Δευτέρα 30 Ιουλίου 2012

Τσέλια Κοστέα: «Ο έρωτας και η αυταπάρνηση της Τόσκα πάντα θα εμπνέουν»

Ενσαρκώνοντας την Τόσκα, σε μια από τις δημοφιλέστερες όπερες παγκοσμίως, η Τσέλια Κοστέα μιλά στο click@Life για τους λόγους που υπερασπίζεται μέχρι θανάτου τον αγαπημένο της.

Σάββατο, 28 Ιουλίου 2012
Η δεύτερη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), η ιδιαιτέρως αγαπητή όπερα σε τρεις πράξεις, «Τόσκα», του Τζάκομο Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της ΕΛΣ, Μύρωνα Μιχαηλίδη, και σκηνοθεσία του διάσημου Αργεντινού σκηνοθέτη Ούγκο Ντε Άνα, παρουσιάζεται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού έως τις 29 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.
Στη Ρώμη, ο βαρόνος Σκάρπια, επικεφαλής των δυνάμεων κατοχής, ζητά από την όμορφη και ερωτευμένη Φλόρια Τόσκα, μια ντίβα της όπερας, μερικές στιγμές έρωτα, σε αντάλλαγμα για τη ζωή του αγαπημένου της Μάριο Καβαραντόσσι, ενός ιδεαλιστή επαναστάτη.
Στριμωγμένη, σε άμυνα, η Τόσκα θα σκοτώσει τον Σκάρπια, χωρίς, όμως, να μπορέσει να σώσει τον σύντροφό της από τον θάνατο. Όταν το έγκλημά της αποκαλύπτεται, προκειμένου να διαφύγει από εκείνους που την κυνηγούν, η Τόσκα καταφεύγει σε μία τραγική λύση.
Η Τσέλια Κοστέα, η αγαπημένη του ελληνικού κοινού, που εντυπωσίασε με την πρόσφατη ερμηνεία της στον Τροβατόρε, μας μιλά για την «Τόσκα» και για τα δικά της καλλιτεχνικά βήματα.
Για ποιους λόγους η «Τόσκα» βρίσκεται πάντα στις πρώτες επιλογές των λυρικών θεάτρων;
Η «Τόσκα» είναι δημοφιλής, γιατί περιγράφει μια ρομαντική ιστορία. Το πρωταγωνιστικό ζευγάρι είναι αρχετυπικό και οι διαστάσεις της ιστορίας -πολιτικές και θρησκευτικές- εγείρουν ζητήματα που μας αφορούν διαχρονικά. Επιπλέον, ο συνθέτης και ο λιμπρετίστας έχουν φτιάξει έναν μαγικό συνδυασμό μουσικής και λόγου.
Μην παραβλέπουμε, επίσης, ότι πολλοί άνθρωποι συνδέονται με τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών. Ο έρωτας και η αυταπάρνηση της Τόσκα πάντα θα εμπνέουν.
Ποια είναι τα στοιχεία του βερισμού, του οποίου η «Τόσκα» αποτελεί αντιπροσωπευτικό είδος;
Ο βερισμός είναι το κίνημα του νατουραλισμού στην όπερα. Οι όπερες που ανήκουν στο κίνημα αυτό έχουν προσπαθήσει να έχουν ρεαλιστικά στοιχεία και έχουν εμπνευστεί από την πραγματική ζωή. Οι συνθέτες επιλέγουν να ασχοληθούν με θέματα που- έως τότε- δεν συνήθιζαν και επίσης τα ανεβάσματα αυτών των έργων έπρεπε να μοιάζουν όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά.
Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από τη συνεργασία με τον Ούγκο Ντε Άνα, ο οποίος σκηνοθετεί την παράσταση, καθώς έχει τη φήμη του ιδιαιτέρως απαιτητικού και αυστηρού σκηνοθέτη;
Ο Ούγκο Ντε Άνα είναι μεγάλος καλλιτέχνης. Στην παραγωγή αυτή, εκτός από τη σκηνοθεσία, έχει αναλάβει τα σκηνικά και τα κοστούμια. Όπως θα έχουν την ευκαιρία να διαπιστώσουν οι θεατές, πρόκειται για ένα αισθητικά υψηλού επιπέδου ανέβασμα της «Τόσκα».
Το σημαντικό είναι ότι καταλαβαίνει την όπερα και έχει μεγάλη εμπειρία στο είδος αυτό. Παράλληλα, προσπαθεί να εμβαθύνει στον κάθε χαρακτήρα του έργου και γι’ αυτό δουλεύει πολύ με τους τραγουδιστές. Η δουλειά του είναι κλασική και μου αρέσει πολύ αυτό. Καθετί πάνω στην σκηνή είναι δουλεμένο με τον σωστό τρόπο. Η συνεργασία μας είναι από κάθε άποψη εξαιρετική.
Πόσο έντονη είναι η σκηνική δράση της παράστασης και με ποιους τρόπους κορυφώνεται η αγωνία;
Ούτως ή άλλως, η «Τόσκα» είναι θρίλερ. Ο Ντε Άνα έχει φτιάξει σκηνές με μεγάλη ένταση και αγωνία. Τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών είναι δυνατά και προκαλούν ανατροπές και σασπένς. Η Τόσκα δολοφονεί τον Σκάρπια σε μια στιγμή έντασης, ενώ η εκτέλεση του Καβαραντόσι είναι πραγματικά συγκλονιστική. Το τέλος της Τόσκα προτιμώ να σας αφήσω να το δείτε στο Ηρώδειο.
Ποια από τις πράξεις της Φλόρια Τόσκα θεωρείτε πιο ηρωική;
Νομίζω ότι η δολοφονία του Σκάρπια είναι μια πραγματικά ηρωική πράξη. Τον δολοφονεί για να σώσει τον εραστή της, αλλά και για να σωθεί και η ίδια από τις ορέξεις του. Εντούτοις, δεν θεωρώ ηρωικό αυτό που κάνει στην 3η πράξη.
Ποιες είναι οι πολιτικές διαστάσεις αυτής της όπερας;
Η δύναμη και η κατάχρηση της εξουσίας, αλλά και η δύναμη της καθολικής εκκλησίας είναι οι βασικές πολιτικές διαστάσεις της.

Για τους Έλληνες επαγγελματίες της όπερας, η μετάβαση στο εξωτερικό είναι αναπόφευκτη;
Είναι πολύ σημαντικό και το προσπαθώ ιδιαιτέρως. Τον Σεπτέμβρη, μάλιστα, θα τραγουδήσω «Don Carlo» στη Μόντενα της Ιταλίας, ενώ, πρόσφατα, ερμήνευσα τον ρόλο της Τόσκα στο Πεκίνο, το Άμστερνταμ, το Παλέρμο, την Κατάνια και την Φρανκφούρτη.
Συμφωνείτε με τις σύγχρονες εναλλακτικές προσεγγίσεις στο λυρικό θέατρο;
Προτιμώ την κλασική όπερα, λατρεύω τα έργα του Βέρντι και του Πουτσίνι. Εντούτοις, έχω κάνει και σύγχρονες όπερες. Μάλιστα, πριν δύο εβδομάδες, ηχογράφησα ένα DVD στον μητροπολιτικό ναό στο Μιλάνο, με το έργο του Pizzetti, «Assassino Nella Cattedrale».
Ταυτότητα παράστασης: ποιητικό κείμενο: Τζουζέππε Τζακόζα και Λουίτζι Ίλλικα, βασισμένο στο ομότιτλο θεατρικό έργο του Βικτοριέν Σαρντού, μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης, σκηνοθεσία – σκηνικά – κοστούμια: Ούγκο Ντε Άνα, φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι, βίντεο: Σέρτζιο Μετάλλι, διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος, διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Ρόζη Μαστροσάββα. Ερμηνεύουν: Φλόρια Τόσκα: Ντανιέλα Ντεσσί ( 28/7) – Τσέλια Κοστέα (29/7), Μάριο Καβαραντόσσι: Καρλ Τάννερ (28/7) – Τζανκάρλο Μονσάλβε (29/7), Βαρόνος Σκάρπια: Λάντο Ατανέλι (28/7) – Γκεόργκε Γκαγκνίτζε (29/7), Τσεζάρε Αντζελόττι: Τάσος Αποστόλου, νεωκόρος: Δημήτρης Κασιούμης, Σαρρόνε: Παύλος Σαμψάκης, δεσμοφύλακας: Χρήστος Αμβράζης, Σπολέττα: Ζαχαρίας Τσούμος. Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και η παιδική χορωδία Rosarte.
Πληροφορίες: Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Διονυσίου Αρεοπαγίτου - Ακρόπολη, τηλ.: 210 3241807. Τιμές εισιτηρίων: 100 (διακεκριμένη ζώνη Γ΄), 85 (διακεκριμένη ζώνη Β΄ και Δ΄), 60 (ζώνη Α΄), 55 (ζώνη Β΄), 45 (ζώνη Γ΄), 25 (άνω διάζωμα), 15 (φοιτητικό – παιδικό) ευρώ, ομαδικά εισιτήρια: τηλ:. 210 3711342. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία τoυ θεάτρου Ολύμπια (Ακαδημίας 59 - 61, Αθήνα, καθημερινά 9.00 – 21.00), τηλ. πωλήσεις: 210 3662100, 210 3612461, 210 3643725, ταμεία του Φεστιβάλ Αθηνών (Πανεπιστημίου 39 – Αθήνα, Δευτ. – Παρ. 8.30–16.00, Σάββατο 9.00 – 14.30), ηλεκτρονικά στο www.nationalopera.gr .
ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: