. Τροφώνιο Ωδείο

Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2010

Ο Βαγγέλης παίζει κόρνο, ο Μοχάμεντ νέι

Τρεις νέοι έλληνες μουσικοί μοιράζονται τις εμπειρίες από τη συμμετοχή τους σε μια παλαιστινιακή ορχήστρα κλασικής μουσικής


της ΙΣΜΑ Μ. ΤΟΥΛΑΤΟΥ
Η πληροφορία που έφθασε στα αφτιά του 23χρονου Ευάγγελου Βαβιλουσάκη το περασμένο καλοκαίρι έμελλε να του ανοίξει τον δρόμο για μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εμπειρίες της ως σήμερα ζωής του: η Ορχήστρα Νέων της Παλαιστίνης αναζητούσε μουσικούς από την Ελλάδα προκειμένου να συνεργαστεί μαζί τους για μια συναυλία στην Ιορδανία. Γόνος μουσικής οικογένειας και ταυτόχρονα σπουδαστής κόρνου στο Ωδείο Αθηνών, ο νεαρός θεώρησε ότι ήταν μια καλή ευκαιρία και έτσι λίγο αργότερα βρέθηκε να ταξιδεύει για το Αμμάν.
Από την πρώτη κιόλας γνωριμία με τους νεαρούς μουσικούς της Ορχήστρας εντυπωσιάστηκε ιδιαίτερα. Ανυπομονεί να ξαναβρεθεί μαζί τους στη συναυλία του συνόλου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών που θα δοθεί την παραμονή της 29ης Νοεμβρίου, Διεθνούς Ημέρας Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό.
Θυμάται με νοσταλγία τον φίλο του Μοχάμεντ, ο οποίος κάθε βράδυ, παρά την κούραση των προβών, έπαιζε νέι- ένα μουσικό όργανο που θυμίζει φλογέρα- για χάρη των υπόλοιπων παιδιών και το γλέντι άναβε για τα καλά. Δεν ξεχνά επίσης τον Ραμαντάν, ο οποίος, παρ΄ ότι είχε χάσει αδέλφια σε κάποια διένεξη με τους Ισραηλινούς, διατηρούσε τη ζωντάνια και την αισιοδοξία του.
«Παρά τα κουρασμένα πρόσωπα που είχαν πολλά από τα παιδιά, σημάδι των ταλαιπωριών που είχαν ζήσει, η δύναμη της ψυχής τους και η αγάπη τους για τη μουσική με εντυπωσίασαν πολύ» λέει ο νεαρός μουσικός. «Ζεστοί άνθρωποι, φιλόξενοι, γενναιόδωροι, με διάθεση να μοιραστούν μαζί σου ό,τι έχουν. Το επίπεδο της μουσικής παιδείας δεν είναι τόσο υψηλό, η επιμονή τους όμως είναι αξιοθαύμαστη. Ξέρε τε τι είναι να σου λένε ότι κυριολεκτικά παρακαλούν τον καθηγητή Μουσικής να έρθει να τα διδάξει;».
Στην καλοσύνη και στη διάθεση φιλοξενίας που συνάντησε στην Ιορδανία αναφέρεται και η 20χρονη βιολίστρια από τη Θεσσαλονίκη Σοφία Παπακωστάκη. «Κάποια στιγμή άκουσα ότι η Ορχήστρα Νέων της Παλαιστίνης ζητούσε μουσικούς που έπαιζαν βιόλα από την Ελλάδα» λέει. «Στην αρχή απευθύνθηκαν στην Αθήνα, αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Κατόπιν το πρότειναν σ΄ εμάς και έτσι αποφάσισα να πάω. Το είδα σαν ευκαιρία να συνεργαστώ με μια ορχήστρα η οποία συγκεντρώνει μουσικούς από όλον τον κόσμο. Τελικάαποδείχθηκε συναρπαστική εμπειρία. Στην αρχή δυσκολευόμουν γιατί το κλίμα είναι αρκετά διαφορετικό. Ολα έχουν ένα μπεζ χρώμα από την έρημο. Πολλά παιδιά είχαν πρόβλημα με το θέμα της μετακίνησης:για να περάσουν από την Ιορδανία στην Παλαιστίνη, μια διαδρομή περίπου μιάμισης ώρας, συχνά καθυστερούσαν ακόμη και τρεις ώρες στα σύνορα. Κάποιοι δεν έχουν καν δικαίωμα να ταξιδέψουν από τη μία χώρα στην άλλη. Εκανα μια φίλη Παλαιστίνια η οποία σπούδαζε στον Λίβανο και ήθελε να μείνει εκεί αλλά δυστυχώς δεν της επέτρεπαν να παρατείνει τη διαμονή της μετά το τέλος των σπουδών της. Στην Παλαιστίνη η κλασική μουσική δεν είναι διαδεδομένη ιδιαιτέρως, αλλά αυτά τα παιδιά έχουν πραγματικό πάθος γι΄ αυτό που κάνουν».

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ

η Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας και Π. Κόκκαλη
η Στις 28/11, στις 20.30
η Η Ορχήστρα Νέων της Παλαιστίνης θα ερμηνεύσει έργα Χάιντν, Γκέρσουιν αλλά και παλαιστινίων συνθετών, καθώς και τρία αραβικά τραγούδια
η Πληροφορίες- εισιτήρια στο τηλ. 210 7282.333
«Να μπορέσουμε να φύγουμε»
O 21χρονος φαγκοτίστας Ανδρέας Σπυρόπουλος είναι ένας ακόμη από τους τέσσερις έλληνες μουσικούς (η 25χρονη Βέρα Αρμένη δεν θέλησε να μιλήσει) οι οποίοι συνεργάστηκαν με την Ορχήστρα Νέων της Παλαιστίνης το περασμένο καλοκαίρι στην Ιορδανία. Ο ίδιος έχει συμπράξει στο παρελθόν με διάφορα σύνολα, ωστόσο κρίνει ότι η συγκεκριμένη εμπειρία ήταν πολύ διαφορετική. Ηταν το πρώτο του ταξίδι στη Μέση Ανατολή και εντυπωσιάστηκε, λέει, όχι από αυτό καθαυτό το επίπεδο των νεαρών μουσικών αλλά από την οργάνωση και τη διάθεσή τους να εξελίξουν αυτό που κάνουν. Θυμάται και αυτός τους φίλους που έκανε: τον Μοχάμεντ, έναν νεαρό κλαρινετίστα που του μίλησε για τον ξάδελφό του τον οποίο σκότωσαν Ισραηλινοί στη Χάιφα, και τον Ραμαντάν. Ο τελευταίος του διηγήθηκε πώς συνελήφθη μαζί με τον αδελφό του επειδή συμμετείχαν σε κάποια πορεία και την αγωνία που πέρασαν οι δικοί τους άνθρωποι. «Ενα όνειρο έχουν οι περισσότεροι» λέει ο Ανδρέας: «Να τελειώσουν το σχολείο και να μπορέσουν να φύγουν, ο ένας για Γαλλία, ο άλλος για Γερμανία,ο τρίτος για Αμερική».

Οι νότες... εξορίζονται λόγω Κατοχής
Η Σοφία Παπακωστάκη φωτογραφίζεται με τη βιόλα της στο Αμμάν Π ραγματικό καμάρι του Εθνικού Ωδείου Εντουαρντ Σαΐντ (από το όνομα του αμερικανοπαλαιστινίου διανοουμένου), η Ορχήστρα Νέων της Παλαιστίνης ιδρύθηκε το 2004 με στόχο να φέρει κοντά νεαρούς παλαιστίνιους μουσικούς από όλον τον κόσμο. Σήμερα το σύνολο αποτελείται από 55 μέλη τα οποία προέρχονται από τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη, την ιστορική Παλαιστίνη του 1948, από γειτονικές χώρες όπως η Ιορδανία, η Συρία, ο Λίβανος και η Αίγυπτος αλλά και από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Η ηλικία τους κυμαίνεται μεταξύ 14 και 26 ετών, ωστόσο εφέτος συμμετέχει και ένας 12χρονος βιολονίστας.
Στην ορχήστρα συμμετέχουν συχνά και προσκεκλημένοι μουσικοί από το εξωτερικό, όπως οι τέσσερις Ελληνες, οι οποίοι έλαβαν μέρος στο καλοκαιρινό σεμινάριο αλλά και στη συναυλία στο Αμμάν και τώρα θα συνεργαστούν εκ νέου στην Αθήνα. Τα μέλη της ΟΝΠ συναντώνται κάθε καλοκαίρι για εργαστήρια και συναυλίες, ωστόσο οι συνθήκες είναι μάλλον δύσκολες. «Στην παρούσα κατάσταση του κατακερματισμού των παλαιστινιακών κατεχόμενων εδαφών, του αποκλεισμού της Γάζας και του διαχωρισμού της Ιερουσαλήμ από τη Δυτική Οχθη, η αποστολή της Ορχήστρας έρχεται να αμφισβητήσει όλα αυτά τα εμπόδια που ταλαιπωρούν τον παλαιστινιακό λαό σε καθημερινή βάση» λένε οι υπεύθυνοι του συνόλου. «Η Ιορδανία έχει φιλοξενήσει πολλά από τα ετήσια εργαστήρια και συναυλίες. Εκδηλώσεις έχουν επίσης οργανωθεί στη Συρία, στο Μπαχρέιν, στον Λίβανο και τώρα στην Αθήνα υπό τη βραβευμένη αγγλίδα αρχιμουσικό Σιάν Εντουαρντς ».

διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=368463&ct=4&dt=20/11/2010#ixzz16ExJiUCR

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου