. Τροφώνιο Ωδείο

Δευτέρα 9 Μαρτίου 2009

"ΡΟΥΣΑΛΚΑ" του Ντβόρζακ - Διχασμένο το κοινό της Λυρικής


ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ "Ρούσαλκα" του Αντονίν Ντβόρζακ 6, 7, 8, 13, 14, 15 Μαρτίου ώρα: 20:00




Στα δύο μοιράστηκε το κοινό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το βράδι της Παρασκευής, με αφορμή την πρεμιέρα της όπερας του Αντονίν Ντβόρζακ, «Ρούσαλκα» με αποτέλεσμα κατά το φινάλε της παράστασης οι μισοί θεατές να χειροκροτούν την γαλλίδα σκηνοθέτιδα Μαριόν Βάσερμαν και οι άλλοι μισοί να την γιουχάρουν με επιμονή. Οι αντιδράσεις είχαν αρχίσει να γίνονται ορατές από την αρχή ακόμη τη παράστασης καθώς η Βάσερμαν έχει αλλάξει σε σημεία το λιμπρέτο δίνοντας μία ομοφυλοφιλική διάσταση στις αναζητήσεις του Πρίγκιπα που εμφανώς ενόχλησε μερίδα του κοινού όπως επίσης ενόχλησαν και οι γυμνόστηθες νεράιδες κατά το τέλος της παράστασης. Ηδη από την είσοδο του κοινού στο κτίριο της Λυρικής μοιραζόταν φυλλάδιο που υπέγραφε το Δ.Σ. της Ορχήστρας Λυρικής Σκηνής και όπου ανάμεσα στα άλλα ανέφερε ότι «Οπως θα διαπιστώσετε παρακολουθώντας την παράσταση η συγκεκριμένη σκηνοθετική απόδοση εκτός του ότι αλλοιώνει το λιμπρέτο προσδίδει στον κεντρικό ήρωα του έργου ομοφυλοφιλικές τάσεις με ακραίες σκηνές, κάτι για το οποίο διαμαρτυρηθήκαμε εγγράφως στη Διοίκηση της Ε.Λ.Σ.».

Η Μαριόν Βάσερμαν όπως ανέφερε στο πρόγραμμα είχε αντλήσει την έμπνευση της για τις όποιες αλλαγές από «τον βίο του Λουδοβίκου Β', βασιλιά της Βαυαρίας και επιλέξαμε να δούμε τη Ρούσαλκα μέσα από τα μάτια του Πρίγκιπα.» Οι αντιδράσεις ήταν σταδιακές, πιο χαλαρές στην αρχή όταν ο Πρίγκιπας φιλά στο στόμα έναν άλλο άνδρα προφανώς το είδωλό του καικορυφώθηκαν στο φινάλε όταν μάταια η Βάσερμαν προσπαθούσε να εξηγήσει τις θέσεις με την φωνή της καλυμμένη από τα γιουχαητά, ενώ δεν έλειψαν και τα λεκτικά επεισόδια ανάμεσα στους θεατές.

Άρθρο του Σάκη Δημητρακόπουλου (ΒΗΜΑ Σάββατο 7 Μαρτίου 2009)

Από την Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε πανελλήνια πρώτη η Ρούσαλκα
Μουσική διεύθυνση Γιάροσλαφ Κύζλινκ
Σκηνοθεσία
Μάριον Βάσσερμαν
Σκηνικά
Τιερρύ Γκουντ
Κοστούμια Μπρυνό Φαταλό
Φωτισμοί Πιερ Ντυπουέιγ
Διεύθυνση χορωδίας
Νίκος Βασιλείου
Πρίγκιπας Πάβελ Τσέρνοχ, Κόρεϋ Μπιξ
Ρούσαλκα (Νεράιδα) Νατάλια Ουσάκοβα, Μάτα Κατσούλη
Ξωτικό του νερού Γέβχεν Σόκαλο, Δημήτρης Κασιούμης
Ξένη αρχόντισσα Ντενίσα Χαμάροβα, Μαρίτα Παπαρίζου
Γέζιμπαμπα Ντενίσα Χαμάροβα, Μαρίτα Παπαρίζου
Κυνηγός Ζαχαρίας Τσούμος Πρώτη Νύμφη Σοφία Σόλοβι
Δεύτερη Νύμφη Μαρία Μαρκέτου
Τρίτη Νύμφη Ελένη Βουδουράκη
Ορχήστρα και Χορωδία Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Πρόκειται για ένα μαγευτικό παραμύθι που αφηγείται την τραγική ιστορία μιας απόκοσμης «νεράιδας» και τον παράφορο έρωτά της για έναν πρίγκιπα, που ολοκληρώνεται μόνο μέσα από το θάνατο. Τα τελευταία χρόνια η Ρούσαλκα έχει έλθει και πάλι το προσκήνιο, καθώς σκηνοθέτες αποκωδικοποιούν τους ψυχαναλυτικούς συμβολισμούς της υπόθεσης, προσθέτοντας με αυτό τον τρόπο διαστάσεις πέραν του πρώτου επιπέδου ανάγνωσης.

H σκηνοθέτις Μαριόν Βάσσερμαν σημειώνει:

«Αντλώντας έμπνευση από το συναρπαστικό βίο του Λουδοβίκου Β΄, βασιλιά της Βαυαρίας (1845-1886), επιλέξαμε να δούμε τη Ρούσαλκα μέσα από τα μάτια του Πρίγκιπα. Ωστόσο, η Ρούσαλκα δεν υπάρχει. Είναι μονάχα ένα παραμύθι. Είναι μια νεράιδα στο φεγγαρόφωτο. Είναι ένα όραμα στην καταχνιά. Κι όταν ο Πρίγκιπας κοιτά στο νερό, αντικρίζει απλώς το είδωλό του. Εκείνη θα γίνει το θηλυκό του κομμάτι. Θα αντιπροσωπεύσει την ψυχή του, τα όνειρα και τις μαγικές του ανάγκες, ώστε να αντέξει τον κόσμο και την ίδια του τη ζωή.»

Η Βάσσερμαν γεννήθηκε στην Ανζέρ (Γαλλία) και σπούδασε μουσική, θέατρο και τέχνες.Εργάστηκε ως εκπαιδευόμενη και ως βοηθός σκηνοθέτη σε θέατρα όπως Όπερα της Αβινιόν, Εθνική Όπερα Μπορντώ, Εθνική Όπερα Λωρραίνης (Νανσύ), Εθνική Όπερα Παρισιού, Όπερα Βόννης, Θέατρο Μπάντεν-Μπάντεν, Βασιλική Όπερα Βαλλονίας (Λιέγη) και Μεγάλο Θέατρο Γενεύης. Έχει δουλέψει πάνω σε ευρύ ρεπερτόριο, μεταξύ άλλων Μότσαρτ (Ο μαγικός αυλός, Ντον Τζοβάννι), Μπετόβεν (Φιντέλιο), Βέρντι (Ερνάνης, Τραβιάτα), Πουτσίνι (Τόσκα, Μποέμ) και Βάγκνερ (Τριστάνος και Ιζόλδη, Ο ιπτάμενος Ολλανδός, Λόενγκριν με τον Π. Αρλώ). Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως Σαβαρύ, Μπουρσεγέ, Λαφάργκ. Έλαβε το πρώτο βραβείο στο Ring Award (Φράιμπουργκ, 2003).Επίσης, έχει σκηνοθετήσει έργα όπως Το περιστέρι του Γκουνώ, Φιντέλιο (Όπερα Ανζέρ Νάντης) και Ο κύριος Μπρουσκίνο.

Ο συνθέτης και το έργο

Ο Αντονίν Ντβόρζακ γεννήθηκε το 1841 στο Νελαχοζέβες της Βοημίας και πέθανε στην Πράγα στις 1 Μαΐου 1904. Σπούδασε μουσική ιδιωτικά και αργότερα στην Εκκλησιαστική Σχολή της Πράγας, από όπου αποφοίτησε το 1860. Αρχικά εργάστηκε ως μουσικός στην ορχήστρα του Εθνικού Θεάτρου της Πράγας. Ένας από πιο σημαντικούς συνθέτες της Τσεχίας, κέρδισε τεράστια αναγνώριση σε Ευρώπη και Αμερική, όπου εργάστηκε ως διευθυντής του Εθνικού Ωδείου της Νέας Υόρκης (1892/5), διάστημα κατά το οποίο συνέθεσε τη δημοφιλή «Συμφωνία του Νέου Κόσμου».Παρά την μεγάλη προσήλωσή του στην όπερα στο τελευταίο μέρος της ζωής του, ο Ντβόρζακ δεν απέκτησε ποτέ σε αυτόν τον χώρο τη φήμη και την αναγνώριση που είχε ως συνθέτης συμφωνικής μουσικής. Το δημιουργικό του έργο περιλαμβάνει όπερες, συμφωνίες, κοντσέρτα, χορωδιακή μουσική, τραγούδια, έργα για πιάνο κ.α..Η Ρούσαλκα, πρωτοπαρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Εθνικό Θέατρο Πράγας στις 31 Μαρτίου 1901 υπό τη διεύθυνση του Κάρελ Κοβάροβιτς και πρωταγωνίστρια την υψίφωνο Ρουζένα Ματούροβα.

Διαβάστε περισσότερα για την Ρούσαλκα στην σημερινή Ελευθεροτυπία "Όταν οι ερωτικοί δαίμονες ξυπνούν" Του ΓΙΑΝΝΗ ΣΒΩΛΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου