Πληροφορίες για το West Side Story...
Σύλληψη Ιδέας & Χορογραφία: Jerome Robbins
Σενάριο: Arthur Laurents
Μουσική: Leonard Bernstein
Στίχοι: Stephen Sondheim
Μία Παγκόσμια Περιοδεία αφιερωμένη στην επέτειο των 50 χρόνων από τη δημιουργία του κλασσικότερου και για πολλούς σημαντικότερου μιούζικαλ όλων των εποχών, θα έλθει στο Θέατρο Badminton στην Αθήνα, από τις 10 έως τις 29 Σεπτεμβρίου 2008.
Στις 26 Σεπτεμβρίου του 1957 στο Winter Garden Theatre της Νέας Υόρκης γράφεται ένα τεράστιο κεφάλαιο στην ιστορία του μουσικού θεάτρου με την πρεμιέρα του West Side Story. Πρόκειται για μια μοναδική θεατρική δουλειά, η οποία με την υπέροχη δραματικότητα και τη μελωδικότητα που τη χαρακτήριζαν, επέβαλλε νέα πρότυπα στην καλλιτεχνική, ρυθμική και λυρική έκφραση και εισήγαγε μια νέα εποχή. Ένα κλασσικό έργο από την πρεμιέρα κιόλας, συνένωσε για τη δημιουργία του τις τεράστιες καλλιτεχνικές αξίες του Jerome Robbins, του Leonard Bernstein, του Arthur Laurents και του Stephen Sondheim, δημιουργούς που ο καθένας στο είδος του είναι από τους σημαντικότερους στην ιστορία της τέχνης. Η μουσική, το μπαλέτο, αλλά και η ιστορία του μιούζικαλ θα μπορούσαν από μόνα τους να αποτελέσουν ολοκληρωμένα και σπουδαία έργα, πόσο μάλλον το αποτέλεσμα της συνεύρεσής τους. Το West Side Story είναι η επιτομή των μιούζικαλ και ένα έργο που ακόμη ηγείται του μουσικού θεάτρου σε μια ξεχωριστή δική του κατηγορία.
Η αριστουργηματική μεταφορά του έργου στη μεγάλη οθόνη, στην οποία η συμβολή της πρώτης «ομάδας δημιουργών» ήταν καθοριστική - Leonard Bernstein (Μουσική), Jerome Robbins (Σύλληψη Ιδέας, Σκηνοθεσία & Χορογραφία), Arthur Laurents (Σενάριο) και Stephen Sondheim (στίχοι),- βραβεύτηκε με τον απίστευτο αριθμό των 10 Oscar μερικά χρόνια αργότερα και έγινε γνωστή σε εκατομμύρια θεατές παγκοσμίως. Σα μιούζικαλ αναδείχτηκε σε ένα από τα πιο επιτυχημένα θεατρικά έργα όλων των εποχών, το οποίο άνοιξε ένα νέο δρόμο στο Αμερικάνικο μουσικό θέατρο. Σήμερα, οι δημιουργοί αυτού του ακρογωνιαίου λίθου της ιστορίας του μιούζικαλ έχουν ανακηρυχθεί θρύλοι και η ευτυχής συνάντησή αυτών των εξαιρετικών καλλιτεχνών θεωρείται μια μαγική στιγμή στην σύγχρονη ιστορία του θεάτρου.
Η συναρπαστική και βαθιά συγκινητική ιστορία που μεταφέρει τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα στη Δυτική Πλευρά του Μανχάταν και τις αντίπαλες συμμορίες των Πολωνών και Πορτορικάνων μεταναστών, ήταν μια γροθιά στο στομάχι στους θεατές από τη δεκαετία του 50 έως και τις ημέρες μας, ενώ το «πολιτικό» μήνυμα του έργου είναι και σήμερα επίκαιρο. Τα αξέχαστα κομμάτια του Leonard Bernstein “Tonight”, “Maria” και “Somewhere” που έχουν τραγουδηθεί και τραγουδιώνται από τους μεγαλύτερους ερμηνευτές των καιρών μας και η αξεπέραστη χορογραφία του Jerome Robbins κάνουν το West Side Story μία μοναδική και ανεπανάληπτη εμπειρία.
Μόνο αυτή η διεθνής παραγωγή που θα έλθει και στην Αθήνα, έχει την επίσημη και αποκλειστική άδεια να ονομάζεται ORIGINAL PRODUCTION σήμερα. O Joey McKneely, από τους πλέον αναγνωρισμένους σύγχρονους σκηνοθέτες-χορογράφους, σκηνοθετεί και χορογραφεί αυτή την παραγωγή του West Side Story. Ο Joey McKneely ήταν μεγάλος σόλο χορευτής και βοηθός για πολλά χρόνια του μεγάλου Jerome Robbins. Η 50η Επετειακή Παγκόσμια Περιοδεία του West Side Story, μετά από μια περιοδεία στην Άπω Ανατολή, έχει ήδη παρουσιαστεί το Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2007 στο Θέατρο Chatelet του Παρισιού, στις Όπερες της Ζυρίχης και της Λειψίας, ενώ πριν έλθει στο Θέατρο Badminton το Σεπτέμβριο θα βρεθεί στην Οπερα του Ντύσεντολφ και για δύο μήνες στο Sadler’s Wells του Λονδίνου.
Η υπόθεση του West Side story
Οι Jets είναι μια συμμορία που αυτοαποκαλούνται "Αμερικανοί" και έχουν αρχηγό τον Ριφ. Είναι αποφασισμένοι να διώξουν απο τη γειτονιά τους Sharks, μια συμμορία πρόσφατα αφιχθέτων Πορτορικανών, με αρχηγό τον Μπερνάρντο. Ο Ριφ αποφασίζει να πάει στο χορό που θα γίνει ιο βράδυ στο γυμναστήριο, για να προκαλέσει τον Μπερνάρντο σε πόλεμο συμμοριών. Ζητά τη βοήθεια του φίλου του Τόνι, ενός από τους ιδρυτές των Jets που πρόσφατα έχει απομακρυνθεί, αφού εργάζεται στο κατάστημα του Δόκτωρ. Στο χορό ο Τόνι γνωρίζει τη Μαρία, την αδερφή του Μπερνάρντο. Ο έρωτας είναι κεραυνοβόλος και αμοιβαίος, παρά την αντιπαλότητα των δύο συμμοριών. Μετά το χορό, οι συμμορίες συναντιούνται μπροστά στο μαγαζί του Δόκτωρ, για να επιλέξουν τα όπλα και το χώρο της σύγκρουσης, αλλά ο Τόνι δεν βρίσκεται εκεί. Είναι στη σκάλα υπηρεσίας του σπιτιού της Μαρία, για να της ορκιστεί αιώνια αγάπη (σκηνή αντίστοιχη με τη σκηνή του μπαλκονιού στο Ρωμαίος και Ιουλιέτα). Δίνουν ραντεβού για το επόμενο βράδυ στο κατάστημα γυναικείων ειδών όπου εργάζεται η Μαρία. Εν τω μεταξύ, οι Sharks συνοδεύουν τις κοπέλες τους και η Ανίτα, η φίλη της Μαρία, ξεκινά μια έντονη συζήτηση για τα καλά του Πουέρτο Ρίκο και της Αμερικής. Στο μαγαζί του Δόκτωρ, ο Ριφ συμβουλεύει τους Jets να ηρεμήσουν. Από την άλλη συμφωνεί με τους Sharks να γίνει η σύγκρουση μεταξύ των καλύτερων πυγμάχων από κάθε συμμορία. Ο αγώνας θα γίνει κάτω από τη γέφυρα του αυτοκινητόδρομου την επόμενη νύχτα.
Την επόμενη μέρα ο Τόνι και η Μαρία συναντιούνται στο κατάστημα γυναικείων ειδών.
Στο πίσω μέρος του καταστήματος, περιστοιχισμένοι από κούκλες, πραγματοποιούν μία περίεργη "τελετή γάμου". Η Μαρία βάζει ιων Τόνι να μας υποσχεθεί ότι θα βρει τρόπο να αποτρέψει τη σύγκρουση των δύο συμμοριών. Όταν αυτές συναντιούνται κάτω από τη γέφυρα του αυτοκινητόδρομου, φτάνει ο Τόνι και τους παρακαλεί να σταματήσουν. Αλλά ο Μπερνάρντο, που έχει πληροφορηθεί τη σχέση ανάμεσα στην αδελφή του και τον Τόνι, τον αντιμετωπίζει με γροθιές. Ο Ριφ τρέχει να τον υπερασπιστεί και σύντομα αυτος και ο Mπερνάρντο βγάζουν στιλέτα. Ο Ριφ πληγώνεται. Ο Τονι βγάζει το στιλέτο του και σκοτώνει τον Μπερνάρντο. Εν τω μεταξύ, η Μαρία ετοιμάζεται για το ραντεβού της με τον Τόνι. Ξαφνικά, φτάνει ο Τσίνο και της ανακοινώνει οτι ο αγαπημένος της σκότωσε τον αδελφό της. Αμέσως φεύγει με ένα πιστόλι, με σκοπό να σκοτώσει τον Τόνι. Αλλά αυτός έχει ανέβει απο τη σκάλα υπηρεσίας και, μόλις φεύγει ο Τσίνο, μπαίνει από το παράθυρο. Ο Τόνι και η Μαρία, συντετριμμένοι από τους σκοτωμούς, εκφράζουν την επιθυμία τους να ζήσουν σε ένα τόπο με λιγότερη βία. Η Ανίτα, η φίλη τής Μαρίας και μνηστή του αδελφού της, κτυπά την πόρτα. Ο Τόνι βγαίνει απο το παράθυρο και κρύβεται στο υπόγειο του μαγαζιού του Δόκτωρ. Η Ανίτα ιιροσιιαθεί να πισεί τη Μαρία να εγκαταλείψει ιον Τόνι, αλλά η Μαρία τραγουδά τον έρωτά της τόσο πεισιικά που η Ανίτα δέχεται να πάει στο κατάστημα του Δόκτωρ και να προειδοποιήσει τον Τόνι για τις προθέσεις του Τσίνο. Εκεί οι Jets τη μεταχειρίζονται άσχημα, και τους λέει ψέματα οτι ο Τσίνο σκότωσε τη Μαρία. Όταν ο Δόκτωρ πληροφορει σχετικά τον Τόνι, αυτός βγαίνει αναζητώντας τον Τσίνο, προκαλώντας τον να σκοτώσει και τον ίδιο, αλλά γύρω στα μεσάνυχτα συναντιέται με τη Μαρία, που έχει βγει και τον ψάχνει στους δρόμους. Βρίσκονται για πολύ λίγο, γιατί εμφανίζεται ο Τσίνο και σκοτώνει με μια σφαίρα τον Τόνι. Τα μέλη και των δύο συμμοριών εμφανίζονται από τις σκιές, ενωμένοι γύρω από τη Μαρία, σηκώνουν το νεκρό κορμί του Τόνι και φεύγουν.
Βιογραφικό Leonard Berstein
Γ εννημένος τo Lawrence, στην πολιτεία της Μασαχουσέτης, ιο 1918, ο Berstein έλαβε εξαιρετική εκπαίδευση στο Βοston Latin School πριν φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο του Ηarvard όπου σπούδασε πιάνο με την Helen Loates και σύνθεση με τον Waiter Piston. Έγινε δεκτός από το φημισμένο Βerkshire Center, περισσότερο γνωστό ως Tanglewood, όπου σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας με τον Serge Koussevitzky. Το ταλέντο του εντυπωσίασε τον Koussevitzky και ο νεαρός Berstein έγινε βοηΘός του το 1942. Η μεγάλη του ευκαιρία ήρθε το 1944, όπου εργαζόταν ως βοηθός διευθυντής στη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης. Στις 13 Νοεμβρίου Bruno Walter έπρεπε να διευθύνει ένα σημαντικο κονσέρτο που, επιπλέον, θα μεταδιδόταν από το ραδιόφωνο. Ξαφνικά αδιαθέτησε ο μεγάλος μαέστρος, οπότε ο Berstein ήταν υποχρεωμένος να διευθύνει την ορχήστρα με μόλις μερικές ώρες προετοιμασίας. Εντυπωσίασε την κριτική και το κοινό και έγινε αρεστός στους ίδιους τους μουσικούς με την κυριαρχία του στις παρτιτούρες, τη μουσική του ευαισΘησία, καθώς και την τέλεια αίσθηση της ρυθμικής αγωγής (tempi). Από τότε θα συνδύαζε μια δραστήρια καριέρα ως μαέστρος με τη διδασκαλία και τη σύνθεση. Το 1948 έγινε μέλος του διδακτικού προσωπικού στο Τanglewood όπου το 1951 διορίστηκε καθηγητής στη διεύθυνση ορχήστρας. Την ίδια χρονιά δίδαξε στο τμήμα μουσικής του πανεπιστημίου Βrandeis. Μεταξύ 1951 και 1956 έβρισκε χρόνο για να διευθύνει ορχήστρες στις Ηιωμένες Πολιτείες, το Λονδίνο, τη Βιέννη, το Παρίσι και το Μιλάνο, καθώς και για να συνθέτει έργα συμφωνικά και δραματικά. Είχε παρουσιάσει την
πρώτη του συμφωνία στη Νέα Υόρκη το 1944. Την ίδια χρονιά ανέβασαν το Fancy Free με τον Robbins και oι μουσικοκριτικοί της Νέας Υόρκης το ανακήρυξαν καλύτερο έργο για ορχήστρα της Βορείου Αμερικής για το διάστημα 1943-1944. Το 1946 συνεργάστηκε εκ νέου με τον Robbins στο μπαλέτο Fascimile.Η δεύτερη συμφωνία με τίτλο Τhe Αge οf Αnxiety παρουσιάστηκε το 1949.
Μεταξύ 1950 και 1953 αφιερώθηκε σχεδόν αποκλειστικά στη διεύθυνση και τη διδασκαλία, αλλά το 1954 έγραψε τη μουσική για την ταινία On the waterfron (ελλ. τίτλος, Το λιμάνι της Αγωνίας) και τον επόμενο χρόνο τον αφιέρωσε στην περάτωση της οπερέτας του Candide. Μόλις την τελείωσε, αφιερώθηκε στην Προετοιμασία του West Side Story, που παρουσιάστηκε το 1957. Όμως, για άλλη μια φορά, η πλάστιγγα έγειρε προς τη διεύθυνση και τον ίδιο χρόνο που ανέβηκε το West Side Story επέστρεψε στη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης ως βοηθός του πρώτου διευθυντή, του Δημήιρη Μητρόπουλου που άφησε ιη θέση του τον επόμενο χρόνο. Έτσι ο Βerstein έγινε o πρώτος αμερικανικής καταγωγής διευθυντής της περίφημης ορχήστρας. Διατήρησε τη θέση αυτή μέχρι το 1969, οπότε ονομάστηκε ισόβιος επίτιμος διευθυντής. Πέθανε τον Οκτώβριο του 1990.
Δηλώσεις συμμετοχής απο πρώτη Σεπτέμβρη στο Τροφώνιο Ωδείο και στο τηλέφωνο 6976861410.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου