. Τροφώνιο Ωδείο

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

Η γυναίκα στο έργο του Μάνου Χατζιδάκι

 Με αφορμή την ημέρα γενεθλίων του Μάνου Χατζιδάκι θα παρουσιάσουμε ένα ενδιαφέρον Cd "Η γυναίκα στο έργο του Μάνου Χατζιδάκι" που  είχε εκδοθεί το 1996 στην επέτειο των δύο χρόνων
από το θάνα το του μεγάλου δημιουργού.

από το εσώφυλλο στο CD
" Τα τελευταία χρόνια πολλές φορές σαν είμαι μόνος σκέπτομαι την έννοια κορίτσι να μπλέκεται παράξενα στο μύθο μου και τη ζωή μου" 
Σημείωνε το 1985 ο Μάνος χατζιδάκις στον δίσκο του "Για την Ελένη". αλλά και πολύ πιο πριν από την "Ελένη", τα μυστηριώδη κορίτσια του πετούσαν  γύρω μας συνεχώς: το Αερικό, η μικρή Ραλλού, η Περιμπανού, το Μεθυσμένο κορίτσι, η Τρελλή του φεγγαριού....
Τι αντιπροσωπεύουν όλ΄αυτά τα μυστηριώδη πλάσματα του μουσικού κόσμου του Χατζιδάκι;
Πώς ακριβώς εμφανίζονται στο έργο του; Και πώς, γενικότερα, εμφανίζεται η μορφή της γυναίκας στο χατζιδακικόέργο;
Στο ζήτημα αυτό ανφρόταν η εργασία του Βασίλη Αγγελικόπουλου " Η μορφή της Γυναίκας στο έργο του Μάνου Χατζιδάκι", που δημοσιεύθηκε  στο τεύχος 5 του Διφώνου .
Εκεί υπάρχουν λεπτομερώς οι απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα, οι οποίες συνοπτιά είναι οι εξής:
Στο συντριπτικό μεγαλύτερο μέρος  του έργου του ο Χατζιδάκις τραγουδάει τον Άνθρωπο, ασχέτως φύλου . Από εκεί και πέρα, υπάρχουν συγκεκριμένες μορφές που απαντώνται συχνότερα. Και η γυναικεία μορφή είναι βασική στο χατζιδακικό έργο. Στο καθαρώς "γυναικεία" τραγούδια του Χατζιδάκι, περίπου 70, διαπιστώνουμε ότι δεσπόζουν οι ακόλουθες τρεις μορφές γυναίκας:
α) η πιο χαρακτηριστική από όλεςη πιο ιδιαίτερα "χατζιδακική " είναι η μορφή του αλλόκοτου κοριτσιού. Μια κάπως ασαφής και σαν ονειρική ύπαρξη, που δεν έχει γίνει αόμα γυναίκα , αφού πάντα κάπως εξαφανίζεται.
β) η μορφή της μητέρας σεβάσμια, εγενική, διακριτική και ενίοτε τραγική, συχνά ταυτιζόμενη με τη μορφή της Παναγίας, αλλά 'οχι σπάνια και με τη μορφή της ερωμένης.
γ) Η ώριμη γυναίκα , συνήθως μια πολύπλαγκτη , δια πυρός και σιδήρου περασμένη ύπαρξη, που εκφράζεται με ποικίλους τρόπους: άλλοτε με αισθησιασμό, άλλοτε ως σύμβολο και φορέας κοινωνικής κριτικής .

Α.ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΗ ΚΟΡΙΤΣΙΑ

1.Για την Ελένη
2.Περιμπανού
3.Στου Διγενή τ' αλώνια (τρελή του φεγγαριού)
5.Η μικρή Ραλλού
B.ΜΗΤΕΡΑ- ΠΑΝΑΓΙΑ- ΕΡΩΜΕΝΗ
6.Μια Παναγία
7.Μια θλιμμένη αρχόντισσα
8.Μανούλα μου
9.Σκοτεινή μητέρα
Γ. ΟΙ ΩΡΙΜΕΣ, ΟΙ ΠΟΛΥΠΑΓΚΤΕΣ
10.Η μητέρα μου ήταν γάτα
13.Η Παναγία των Πατησίων
14.Αθανασία
15.Η Μαριάνθη των ανέμων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου