. Τροφώνιο Ωδείο

Δευτέρα 17 Μαΐου 2010

Σαν σήμερα στη μουσική... "Ερίκ Σατί"

Σαν σήμερα 17 Μαΐου του 1866 γεννήθηκε ο Γάλλος συνθέτης και πιανίστας Ερίκ Σατί


Ερίκ Σατί (1866— 1925)
Μελέτησε πιάνο με τον οργανίστα της εκκλησίας της Αγίας Κατερίνης, Vinot, από όπου λέγεται ότι του καλλιεργήθηκε η προτίμηση για τους αρχαίους μουσικούς τρόπους . Σε μικρή ηλικία θα παρατήσει το μουσικό σχολείο και θα αρχίσει να δουλεύει τη μουσική του ανεξάρτητα. Αργότερα αρκετά μεγάλος σε ηλικία 40 ετών θα γραφτεί στο Schola Cantorum, σύντομα όμως και αυτό θα το εγκαταλείψει. Για βιοποριστικούς λόγους έπαιζε πιάνο σε διάφορα καμπαρέ της Μονμάρτης και κυρίως στον περίφημο Μαύρο Γάτο.
Εκλεκτικός αλλά και εκκεντρικός, ο Σατί συνέθεσε ποικίλα έργα (τα περισσότερα για πιάνο) τα οποία με δυσκολία εντάσσονται σε μια συγκεκριμένη αισθητική.. Διακρίνονται σε αυτό ψήγματα ιμπρεσιονισμού και αργότερα ντανταϊσμού αλλά και υπερρεαλισμού. Η μουσική του είναι εξαιρετικά λιτή, ατμοσφαιρική, με αργή ανάπτυξη. Υπήρξε —τόσο ως συνθέτης όσο και ως χαρακτήρας— αιρετικός αλλά και τελείως πρωτότυπος, χωρίς προδρόμους και χωρίς συνεχιστές του έργου του.
Επηρέασε, ωστόσο, πολλούς μεταγενέστερους μουσουργούς και κυρίως εκείνους της Ομάδας των Έξι .
Το1908 γίνεται μέλος του Ριζοσπαστικού-Σοσιαλιστικού κόμματος και της τοπικής λαϊκής συνέλευσης με μεγάλη κοινωνική προσφορά. Οι δραστηριότητες του ήταν τέτοιες που προκαλούσαν την προσοχή των αστυνομικών αρχών. Όσο ζούσε δεν εκτιμήθηκε παρά μόνο από τους ανθρώπους του κύκλου του και τους νέους συνθέτες . Μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, όμως, η μουσική του αναγνωρίστηκε ως εξαιρετικά επιδραστική. Αιχμή της προσπάθειάς του να καθιερώσει μια νέα μουσική γλώσσα μπορεί να θεωρηθεί το μπαλέτο (1917), που παρουσίασε σε συνεργασία με τον Κοκτό και τον Πικάσο, ενώ το πλέον φιλόδοξο έργο του ήταν το Σωκράτης (1918) για τέσσερις υψίφωνους και ορχήστρα δωματίου. Οι τίτλοι των έργων του εντυπωσιάζουν με την πρωτοτυπία τους: Π.χ.» Πρελούδιο της ,ηρωικής πύλης του ουρανού» (1894), «Τρία κομμάτια σε σχήμα αχλαδιού» (1903) εξάλλου τα έργα του , συχνά εκφράζουν και φιλελληνισμό —Γνωσιανές — Γυμνοπαιδιές -ο ποίος φιλεληνισμός ανιχνεύεται και στη μουσική του, την οποία, μεταξύ άλλων, εκτιμούσε ιδιαιτέρως και ο Μάνoς Χατζιδάκις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου