρεγγίνα Σαρούν) και τσέλο (Ναταλία Σερμπάτα)  το Ωδείο μας συμβάλλει στην Χριστουγεννιάτικη γιορτή του βιβλιοπωλείου της Σύχγρονης έκφρασης 

Αναλυτικά  η πρόσκληση :"Γεύση από Χριστούγεννα ή άρωμα Χριστουγέννων"

Γνωστοί συγγραφείς, ποιητές, εκδότες και φίλοι του βιβλίου
θα διαβάσουν τις επιλογές τους από την παγκόσμια βιβλιογραφία

Αγαπημένες μελωδίες και Χριστουγεννιάτικες γεύσεις
θα τέρψουν τις αισθήσεις μας

Την Κυριακή 20 Δεκεμβρίου ώρα 7.00 μ.μ.

στο βιβλιοπωλείο ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ
(Δημ. Ι. Ανδρεαδάκη 49, πρώην Πεσ. Μαχητών, Λιβαδειά)

Διαβάζουν
·                    Κώστας Ακρίβος, συγγραφέας
·                    Βάσω Βασιλού – Παπαγεωργίου, εκδότρια
·                    Γιώργος Θεοχάρης, ποιητής
·                    Βασιλική Κατσικογιάννη, φιλόλογος
·                    Τασούλα Τσιλιμένη, συγγραφέας
·                    Νώντας Παπαγεωργίου, εκδότης

Ερμηνεύουν γνωστές μελωδίες

·                    Σαρούν Ρεγγίνα, βιολί
·                    Σερμπάτα Ναταλία, τσέλο
            (καθηγήτριες στο Τροφώνιο Ωδείο) 


Συναυλία του ¨ΜΑΡΣΥΑ¨και της Ορχήστρας Εγχόρδων Α.Σ.Μ.Α.


Συναυλία με έργα Βάρβογλη, Buxtehude και Corelli θα δώσει η Χορωδία του Καλλιτεχνικού Εργαστηρίου "ΜΑΡΣΥΑΣ¨και η Ορχήστρα Εγχόρδων του Α.Σ.Μ.Α


Διευθύνει ο Νίκος Καριώτης

την Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2009 και ώρα 12:00 το μεσημέρι (Ώρα προσέλευσης 11:30)
στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Αχαρνών (Φιλαδελφείας 89) με είσοδο ελεύθερη.

(Ο Νίκος Καριώτης είναι καθηγητής ανώτερων  θεωρητικών στο ωδείο μας και μαέστρος της της παιδικής -εφηβικής Χορωδίας )

Η συναυλία θα μεταδοθεί απ' ευθείας από το Γ' Πρόγραμμα και μέσω EBU σε όλη την Ευρώπη.
Η συναυλία θα επαναληφθεί στις 5/1/2010 στο Δήμο Ακράτας, επίσης με ελεύθερη είσοδο.

Μπορείτε να ακούσετε στο  ΕΡΑ ΤΡΙΤΟ πρόγραμμα: στούς 95,6 FM & 90,9 ή στο

Τρίτη, 15 Δεκεμβρίου 2009

Ένας Έλληνας στο τιμόνι της Σκάλας του Μιλάνου


Στη θρυλική Σκάλα του Μιλάνου υπεύθυνος διανομών θα είναι από το 2010 και για τα επόμενα τρία χρόνια ο μόλις 40 ετών Θεσσαλονικιός Ηλίας Τζεμπετονίδης
Στα 240 χρόνια ιστορίας της Σκάλας του Μιλάνου για πρώτη φορά casting manager- δηλαδή υπεύθυνος διανομών- θα είναι ένας μη Ιταλός και νέος.
Ο Ηλίας Τζεμπετονίδης, από το 2010 θα εργάζεται, με οργανική θέση στο θρυλικό λυρικό θέατρο (που το ανακοινώνει επισήμως σήμερα). Ο 40χρονος Θεσσαλονικιός είναι προσωπική επιλογή του ίδιου του γενικού διευθυντή της Σκάλας, του Γάλλου Στεφάν Λισνέρ.
Οι Ιταλοί τον «παρακολουθούσαν» εδώ και ενάμιση χρόνο! Επικοινώνησαν εκείνοι μαζί του (τον Ιούλιο του 2008). «Νόμιζα πως κάποιος φίλος μού έκανε πλάκα. Από περιέργεια τηλεφώνησα για να δω ποιος ήταν. Από την άλλη άκρη της γραμμής μού απάντησε η γραμματέας του διευθυντή της Σκάλας: “Θέλει να σας μιλήσει ο sovrintendente”. Τις λέξεις του Στεφάν Λισνέρ δεν θα τις ξεχάσω ποτέ: “Ψάχνουμε κάποιον για να κάνει το casting στη Σκάλα. Ενδιαφέρεστε;”. Την επόμενη εβδομάδα συζητήσαμε από κοντά».
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

Κυριακή, 13 Δεκεμβρίου 2009

" Il Μatrimorio Segreteo" παράσταση της όπερας Νέων



 
Βραδιά Όπερας - Όπερα Νέων

Domenico Cimarosa: Il Matrimonio Segreteo

Η Όπερα ΝΕΩΝ παρουσιάζει την Όπερα του Domenico Cimarosa, Il Matrimonio Segreto στην αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός για μία μόνο παράσταση.

Το συγκεκριμένο έργο επιλέχθηκε να μελετηθεί και να παρουσιαστεί από την ΟΠΕΡΑ ΝΕΩΝ διότι, τόσο μουσικά όσο και υποκριτικά είναι υψηλών απαιτήσεων, με ισότιμους ρόλους. Αποτελεί το αριστούργημα του DomenicoCimarosa, ιταλού συνθέτη της Ναπολιτάνικης Σχολής του 17ου αιώνα, ενώ συγκαταλέγεται μεταξύ των υψηλοτέρων επιτευγμάτων της οπερατικής μουσικής.

Ο διαχρονικός του χαρακτήρας, λόγω του θέματος που πραγματεύεται, το κάνει προσιτό ακόμη και στον θεατή που δεν είναι εξοικειωμένος με την όπερα.

 Είναι μία κωμική όπερα (opera buffa), μία ευχάριστη κωμωδία καταστάσεων σε γοργούς ρυθμούς, με έξι συμπρωταγωνιστικούς ρόλους.

 Παρουσιάζεται επετειακά, λόγω της συμπλήρωσης 50 χρόνων από την πρώτη φορά που ανέβηκε το έργο στην Ελλάδα (πρώτη παρουσίαση το 1959, από την Εθνική Λυρική Σκηνή).
Το libreto της όπερας είναι γραμμένο από τον Giovanni Bertati. 
Μουσική διεύθυνση: Αναστάσιος Συμεωνίδης
Συνοδεία πιάνου – μουσική προετοιμασία: Δημήτρης Ανούσης.
Σκηνοθεσία, Σκηνικά, Κοστούμια: Σπύρος Κωτσόπουλος
Οι ρόλοι:
Carolina: Μαρία Λυμπεράκου soprano
Paolino: Αναστασιος Στέλλας tenor
Eliseta: Κάλυ Λαμπαδίτη soprano
Fidalma: Μιράντα – Καλομοίρα Γεωργάκη mezzo soprano
Conte Robinson: Δημοσθένης Σταυριανός bariton
Geronimo: Μιχάλης Χατζής bass
Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2009 Φιλολογικός Σύλλογος "Παρνασσός", Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8 , 210/3221917, 210/3225310 
Περισσότερα:Οπερα Νέων 

Σάββατο, 12 Δεκεμβρίου 2009

..το τραγούδι είναι μια μαγική στιγμή...

 απο το  "ο καθρέφτης και το μαχαίρι"" του Μάνου Χατζιδάκι αντιγραφή απο τη  "Λυδία λίθο"

..το τραγούδι είναι μια μαγική στιγμή...
..Το τραγούδι δεν είναι σύνθημα ή πράξη εκτονώσεως.Ούτε μαστίχα για το στόμα αθλητικών εφήβων ή συντροφιά νυχτερινή για οδηγούς ταξί κ φορτηγών, Είναι μια σχέση υπεύθυνη, μια πράξη ερωτική ανάμεσά μας που μας αποκαλύπτει. Τελετουργία που απαιτεί, τόσο από σας όσο κι από μένα, μια προετοιμασία θρησκευτική, επίμονη άσκηση γνώσης και αθωότητας, αποκαλύψεως και ανιχνεύσεως, μνήμης και προφητείας.
Το τραγούδι είναι μια μαγική στιγμή κι εγώ ένας πανηγυριώτης μάγος εκπρόσωπός σας- αφού γεννήθηκα τον ίδιο καιρό με σας και μες στον ίδιο χώρο-, που θα φωτίσω τις κρυφές κι αθέατες γωνιές σας, θα σας εκπλήξω, θα σας γεμίσω ερωτήματα και μελωδίες που ίσως γεννούν δικές σας και θα μεταθερθούν και στο σπίτι σας, έτσι που να κοπεί ο ύπνος σας και να χαθεί για πάντα- αν είναι δυνατόν- ο εφησυχασμός σας. Κι ας μην μπορείτε να τραγουδήσετε. Μήπως τάχα μπορείτε να εξαφανίσετε ένα πουλί ή να το φανερώσετε μέσα απ το φόρεμα ή το μαντήλι σας; Κι όμως δε θα ξεχάσετε κι ούτε θα το ξεχάσετε σ όλη σας τη ζωή......

θα το θυμάσθε και θα το έχετε εντός σας, χωρίς την δυνατότητα να το γλεντήστε με αυτάρεσκη και δυνατή φωνή.Μόνο να ψελλίζετε θα είναι δυνατόν, σαν προσευχή ή σαν τω Υπερμάχω. Δεν είναι το τραγούδι μου απλοικό κι ευχάριστο σαν το τενεκεδένιο σήμα μιας πολιτικής παράταξης ή ενός αθλητικού συλλόγου. Δεν κολακεύει τις συνήθειές σας ούτε και διασκεδάζει την αμηχανία σας, την οικογενειακή σας πλήξη ή την ερωτική σας ανεπάρκεια.......
Πιστεύω πως η τέχνη του τραγουδιού αποτελεί κοινωνικό λειτούργημα, γιατί το τραγούδι μας ενώνει μέσα σ ένα μύθο κοινό. Κι όπως στον χορό ενώνουμε τα χέρια μεταξύ μας για ν ακολουθήσουμε ίδιες ρυθμικές κινήσεις, έτσι και στο τραγούδι ενώνουμε τις ψυχές μας για να ακολουθήσουμε μαζί, τις ίδιες εσωτερικές δονήσεις. Κι όσο για τον κοινό μύθο που δεν υπάρχει στις μέρες μας, τον σχηματίζουμε καινούργιο κι απ την αρχή κάθε φορά. Κάθε φορά που νιώθουμε βαθιά την ανάγκη να τραγουδήσουμε.
Μάνος Χατζιδάκις "ο καθρέφτης και το μαχαίρι"

Παρασκευή, 11 Δεκεμβρίου 2009

" Μουσική για 230 + 6 χορδές "Εφη Αγραφιώτη – Κώστας Γρηγορέας"


Εφη Αγραφιώτη – Κώστας Γρηγορέας
Μουσική για 230 + 6 χορδές
Για σόλο πιάνο, σόλο κιθάρα, κιθάρα και πιάνο

Πίσω από τον ευρηματικό τίτλο, η συναυλία αυτή δίνει την ευκαιρία σε μια συνύπαρξη ασυνήθιστη, που έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, αφού σπάνια έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε αντίστοιχο ρεπερτόριο. Πρόκειται για ένα παιχνίδι ανάμεσα στο πολύ παλιό και το καινούριο χρώμα της μουσικής επικοινωνίας. Συνθέσεις που τρέχουν μπρος και πίσω ανάμεσα στον 17 ο και τον 21 ο αιώνα ανανεώνοντας τη δυναμική ικμάδα του νέου και την κατασταλαγμένη αισθητική του ώριμου.
Δύο διακεκριμένοι έλληνες σολίστ, συνεργάτες και φίλοι σε μια μουσική αφήγηση διαχρονική. Στο πρόγραμμα συνυπάρχουν το πολύ παλιό και το πολύ καινούριο με κοινό παρονομαστή την αισθητική. Ακούγονται έργα Wilhelm Neuland (1806 – 1889) Anton Diabelli (1781-1858) J.S. Bach (1685-1750), Johann Kaspar Mertz (1806-1856), Κυριάκου Τζωρτζινάκη (1950-1989), Ευάγγελου Κοκκόρη (1951) και Κώστα Γρηγορέα (1957).
Παρασκευή 11/12/2009, ώρα 8.30μμ
Αίθουσα Φίλιππος Νάκας (Ιπποκράτους 41 - Αθήνα)

Πέμπτη, 10 Δεκεμβρίου 2009

Σαν σήμερα στη μουσική..."Ολιβιέ Μεσιάν "


Σαν σήμερα το 1908 γεννιέται ο γαλλος συνθετης  Ολιβιέ Μεσιάν 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ 
Ολιβιέ Μεσιάν (1908-1992) : Πρόκειται για ένα συνθέτη που άσκησε μεγάλη επιρροή στους μαθητές του, ακολουθώντας έναν μοναδικό, δικό του δρόμο όσον αφορά τη μουσική σύνθεση. Δανειζόμενος στοιχεία από την Αρχαία Ελληνική, την Ινδική και την Ινδονησιακή παράδοση, από την Γρηγοριανή μουσική (με τις ατελείωτες μελωδίες και την αρρυθμία της), καθώς και από την ίδια την μουσική της φύσης, το κελάιδημα των πουλιών (το οποίο ηχογράφησε και κατέγραψε σε παρτιτούρα με μέγιστη ακρίβεια), έγραψε μουσική η οποία οδήγησε σε νέους δρόμους εξερεύνησης και αναζήτησης τη διεθνή μουσική κοινότητα..
O Ολιβιέ Μεσιάν  έδινε πολύ μεγάλη σημασία στον ακριβέστατο ρυθμό της μουσικής, στον οποίο ενσωμάτωνε διάφορες φανερές ή κρυφές συμμετρίες. Για αυτόν η μελωδία ήταν η "καρδιά" της μουσικής. Χρησιμοποίησε ενορχήστρωση με όργανα άλλων λαών (όπως η ορχήστρα "Γκάμελαν" της Ιάβας), ενώ είχε μεγάλη συνεισφορά στην τέχνη του εκκλησιαστικού οργάνου καθώς και σε πρωτότυπες τεχνικές εκτέλεσης για το πιάνο. Ειδικής σημασίας υπήρξε το έργο του "Τρόπος των αξιών και των εντάσεων" το οποίο πρωτοεφάρμοσε τον Γενικευμένο (ή Καθολικό) Σειραϊσμό. Τελικά, το πολύ προσωπικό ύφος του συνθέτη δεν βρήκε συνεχιστές, όμως, επηρέασε αποτελεσματικά όλη τη γενιά των νέων συνθετών (Μπουλέζ, Ξενάκης, Στοκχάουζεν) όντας καθηγητής στο Ωδείο του Παρισιού για πάρα πολλά χρόνια.



 Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μουσική του - Φωνητική μουσική : Τραγούδια της γης και του ουρανού, Ποιήματα για το Mi (τη νότα μι), Μικρές λειτουργίες της Θείας Παρουσίας, 5 Παρατράγουδα για 12 φωνές a capella (χορωδία μόνον). Συμφωνική Μουσική : Λησμονημένες Προσφορές, Ανάληψη, Συμφωνία Τουρανγκαλίλα σε 10 μέρη, Το ξύπνημα των Πουλιών, Εξωτικά πουλιά για πιάνο και ορχήστρα, Χρονοχρωμία. Μουσική δωματίου : Κουαρτέτο για το τέλος του χρόνου για πιάνο, βιολί, κλαρινέτο και βιολοντσέλλο. Έργα για πιάνο : 8 πρελούδια, Οράματα του Αμήν για δύο πιάνα, 20 Προσευχές στο Παιδί - Ιησού, Τρόπος των αξιών και των εντάσεων, Neumes rythmiques, Το νησί της φωτιάς, Κατάλογος των πουλιών. Εργα για εκκλησιαστικό όργανο : Ο Μυστικός Δείπνος, Το όραμα της αθάνατης Εκκλησίας, Η Ανάληψη, Η Γέννηση, Τα ένδοξα κορμιά, Λειτουργία της Πεντηκοστής, Το βιβλίο του οργάνου.

Τετάρτη, 9 Δεκεμβρίου 2009

Εργαστήριο Ερμηνείας της Μουσικής του Νίκου Σκαλκώτα


Το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας διοργανώνει
«Εργαστήριο ερμηνείας της μουσικής του Νίκου Σκαλκώτα (1904-1949)»,το οποίο θα διεξαχθεί στο Αμφιθέατρο Τελετών του  Πανεπιστημίου Μακεδονίας από 7 έως και 17 Δεκεμβρίου 2009.

Το εργαστήριο είναι αφιερωμένο στα 60 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη και θα κορυφωθεί με τέσσερις συναυλίες στην Περαία, τις Σέρρες, τη Βέροια και τη Θεσσαλονίκη. Το πρόγραμμα μεταξύ άλλων περιλαμβάνει το Παραμυθόδραμα «Με του Μαγιού τα Μάγια», ένα από τα σημαντικότερα και επιβλητικότερα έργα  του μεγάλου Έλληνα συνθέτη, το οποίο ερμηνεύεται για πρώτη φορά στη Βόρεια
Ελλάδα και για πρώτη φορά στην πλήρη του εκδοχή από ελληνική ορχήστρα.

Πρόκειται για ένα μεγαλειώδες έργο για συμφωνική ορχήστρα, χορωδία, τρείς αφηγητές και σοπράνο, το οποίο ολοκληρώθηκε από τον Σκαλκώτα λίγες ημέρες πριν από το θάνατό του. 
Σολίστες είναι οι Σώτος Παπούλκας, Έφη Δρόσου και Μάρια Ντεβιτζάκη. Τα μουσικά σύνολα του εργαστηρίου (χορωδία, ορχήστρα και σύνολα μουσικής δωματίου) διευθύνει ο διεθνούς φήμης μαέστρος, πιανίστας και μουσικοπαιδαγωγός Γιώργος Χατζηνίκος.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου θα γίνουν επιπλέον δύο διαλέξεις,
την Τρίτη 8/12 στις 18:00  από τον Λέκτορα του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης Πέτρο Βούβαρη, με θέμα «Το Οκτέτο του Νίκου Σκαλκώτα», 
και την Τετάρτη 9/12 στις 18:00  από τον Επίκουρο Καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ Κώστα Τσούγκρα,  με θέμα «Το Παραμυθόδραμα του Νίκου Σκαλκώτα». 

Επίσης, την Τετάρτη 16/12 στις 19:00  θα γίνει εισήγηση από τον καθηγητή Γιώργο Χατζηνίκο,
με θέμα «Μια προσπάθεια σκιαγράφησης του γνωστού-άγνωστου Σκαλκώτα».
Όλες οι διαλέξεις θα πραγματοποιηθούν στο Αμφιθέατρο Τελετών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ο κύκλος των συναυλιών είναι ο εξής:
* 17 Δεκεμβρίου, 21:00, Θέατρο «ΚΑΠΠΑ», Περαία
* 18 Δεκεμβρίου, 21:00, Αμφιθέατρο Τελετών ΑΤΕΙ, Σέρρες
* 20 Δεκεμβρίου, 20:00, Χώρος Τεχνών, Βέροια
* 23 Δεκεμβρίου, 20:00, Αίθουσα Τελετών ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη
Οι συναυλίες γίνονται σε συνδιοργάνωση με την αστική μη κερδοσκοπική  πολιτιστική εταιρεία «Οκτάβα» και την Κοινωφελή Επιχείρηση Πολλαπλής Ανάπτυξης Δήμου Βέροιας.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Τρίτη, 8 Δεκεμβρίου 2009

Μια σπουδαία μουσική συνάντηση μετά από 10 χρόνια


Ενα διήμερο μαγευτικό ταξίδι παραδομένο στα τραγούδια του κόσμου προσφέρουν η Μαρία Φαραντούρη, η Ελλη Πασπαλά και η Σαβίνα Γιαννάτου, Δευτέρα και  Τρίτη (9 μ.μ.), στο «Παλλάς»
Τραγουδίστριες με ιδιαίτερη μουσική διαδρομή η καθεμιά, ξανασυναντώνται επί σκηνής δέκα χρόνια μετά, ενώνοντας λυρικότητα, πάθος, ερμηνείες, σε μία παράσταση - πανδαισία φωνητικών αποχρώσεων και μαγευτικών ήχων.
 Η ιδέα της Μαρίας Φαραντούρη πριν από 10 χρόνια, άφησε μια τόσο καλή (και δυνατή) γεύση στο κοινό που είχε παρακολουθήσει τότε (στη «Σφεντόνα») που φέτος είπαν να την επαναλάβουν, «γιατί με βάση την ίδια ιδέα φτιάξαμε ένα σχεδόν νέο πρόγραμμα», διευκρινίζει η Μαρία Φαραντούρη.

Οι τρεις μεγάλες φωνές ενώνονται για να κάνουν τον γύρο του κόσμου με το ρεπερτόριο, τις εικόνες, τις διαφορετικές εμπειρίες, τις νέες εντυπώσεις, τις καινούργιες αισθητικές που έχει αποκομίσει καθεμιά σ’ αυτό το διάστημα. Με καλλιτεχνική ανάγκη να ξαναβρούνε τις μελωδίες και τη μουσική ψυχή κάθε χώρας, συλλέγουν ηχοχρώματα διαφορετικών πολιτισμών και συνταξιδεύουν μαζί στις εθνικές μουσικές του κόσμου. Σε αυτό το μαγευτικό ταξίδι για τον γύρο του κόσμου, ξεκινάνε από την Ελλάδα, τη δημοτική και τη βυζαντινή παράδοση, τα ρεμπέτικα, το έντεχνο, φτάνοντας ως τη Λατινική Αμερική.
Παραδοσιακά μακεδονίτικα, βουλγάρικα, από την Καππαδοκία, spirituals, blues, βραζιλιάνικα, αλλά και «Χάρτινο το φεγγαράκι», και ρεμπέτικο και Canto General, ενταγμένα σε μια ροή όπου σημαντικό κομμάτι της θα έχουν οι τριφωνίες. «Είναι ένα πρόγραμμα ανοιχτών οριζόντων», λέει η Μαρία Φαραντούρη, «όπου θα μπλέκονται με έναν τέτοιο τρόπο τα τραγούδια και οι φωνές που πραγματικά καταργούνται τα σύνορα. Μέχρι και νανούρισμα Ζουλού έχω ανασύρει από τα συρτάρια μου. Και αυτή τη φορά δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση στον ρυθμό».

Συνταξιδιώτης τους ο σπουδαίος πιανίστας Τάκης Φαραζής  όπου κάνει και την ενορχήστρωση και μια ορχήστρα με εξαίρετους σολίστες

David Lynch: Πνευστά
Θωμάς Κωνσταντίνου: Βιολοντσέλο
Διονύσης Βαρβιτσιώτης: Βιολί
Πέτρος Βαρθακούρης: Μπάσο
Γιάννης Αγγελόπουλος: Ντραμς

Σάββατο, 5 Δεκεμβρίου 2009

Καινούργιο τεύχος για το Περιοδικό Πολύτονον




Τεύχος Νο. 37
Εισαγωγικό απο τη Συντακτική Ομάδα
Το "ανέφικτο"
Ξεφυλλίζοντας το τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας, μπήκαμε στο πειρασμό να ονειρευτούμε το ανέφικτο και να το μοιραστούμε μαζί σας. Ναι. Θα θέλαμε το ΠΟΛΥΤΟΝΟν να είχε περισσότερες σελίδες, για να μπορούσε να φιλοξενήσει πιο πολλούς αρθρογράφους και να επεκτείνει τη θεματολογία του. Όχι μόνο σε θέματα που αφορούν στα δικά μας μουσικά πεδία, αλλά και σε διαφορετικά αισθητικά ζητήματα που πιστεύουμε ότι τα έχουμε όλοι ανάγκη. Να μη ξεχνάμε άλλωστε, ότι η ανταλλαγή πληροφοριών και αισθητικών απόψεων μεταξύ των τεχνών, είναι ένα μεγάλο ζητούμενο για τον 21ο αιώνα. Θα θέλαμε να ήταν ολόκληρο το τεύχος έγχρωμο, ώστε να μπορείτε και εσείς να χαίρεστε το εντυπωσιακό φωτογραφικό υλικό που πολλές φορές φθάνει στα χέρια μας.Θα θέλαμε να έχουμε το χρόνο να σχεδιάζουμε με άλλους αξιόλογους συνεργάτες θεματικούς άξονες, μεγάλα αφιερώματα, παράλληλη θεματολογία, ανταποκρίσεις από μεγάλα μουσικά γεγονότα του εξωτερικού, δυνατότητα ισχυρής ηλεκτρονικής παρουσίας.Θα θέλαμε δεκαπλάσιο tirage, ισχυρό σύστημα διανομής και δίγλωσση εκτύπωση, που θα μας έδινε τη δυνατότητα να έχουμε και πολλούς συνεργάτες εκτός Ελλάδας.Τα όνειρά μας πάντως, δεν μας εμποδίζουν από το να πατάμε γερά στη γη και να χαιρόμαστε αυτό, που πιστεύουμε ότι ήταν για μας, το καλύτερο δώρο για τα έκτα γενέθλια του περιοδικού μας:H έκδοση αυτού του τεύχους, δεύτερη σημαντική συνεργασία μας με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών επ’ ευκαιρία τής Ιαπωνικής Εβδομάδας, έφερε το ανέφικτο, ένα βήμα πιο κοντά.


Περισσότερα στο TAR

Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου 2009

«Μουσική Προπαιδεία στο πιάνο για παιδιά 4-6 ετών»

Σεμινάριο Παιδαγωγικής Πιάνου με την Gudrun Finder

«Μουσική Προπαιδεία στο πιάνο για παιδιά 4-6 ετών»

Ένα σεμινάριο διδασκαλίας πιάνου για μικρές ηλικίες.Απευθύνεται σε δασκάλους και τελειόφοιτους σπουδαστές.Θα εφαρμοστούν θεωρητικά αλλά και πρακτικά,ιδέες της μουσικοκινητικής αγωγής, προσαρμοσμένες στο πιάνο. 

Από τη ηλικία των 4-6 χρονών, τα παιδιά μπορούν χωρίς δυσκολία να ξεκινήσουν να παίζουν πιάνο. Χρειάζονται όμως ιδιαίτερη φροντίδα επειδή δεν ξέρουν ακόμη να διαβάζουν και να γράφουν, ενώ η ικανότητα συγκέντρωσής τους είναι ακόμα περιορισμένη. Την ώρα του μαθήματος ο δάσκαλος πρέπει να δίνει χώρο στην ανάγκη του παιδιού για κίνηση και παιχνίδι. Πολλοί όροι από την θεωρία της μουσικής θα πρέπει να εξηγηθούν με εικόνες κατανοητές για την ηλικία τους. Ασκήσεις για τα δάχτυλα θα πρέπει να ταιριάξουν στα μικρά τους χέρια, ενώ ο δάσκαλος πρέπει να δίνει προσοχή στην κίνηση και την στάση του παιδικού σώματος σε σχέση με το δυσανάλογα μεγαλύτερο πιάνο. Οι ιδέες της προπαιδεία σε ένα όργανο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε μεγαλύτερα παιδιά, προσαρμόζοντάς τις ανάλογα με την ηλικία.

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί στο  Ωδείο Kodaly  το Σαββάτο 5 Δεκεμβρίου 2009, 16.00 - 20.00 και την Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2009, 10.00 -14.00 
                               
 για την  Gudrun Finder
Η Gudrun Finder είναι πτυχιούχος πιάνου και μουσικοκινητικής αγωγής (Ρυθμική) του Πανεπιστημίου Μουσικής της Βιέννης, με δίχρονη ειδίκευση στην προπαιδεία του οργάνου (Früherziehung am Instrument). Εδώ και δέκα χρόνια ζει στην Ελλάδα και διδάσκει σε επαγγελματικές σχολές χορού και ωδεία. Έχει δεκαπεντάχρονη εμπειρία στην διδασκαλία πιάνου και μουσικοκινητικής αγωγής στην Βιέννη, στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια εργάζεται στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς, όπου έχει οργανώσει Σχολή Προπαιδείας στο Δημοτικό Ωδείο Αργοστολίου. Η φοίτηση είναι τριετής και περιλαμβάνει μουσικό παιχνίδι, προπαιδεία στο πιάνο και προετοιμασία για όργανο. Έχει επίσης αναλάβει την διδασκαλία στα θεατρικά πονήματα του δήμου Λειβαθούς για παιδιά δημοτικού σχολείου. Τέλος επιμελείται και συνθέτει μουσική σε παραστάσεις δραματοποιημένης αφήγησης που παρουσιάζονται σε φεστιβάλ του νομού. Από το 2004 έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης καθηγητών πιάνου σε σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας.
περισσότερα ;  Ωδείο Kodaly 

Τετάρτη, 2 Δεκεμβρίου 2009

ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

  
1.Ματαίωνονται οι  παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Η διοίκηση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής -συνεκτιμώντας την παρούσα οικονομική συγκυρία και τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει σε επίπεδο κάλυψης των πάγιων αναγκών της- ανακοίνωσε τη ματαίωση των προγραμματισμένων παραστάσεων της όπερας του Τζ. Βέρντι «Χορός των μεταμφιεσμένων».συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής - είχαν προγραμματισθεί για τις 24, 27, 29, 31/1)

2. Κινητοποιήσεις εργαζομένων στη Λυρική - Συγκέντρωση και πορεία διαμαρτυρίας

Με αίτημα να δοθεί άμεσα λύση στο οικονομικό και διοικητικό αδιέξοδο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) οι εργαζόμενοί της θα πραγματοποιήσουν αύριο (3/12) συγκέντρωση στο θέατρο «Ολύμπια» (10 π.μ.) και πορεία διαμαρτυρίας προς το υπουργείο Πολιτισμού. Οπως είναι γνωστό, η Λυρική Σκηνή βρίσκεται αντιμέτωπη με ασφυκτικά προβλήματα, καταχρεωμένη με τουλάχιστον 13 εκατομμύρια ευρώ και χωρίς ενημέρωση από το ΥΠΠΟ-Τ για το τι μέλλει γενέσθαι. Παράλληλα με τα προβλήματα στη μισθοδοσία των εργαζομένων, υπάρχουν και  οι ματαιώσεις προγραμματισμένων παραστάσεων, όπως αναφέρουμε κι πιο πάνω. http://www2.rizospastis.gr/story.do?id=5386231&publDate=2/12/2009


Δείτε το Πρόγραμμα της Λυρικής

Σήμερα το 2ο μέρος αφιερώματος στον Δημήτρη Φάμπα


 Ο Σύλλογος Φίλων της κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας»  σε συνεργασία με τον  Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός    προσκαλεί στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος στον Δημήτρη Φάμπα σήμερα 2 Δεκεμβρίου στις 8.30μμ στην αίθουσα "Παρνασσός"

Όπως έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενη ανάρτηση  
σήμερα θα  ερμηνευτούν έργα των Δημήτρη Ποθητoύ, Marion Arts Scott Gilles, Βασίλη Μούσκουρη, Πέτρου Φραγκίστα, Joe Rosochacki , Annette Kruisbrink, Νικόλα Κουβαρδά , Ákos Petik, Γεράσιμου Mεσσήνη, Uros Dojčinović , Δημήτρη Φάμπα.



Συμμετέχουν οι κιθαριστές: Γιώργος Μαυροειδής, Κώστας Τσερέγκωφ, Εύα Φάμπα, Μαρία Αναγνωστοπούλου, Θανάσης Γεωργιάδης, Νίκος Αθανασάκης, Άγγελος Αγκυρανόπουλος, το Σύνολο GUITARTE, Uros Dojcinovic και η φλαουτίστα Αμαλία Κουντούρη

Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2009

H μουσική «αναβαθμίζει» τον εγκέφαλο


H μουσική είναι ενδεχομένως ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό μέσο για την καλλιέργεια της νοητικής μας ικανότητας. Kαναδοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι η μουσική εκπαίδευση συνδέεται με ορισμένες νοητικές ικανότητες. Συγκεκριμένα, τα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο στο σχολείο, ή παίζουν σε μουσική μπάντα είναι πολύ πιθανό να αναπτύσσουν καλύτερα ορισμένες νοητικές ικανότητες.
Oι ειδικοί συνέκριναν παιδιά προσχολικής ηλικίας που είχαν λάβει μαθήματα μουσικής με άλλα που δεν είχαν και είδαν ότι ο εγκέφαλος όσων είχαν κάποια μουσική παιδεία αντιδρούσε περισσότερο σε μία σειρά τεστ αναγνώρισης ήχων. Aυτό σημαίνει ότι η εκπαίδευση στη μουσική βοηθά στην καλύτερη ανάπτυξη του εγκεφαλικού ακουστικού φλοιού.
Ωστόσο, η έρευνα δεν έμεινε μόνο εκεί. Oι ειδικοί εξέτασαν και άλλες νοητικές ικανότητες και είδαν ότι τα παιδιά με μουσική παιδεία είχαν καλύτερη μνήμη και συγκέντρωση.
«Yποθέτουμε ότι η μουσική εκπαίδευση (αλλά όχι απαραίτητα η απλή ακρόαση μουσικής) επηρεάζει την προσοχή και τη μνήμη, οπότε διευκολύνει στη μάθηση διαφόρων τομέων», τόνισε η διευθύντρια του Iνστιτούτου για τη Mουσική και τη Nόηση του Πανεπιστημίου MακMάστερ στο Xάμιλτον του Oντάριο.
Aλλά και μία παλιότερη μελέτη του πανεπιστημίου Xάρβαρντ είχε δείξει ότι η εκπαίδευση των παιδιών σε ένα μουσικό όργανο βελτίωνε όχι μόνο τις κινητικές και ακουστικές τους δεξιότητες αλλά και τη λεκτική τους ικανότητα.
Eντωμεταξύ άλλοι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι κάθε όργανο επηρεάζει διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου. Για παράδειγμα στον εγκέφαλο τραγουδιστών, οι αλλαγές συμβαίνουν σε διαφορετικά σημεία από αυτά που παρατηρούνται στον εγκέφαλο κάποιου που παίζει keyboard..
Πηγή: :i -reporter.gr

Μουσικές συναντήσεις



«Η συνάντηση με την ευρωπαϊκή μουσική στην Ελλάδα του 19ουαιώνα»













Ανοίγει σήμερα στις 7.30μμ ο 2ος κυκλος διαλέξεων «Επιστήμης Κοινωνία» για τη νεώτερη λόγια ή έντεχνη μουσική στην Ελλάδα στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Λ. Βασ.Κωνσταντίνου 48, τηλ. 210-7273.501). Η πρώτη, από τις συνολικά τέσσερις διαλέξεις, με τίτλο
"Η συνάντηση με την ευρωπαϊκή μουσική στην Ελλάδα του 19ουαιώνα" θα πραγματοποιηθεί από τον Χάρη Ξανθουδάκη. Είσοδος ελεύθερη.
 To Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών διοργανώνει στο διάστημα 1 έως 22 Δεκεμβρίου 2009 σειρά τεσσάρων ομιλιών-εκδηλώσεων σχετικών με τη νεοελληνική μουσική.

 Για τον Αλμπένιθ
 
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τον θάνατο του Ι. Αλμπένιθ η Λήδα Μασούρα θα μιλήσει για τον κορυφαίο πιανίστα στο πλαίσιο της διάλεξης που δίνει στις 2/12 (στις 19.00) στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη». Παράλληλα, θα ερμηνεύσει στο πιάνο χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τις πρώιμες συνθέσεις του, από τα έργα του με παιδαγωγικό προσανατολισμό, καθώς και από το αριστούργημά του, τη σουίτα Ιberia.