. Τροφώνιο Ωδείο

Παρασκευή 11 Ιουνίου 2010

Σαν σήμερα στη μουσική..." Ρίχαρντ Στράους "

                 Σαν σήμερα   11 Ioυνιου 1864 γεννιέται ο  συνθέτης Ρίχαρντ Στράους



Βιογραφικά Ρίχαρντ Στράους


Ρίχαρντ Στράους (1864-1949) : Είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της τονικής μουσικής του εικοστού αιώνα. Ήταν πολύ γνωστός και σαν διευθυντής ορχήστρας. Κυριότερες του δημιουργίες ήταν τα συμφωνικά ποιήματα (μεγαλόπνοες αυτοτελείς συνθέσεις για ορχήστρα με διάφορα θέματα και συμβολισμούς) και οι όπερές του, οι οποίες επιζούν ακόμα και σήμερα. Αν και ο συνθέτης δε δημιούργησε τίποτα πραγματικά νέο σε σχέση με παλιότερους δημιουργούς (ήταν βασικά συνεχιστής της παράδοσης του Ριχάρδου Βάγκνερ), ήταν αυτός που ώθησε τη δύναμη του συμφωνικού ποιήματος ώστε να το κάνει να εκφράζει έναν ολόκληρο κόσμο από μόνο του. Σε μεταγενέστερα χρόνια η ορχηστρική γραφή του έγινε πιο λιτή και πιο κοντά στα "κλασικά" πρότυπα (το ίδιο συνέβει και με πολλούς άλλους συνθέτες της εποχής) χωρίς όμως να χάσει τίποτα από την ομορφιά της.Την περίοδο του ναζισμού στην Γερμανία τήρησε μία αμφιλεγόμενη στάση που του κόστισε όταν τελείωσε ο πόλεμος. Το έργο του έχει μεγάλη δύναμη και έχει επηρεάσει αρκετούς συνθέτες ακόμα και σήμερα. Αν και στην αρχή της καριέρας του πειραματίστηκε με μεγάλους ορχηστρικούς όγκους και ασυνήθιστη χρήση των οργάνων (ήταν ο πρώτος που δοκίμασε να γράψει για ένα όργανο χωρίς να είναι απόλυτα συνεπής ως προς τον χαρακτήρα του οργάνου - επίσης χρησιμοποιούσε όλα τα όργανα με ισοδύναμο τρόπο, δηληδή χρησιμοποίησε για ορχηστρικά σόλο μέρη όργανα που δεν είχαν χρησιμοποιηθεί μέχρι τότε για αυτόν τον σκοπό) στα μετέπειτα χρόνια η μουσική του έγινε πιο "κλασική" στον ήχο και στη λειτουργία της. Γενικά, οι μελωδίες του είναι έντονες και ρυθμικές, με νευρική άρθρωση. Η αρμονία που χρησιμοποιούσε ήταν μετεξέλιξη της Βαγκνερικής αρμονικής τεχνικής. Τα συμφωνικά του ποιήματα έχουν μεγάλη εκφραστικότητα και επιδεξιότητα στον μουσικό λόγο. Η όλη του μέθοδος και τεχνική της σύνθεσης είναι καλό εργαστήρι για να μελετηθεί από κάθε φιλόδοξο συνθέτη.
 Αρκετά μεγάλο και σημαντικό έργο : 15 όπερες, 3 μπαλέτα, 8 συμφωνικά ποιήματα ("Τάδε έφη Ζαρατούστρα", "Δον Ζουάν","Δον Κιχώτης" κ.ά.), Οικιακή Συμφωνία, Συμφωνία των Άλπεων, Μπουρλέσκα για πιάνο και ορχήστρα, 4 κοντσέρτα, Μεταμορφώσεις για 23 έγχορδα, 15 τραγούδια με ορχήστρα, 140 τραγούδια με πιάνο. απο http://www.artissimo.gr/

Ο ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ ΣΤΟ ΔΕΛΦΙΚΟ ΣΠΙΤΙ ΤΩΝ ΣΙΚΕΛΙΑΝΩΝ
Τον Μάιο του 1926 ο Ρίχαρντ Στράους βρίσκεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα για να διευθύνει τέσσερις συναυλίες των έργων του στην Αθήνα, τρεις στο Θέατρον Κεντρικόν και μία στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Η ελληνική κυβέρνηση -βρισκόμαστε επί δικτατορίας Παγκάλου- του προσφέρει τιμητική δωρεά μία έκταση για να χτίσει Μέγαρο Μουσικής, τα σχέδια του οποίου αναλαμβάνει ο φίλος του αρχιτέκτονας Μίχαελ Ροζενάουερ. Μέσα στο πλαίσιο αυτό και για γνωριμία με τους ιστορικούς τόπους της Ελλάδας -ο Στράους έχει ήδη παρουσιάσει την Ηλέκτρα και την Αριάδνη στη Νάξο- οι δύο άνδρες θα επισκεφθούν την Ελευσίνα, το Σούνιο και τους Δελφούς. Την επίσκεψή τους στο σπίτι του 'Αγγελου και της Εύας Σικελιανού πραγματεύεται το σύντομο αυτό δοκίμιο, που συνοδεύεται από σπάνιες φωτογραφίες και τα σχέδια του Μεγάρου Μουσικής που μόνο σχέδια έμειναν.
Για το Θάνο Κωνσταντινίδη η συνάντηση αυτή στους Δελφούς των τεσσάρων προσώπων είναι μοναδική. " Γιατί ο Μουσικός, ο Ποιητής, η Ιέρεια και ο Αρχιτέκτων ανέπνεαν και ζούσαν στην περιοχή του Ομφαλού της Γης. Με την συνύπαρξη των δύο θεών. Του Απόλλωνα και του Διόνυσου ".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου