. Τροφώνιο Ωδείο

Κυριακή 24 Μαΐου 2009

Η ΜΑΡΙΑ του ΜΠΟΥΕΝΟΣ ΑΙΡΕΣ - "ΑΣΤΟΡ ΠΙΑΤΣΟΛΑ"

Σήμερα 24 Μαίου 2009 είναι η τελευταία παράσταση της τάνγκο οπερέτα "Μαρία του Μπουένος Άιρες" του Άστορ Πιατσόλα από την Εθνική Λυρική Σκηνή(παιζεται απο 19 Μαϊου έως 24) Είναι από τα πιο όμορφα έργα του Άστορ Πιατσόλα και του Οράσιο Φερέρ και η συμπαραγωγή της Λυρικής με το Εθνικό Θέατρο Θερβάντες του Μπουένος Άιρες μας δίνει μια ιδιαίτερα αξιόλογη παράσταση, μοναδική και σπάνια σε είδος...
Η σκηνοθεσία είναι του Μαρσέλο Λομπαρδέρο η μουσική διεύθυνση είναι του Ανδρές Χούνκος, η χορογραφία του 'Οσκαρ Αράις οι φωτισμοί είναι του Χοσέ Λουίς Φιορρούτσιο στο μπαντονεόν είναι ο Πάμπλο Μαϊνέτι και τους ρόλους ερμηνεύουν οι Χούλια Τσένκο, (εκπληκτική σκηνική παρουσία και αισθαντική φωνή) ο γνωστός ερμηνευτής του τάνγκο Γουιγέρμο Φερνάντεθ, στο ρόλο του αφηγητή είναι ο ίδιος














οΟράσιο Φερέρ(ο οποίος απαγγέλει τους δικούς του στίχους).
Η μουσική της Μαρίας του Μπουένος Άιρες στηρίζεται κυρίως στο νέο τάνγκο - nuevo tango- είδος που επεξεργάστηκε ο Πιατσόλα. Στην βάση του βρίσκεται φυσικά το αργεντίνικο τάνγκο, μπολιασμένο όμως με στοιχεία από άλλα είδη, όπως λόγου χάριν η τζαζ και η κλασική μουσική. Η επιτυχία του παντρέματος αποτυπώνεται στο γεγονός ότι τα νέα τάνγκο αφομοιώθηκαν άμεσα και έγιναν μέρος της σύγχρονης παραδοσιακής μουσικής της χώρας. Ο Πιατσόλα εμπλούτισε το νέο τάνγκο εισάγοντας επιπλέον νέα όργανα κι επομένως νέους ήχους, νέα χρώματα, εισήγαγε πιο σύνθετες αρμονικές και μελωδικές δομές, ενίσχυσε τις ενορχηστρώσεις με βιόλες, τσέλα, φλάουτα, κρουστά, βιμπράφωνο, ξυλόφωνο και δεύτερη κιθάρα.
Το μεγαλύτερο μέρος της μουσικής γράφηκε το καλοκαίρι του 1967 στην ανατολική
Ουρουγουάη και ολοκληρώθηκε στην κατοικία του Πιατσόλα στο Μπουένος Άιρες. Η Μαρία του Μπουένος Άιρες πρωτοπαρουσιάστηκε στην αίθουσα Πλανήτης του Μπουένος Άιρες στις 8 Μαΐου με τον Έκτορ ντε Ρόζας. Τους ανδρικούς ανέλαβαν φίλοι των βασικών συντελεστών. Η παράσταση είχε τόση επιτυχία, ώστε ανάμεσα σε Μάη και Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς επαναλήφθηκε περίπου 120 φορές και ηχογραφήθηκε.

«Η Μαρία είναι ένα δράμα στο Μπουένος Αϊρες, αλλά δεν αφορά μόνο την Αργεντινή» επισημαίνει ο Γκαμπριέλ Ανεκίνα, παραγωγός της παράστασης. «Υπάρχουν πολλές "Μαρίες" σε ολόκληρο τον κόσμο. Τώρα πια, περισσότερο από ποτέ, ακούμε τις ιστορίες τους στις ειδήσεις. Είναι ένα πραγματικό δράμα για την αξία της γυναίκας».

Σύμφωνα με τον Οράσιο Φερέρ , ήταν ο ίδιος εκείνος που πρότεινε στον συνθέτη να γράψει τη Μαρία του Μπουένος Άιρες.Άλλη πηγή βεβαια αναφέρει ότι την ιδέα έδωσε στον Πιατσόλα η ηθοποιός και τραγουδίστρια Έγκλε Μαρτίν.
.Η Έγκλε Μαρτίν ήταν ηθοποιός και τραγουδίστρια στη δεκαετία του '60 στο Μπουένος Αϊρες.. Ηταν η ερωμένη του Αστορ Πιατσόλα και παντρεμένη όμως με άλλον. Αυτό δεν τον εμπόδισε να τη ζητήσει σε γάμο από τον άντρα της. Εκείνος δεν... ευλόγησε την απιστία της.Σύμφωνα με τη Μαρτίν όταν ο εραστής ζήτησε το χέρι της αγαπημένης του από τον... σύζυγό της , ο Πιατσόλα είπε στον Παλάθιος:«Είναι η ίδια η μουσική,δεν μπορεί να ανήκει σε κανέναν. Το άδοξο τέλος του ειδυλλίου οδήγησε στην ανεύρεση αντικαταστάτριας. Γρήγορα ωστόσο ο Πιατσόλα συνάντησε την ιδανική στο πρόσωπο της τραγουδίστριας παραδοσιακής μουσικής Αμελίτα Μπαλτάρ, η οποία αντικατέστησε τη Μαρτίν και στην καρδιά του συνθέτη. Η ταύτισή της με τον ρόλο της πρωταγωνίστριας σε συνδυασμό με την ομορφιά και την εντυπωσιακή σκηνική της παρουσία δημιούργησαν ένα πραγματικά «εκρηκτικό» κράμα.

Η πλοκή του έργου βαδίζει σε σουρεαλιστικά μονοπάτια με πρωταγωνίστρια τη Μαρία, μια πόρνη στο Μπουένος Άϊρες της Αργεντινής. Η δεύτερη πράξη του έργου εξελίσσεται μετά το θάνατο της.Οι χαρακτήρες που αποτελούν το έργο εκτός από τη Μαρία και την Σκιά της (στο δεύτερο μέρος του έργου), είναι ένας τραγουδιστής των payadas, διάφορα μέλη του υποκόσμου στο Μπουένος Άϊρες, ο ποιητής – αφηγητής που έχει υπό τον έλεγχό του πολλές μαριονέτες και ένα πλήθος ψυχαναλυτών. Πολλές φορές, γίνονται παραλληλισμοί στο έργο της Μαρίας με το πρόσωπο της Μαρίας, της μητέρας του Ιησού αλλά και με τον Ιησού πολλές φορές. Ουσιαστικά αφηγείται έναν θάνατο και μία ανάσταση. Η Μαρία«γεννήθηκε μια μέρα που ο Θεός ήταν μεθυσμένος» . Είναι θεά και ταυτόχρονα πόρνη...


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου