Δευτέρα, 30 Ιουλίου 2012

Τσέλια Κοστέα: «Ο έρωτας και η αυταπάρνηση της Τόσκα πάντα θα εμπνέουν»

Ενσαρκώνοντας την Τόσκα, σε μια από τις δημοφιλέστερες όπερες παγκοσμίως, η Τσέλια Κοστέα μιλά στο click@Life για τους λόγους που υπερασπίζεται μέχρι θανάτου τον αγαπημένο της.

Σάββατο, 28 Ιουλίου 2012
Η δεύτερη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), η ιδιαιτέρως αγαπητή όπερα σε τρεις πράξεις, «Τόσκα», του Τζάκομο Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της ΕΛΣ, Μύρωνα Μιχαηλίδη, και σκηνοθεσία του διάσημου Αργεντινού σκηνοθέτη Ούγκο Ντε Άνα, παρουσιάζεται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού έως τις 29 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.
Στη Ρώμη, ο βαρόνος Σκάρπια, επικεφαλής των δυνάμεων κατοχής, ζητά από την όμορφη και ερωτευμένη Φλόρια Τόσκα, μια ντίβα της όπερας, μερικές στιγμές έρωτα, σε αντάλλαγμα για τη ζωή του αγαπημένου της Μάριο Καβαραντόσσι, ενός ιδεαλιστή επαναστάτη.
Στριμωγμένη, σε άμυνα, η Τόσκα θα σκοτώσει τον Σκάρπια, χωρίς, όμως, να μπορέσει να σώσει τον σύντροφό της από τον θάνατο. Όταν το έγκλημά της αποκαλύπτεται, προκειμένου να διαφύγει από εκείνους που την κυνηγούν, η Τόσκα καταφεύγει σε μία τραγική λύση.
Η Τσέλια Κοστέα, η αγαπημένη του ελληνικού κοινού, που εντυπωσίασε με την πρόσφατη ερμηνεία της στον Τροβατόρε, μας μιλά για την «Τόσκα» και για τα δικά της καλλιτεχνικά βήματα.
Για ποιους λόγους η «Τόσκα» βρίσκεται πάντα στις πρώτες επιλογές των λυρικών θεάτρων;
Η «Τόσκα» είναι δημοφιλής, γιατί περιγράφει μια ρομαντική ιστορία. Το πρωταγωνιστικό ζευγάρι είναι αρχετυπικό και οι διαστάσεις της ιστορίας -πολιτικές και θρησκευτικές- εγείρουν ζητήματα που μας αφορούν διαχρονικά. Επιπλέον, ο συνθέτης και ο λιμπρετίστας έχουν φτιάξει έναν μαγικό συνδυασμό μουσικής και λόγου.
Μην παραβλέπουμε, επίσης, ότι πολλοί άνθρωποι συνδέονται με τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών. Ο έρωτας και η αυταπάρνηση της Τόσκα πάντα θα εμπνέουν.
Ποια είναι τα στοιχεία του βερισμού, του οποίου η «Τόσκα» αποτελεί αντιπροσωπευτικό είδος;

Παρασκευή, 27 Ιουλίου 2012

Πρεμιέρα σε ένα κατάμεστο Ηρώδειο για την «Τόσκα»


Αναδημοσίευση από το Βήμα
Λίγο μετά τα μεσάνυχτα που έπεσε η αυλαία το κοινό χειροκρότησε με ενθουσιασμό την παράσταση της ΕΛΣ
                               Πρεμιέρα σε ένα κατάμεστο Ηρώδειο για την «Τόσκα»
                 ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ( ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ ) 26/07/12 ΤΟΣΚΑ Τζάκομο Πουτσίνι



Καρφίτσα δεν έπεφτε στο θέατρο Ηρώδου Αττικού το βράδυ της Πέμπτης 26 Ιουλίου στην πρεμιέρα της «Τόσκα» του Πουτσίνι. Το κατάμεστο Ηρώδειο, στο οποίο μεταξύ άλλων, βρέθηκαν άνθρωποι του πολιτικού, του επιχειρηματικού και του καλλιτεχνικού χώρου, χειροκρότησε με ενθουσιασμό την πρώτη από τις τέσσερις παραστάσεις της δημοφιλούς όπερας.Παρά τα κυκλοφοριακά προβλήματα στο κέντρο της Αθήνας, το θέατρο ήταν ήδη γεμάτο από τις 21.00. Με δύο διαλείμματα η «Τόσκα» μια εντυπωσιακή παραγωγή σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του αργεντινού Ούγκο ντε Ανα και μουσική διεύθυνση Μύρωνα Μιχαηλίδη_ ολοκληρώθηκε λίγο μετά τα μεσάνυχτα οπότε και αποθεώθηκε.
Με ιδαίτερο ενθουσιασμό το κοινό υποδέχθηκε τον γεωργιανό βαρύτονο Λάντο Ατανέλι που υποδύεται τον μοχθηρό βαρόνο Σκάρπια ο οποίος στερεί από την Τόσκα μια ζωή ευτυχίας πλάι στον αγαπημένο της, Μάριο Καβαραντόσσι (τον ερμήνευσε ο αμερικανός τενόρος, Καρλ Τάννερ). Στο ρόλο της Τόσκα η διάσημη ιταλίδα υψίφωνος Ντανιέλα Ντεσσί πέτυχε μια ερμηνεία υψηλών απαιτήσεων.
Τον Τσέζαρε Αντελότι ερμήνευσε ο Τάσος Αποστόλου, τον Νεωκόρο ο Δημήτρης Κασιούμης, τον Σπολέτα ο Ζαχαρίας Τσούμος, τον Σορρόνε ο Παύλος Σαμψάκης, τον βοσκό η Χριστίνα Ασημακοπούλου και τον δεσμοφύλακα ο Χρήστος Αμβάζης.
Μετά την ολοκλήρωση της τρίτης πράξης το κοινό ξέσπασε σε δυνατό χειροκροτήμα. Τα επιβλητικά σκηνικά _διανθισμένα και με βιντεοπροβολές_ οι εντυπωσιακοί φωτισμοί και μια πολυπληθής συντονισμένη ομάδα συντελεστών είχαν παίξει το ρόλο τους: το κοινό ήταν ασυγκράτητο.
Στην χώρα μας η «Τόσκα» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1942 με την 19χρονη Μαρία Κάλλας (τότε Καλογεροπούλου). Από τότε παρουσιάζεται πολύ συχνά μετά από απαίτηση του κοινού.
Ακολουθούν οι παραστάσεις της «Τόσκα» την Παρασκευή 27, το Σάββατο 28 και την Κυριακή 30 Ιουλίου. 

Λόγος και μουσική και πάλι στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών

  Αναδημοσίευση απο Ιδιωτική Οδός

Τριάντα χρόνια μετά την τελευταία θεατρική παράσταση, το αρχαίο θέατρο των Δελφών άνοιξε χθες βράδυ, 21 Ιουλίου, και πάλι για μία και μοναδική εκδήλωση όπου ο λόγος «συνομίλησε» με τη μουσική. 
Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε και την οποία διοργάνωσε το Φεστιβάλ και Αθηνών και Επιδαύρου συμμετείχαν καταξιωμένοι καλλιτέχνες, ηθοποιοί και μουσικοί. Αποσπάσματα από έργα του αρχαίου δράματος και ποίηση απέδωσαν οι ηθοποιοί Γιάννης Βογιατζής, Νίκος Καραθάνος, Ελένη Κοκκίδου, Λυδία Κονιόρδου, Όλια Λαζαρίδου, Βασίλης Παπαβασιλείου, Ρένη Πιττακή και Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου.
Το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο και ο κλαρινετίστας Διονύσης Γραμμένος

Το περίφημο Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο, που αποτελούν οι Γιώργος Δεμερτζής (βιολί α'), Δημήτρης Χανδράκης (βιολί β'), Ντέηβιντ Μπόγκοραντ (βιόλα) και Αγγελος Λιακάκης (τσέλο), ερμήνευσε τις "Πέντε Ελληνικές Μελωδίες" του Ραβέλ με τη συμμετοχή της σοπράνο Λένιας Ζαφειροπούλου, τα δύο πρώτα μέρη από το Κουιντέτο για κλαρινέτο του Μότσαρτ με σολίστ τον ταλαντούχο κλαρινετίστα Διονύση Γραμμένο, και τέσσερις από τους Ελληνικούς χορούς του Νίκου Σκαλκώτα: Τσάμικος ΙΙ, Νησιώτικος, Αρκαδικός, και Μαριορή μου Μαριορή. 
Και μόλις οι μουσικοί ολοκλήρωσαν το πρόγραμμά τους, ακούστηκε από το βάθος, σαν μέσα από τα βουνά, η φωνή της Λυδίας Κονιόρδου σ' ένα απόσπασμα, το πιο σπαρακτικό, από τη «Μήδεια». Ακολούθησε ο Βασίλης Παπαβασιλείου, και ο αντίλαλος που έκανε η φωνή του μαζί με τον διαυγή έναστρο ουρανό δημιουργούσε μοναδικά συναισθήματα στο κοινό. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου επέλεξε το ποίημα του Χέντερλινγκ «Ψωμί και κρασί», το οποίο μετέφρασε ο ίδιος. Ιδιαίτερη στιγμή ήταν όταν ο ηθοποιός Γιάννης Βογιατζής (είχε παίξει στο αρχαίο θέατρο Δελφών το 1957) ερμήνευσε το πιο δημοφιλές απόσπασμα από τους «Πέρσες» του Αισχύλου: «Ιτε παίδες Ελλήνων...». Η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου επέλεξε «Αγαμέμνονα», ο Νίκος Καραθάνος «Ηρακλή Μαινόμενο», η Ελένη Κοκκίδου «Αντιγόνη», η Ολια Λαζαρίδου αποσπάσματα από Ορφικούς Υμνους με τη συνοδεία του Διονύση Γραμμένου. Τελευταία εμφανίστηκε στην ορχήστρα του θεάτρου η Ρένη Πιττακή, με λίγα φτερά περασμένα στα χέρια της, μεταφέροντας ένα μικρό απόσπασμα από την Πάροδο των «Ορνίθων», έτσι όπως τους είχε ερμηνεύσει το 1968 με το Θέατρο Τέχνης. «Αν κανείς σας, ω θεατές μας θέλει εδώ κι εμπρός να ζει...» τραγούδησε και χόρεψε στα βήματα που η Ζουζού Νικολούδη είχε διδάξει σ' εκείνον τον ανεπανάληπτο χορό. Πριν μας αποχαιρετήσουν όλοι, ο Βασίλης Παπαβασιλείου έστειλε έναν «χαιρετισμό» στον άνθρωπο που πρώτος άνοιξε στο κοινό αυτόν τον μαγικό χώρο: τον Άγγελο Σικελιανό.
Ο κόσμος που κατέκλυσε το αρχαίο θέατρο των Δελφών καταχειροκρότησε τους συντελεστές, αφού είχε απολαύσει μια ξεχωριστή βραδιά ποίησης και μουσικής στο θέατρο του ομφαλού της γης!
Ανάμεσα στο κοινό διακρίνονται: ο διευθυντής του Ωδείου Κόνταλυ Μιχάλης Πατσέας, ο αειθαλής φιλόμουσος Θάνος Κωνσταντινίδης, η σύζυγος του Γ. Δεμερτζή Τάττη. 
Το ΝΕΚ και η σοπράνο Λένια Ζαφειροπούλου
Λυδία Κονιόρδου

Πέμπτη, 26 Ιουλίου 2012

Μουσική Βιβλιοθήκη της Αλεξανδρούπολης χτίζει εκ του μηδενός η ελληνική μουσική οικογένεια

Κάλεσμα των εμπνευστών της πρωτοβουλίας προς κάθε μουσικό και φιλόμουσο να συνδράμει με βιβλία και CD τα οποία θα χαριστούν στη συνέχεια σε πόλεις όπως η Αλεξανδρούπολη

Της Έφης Αγραφιώτη

     Μερικές φορές μια σπίθα – μια ιδέα – έχει δύναμη τεράστια… νάτο που βγαίνει αληθινό αυτό που είπε ο Σοφοκλής αιώνες πριν. Η επιθυμία μερικών σπουδαίων γυναικών της Αλεξανδρούπολης να μετατρέψουν μια αποθήκη σε πολιτιστικό χώρο ήταν αρκετή για να σπείρει τη δημιουργική αντίδραση. Η Ξάνθη θα ακολουθήσει την Αλεξανδρούπολη.

Θα συγκεντρώσουμε λοιπόν παρτιτούρες, εκπαιδευτικού χαρακτήρα βιβλία και βιβλία για τη μουσική, πρώτα στη χάρτινη - έντυπη μορφή και ακολούθως όσα έχουμε σε ηλεκτρονική μορφή, πάντα με βάση τα ισχύοντα για τα πνευματικά και τα εκδοτικά δικαιώματα και θα τα χαρίσουμε σε πόλεις με όραμα και δυναμικές ποιοτικές αγωνίες, όπως της Αλεξανδρούπολης.

Κάθε συνάδελφος, κάθε φιλόμουσος, κάθε δάσκαλος, κάθε παράγοντας και φίλος της μουσικής, κάθε μαθητής παλιός και νέος, γιατί βέβαια σε όλους απευθυνόμαστε, ανεξάρτητα αν γνωριζόμαστε προσωπικά ή όχι, θα φέρει σε σημεία συγκέντρωσης του υλικού όσα βιβλία θέλει να προσφέρει, παλιά ή νεότερα, χρησιμοποιημένα ή σε καινούρια κατάσταση, αυτός αποφασίζει.
Θα τα συνοδεύσει με κάποιες σκέψεις του, με μια σύντομη ευχή προς στους φίλους της Αλεξανδρούπολης και τα στοιχεία του. Στη συνέχεια θα μεριμνήσουμε να ταξιδέψει η ψυχή μας και οι αναμνήσεις μας από τα βιβλία αυτά, στους άγνωστους φίλους που με δίψα περιμένουν.

Είμαστε βέβαιοι ότι όλοι οι άμεσα ή έμμεσα ενδιαφερόμενοι θα κάνουν τη συμβολική κίνηση!

Στάση αντίστασης στην υποτίμηση του καλλιτεχνικού ιδεώδους

Ίσως είναι περιττό αλλά ας σημειώσουμε ότι δεν συγκεντρώνουμε χρήματα, συγκεντρώνουμε βιβλία. Ίσως, επίσης, να είναι περιττό να απαντήσουμε στην συνήθη έκφραση: όλα τα είχε η Μαριορή…

Ναι, οι καλλιτέχνες θεωρούνται ουρανοβάτες αλλά (και) αυτή η ενέργεια της επαγγελματικής μας οικογένειας δεν δείχνει παρά ρεαλιστική, δυναμική, πρακτική στάση μπροστά στην απόλυτη υποτίμηση του καλλιτεχνικού και του ανθρωπιστικού ιδεώδους χάρη στο οποίο, εδώ που τα λέμε, πορευτήκαμε για χιλιάδες χρόνια. Ο φερετζές λοιπόν, θα προστατέψει ας την κάθε Μαριορή από την αποβλάκωση και την άνευ όρων παραίτηση και σε αυτήν εδώ την περίπτωση. Μακάρι να ακολουθήσουν κι άλλες παρόμοιες υλοποιήσιμες ιδέες!

Την Τετάρτη 18 Ιουλίου σε μια πρώτη συγκέντρωση ενδιαφερόμενων συναδέλφων στο σπίτι του ανθρώπου που άναψε πρώτος τη σπίθα, της Σόνιας Θεοδωρίδου, είχαμε την χαρά να ιδωθούμε για έναν διαφορετικό -από ό,τι συνήθως- σκοπό και να ανταλλάξουμε σχετικές σκέψεις και ιδέες υλοποίησης. Αυτές συνοψίζονται στα εξής σημεία: ορίζουμε προθεσμία για την συγκέντρωση των βιβλίων την τελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου. Τα βιβλία θα συγκεντρωθούν στα σπίτια μερικών από μας, με κριτήριο την περιοχή. Με άλλα λόγια κάποιος από εμάς θα στεγάσει τις προσφορές στα νότια προάστια, κάποιος στα βόρεια κλπ.
Οι φωτοτυπίες δεν θα γίνονται δεκτές.

Θα μπορούσαμε επίσης να δωρίσουμε βιβλία τέχνης, γενικού ενδιαφέροντος. Μας ενδιαφέρουν εξ ίσου και οι δίσκοι ακτίνας (CD) που ενδεχομένως θα μας δοθούν. Τα προσφερόμενα βιβλία θα συνοδεύονται από στοιχεία επικοινωνίας του δωρητή και ονομαστική καταγραφή τους από τον ίδιο σε μια σελίδα. «Σας προσφέρω τα εξής βιβλία: τίτλος, συγγραφέας ή συνθέτης». Το ίδιο ισχύει και για τους δίσκους.

Ταξινομώντας στα τέλη Σεπτεμβρίου τα βιβλία και το άλλο υλικό θα φροντίσουμε σε συνεργασία με τους ανθρώπους που παρακίνησαν την πρωτοβουλία μας να αποσταλούν στον προορισμό. Ενημέρωση θα έχει ο κάθε δωρητής και σε αυτή την τελική φάση. Ειδική βιβλιοθηκονόμος θα μας προσφέρει τις υπηρεσίες της.

Θα αποταθούμε ασφαλώς στους ανθρώπους του Τύπου, του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης να μας βοηθήσουν με την προβολή του συγκεκριμένου θέματος, στο να ενημερωθούν και όσοι άλλοι, προφανώς οι περισσότεροι, δεν μπόρεσαν να ενημερωθούν ονομαστικά στην πρώτη συγκέντρωση μας.

Δάσκαλοι και μαθητές ωδείων και μουσικών σχολείων θα ενημερωθούν τον Σεπτέμβριο και ευελπιστούμε ότι θα συνεισφέρουν. Η πράξη μας έχει πρώτιστα παιδαγωγική αξία και περνάει μηνύματα ουσιαστικά, ειδικά στην δύσκολη εποχή που διάγουμε.
Είμαστε αισιόδοξοι ότι η προσπάθεια θα ευοδωθεί σε πολύ λίγο χρόνο αρκεί να δράσουμε άμεσα και πρακτικά. Σας καλούμε όλους λοιπόν να συμμετέχετε δίνοντας βιβλία, να την προωθήσετε σε όσο περισσότερους ενδιαφερόμενους μπορείτε, να την υποστηρίξετε προς όλες τις κατευθύνσεις.
Το καλό αποτέλεσμα θα το μοιραστούμε πριν από το αναγνωστικό και το φιλόμουσο κοινό των βιβλιοθηκών, εμείς, οι δωρητές.
Οι φωτογραφίες είναι από την συνάντηση της 18ης Ιουλίου στο σπίτι της Σόνιας Θεοδωρίδου, όπου δόθηκε η εναρκτήρια συγχορδία των  μουσικών για το στήσιμο της Μουσικής Βιβλιοθήκης της Αλεξανδρούπολης και συντάχτηκε το παραπάνω κείμενο για την ενημέρωση των ενδιαφερόμενων.
www.unitedreporters.gr

Πέμπτη, 19 Ιουλίου 2012

Φωτογραφίες απο την εκδρομή του Ωδείου στη Βουδαπέστη


Βουδαπέστη - Μουσείο Μουσικής Ιστορίας (έκθεση F. LISZT)








Στην Όπερα της Βουδαπέστης





Στην παλιά Ακαδημία του Λίστ









                                     Στη Νέα Ακαδημία του Λίστ (ανακαινίζεται)


 Κέτσκεμετ (Kecskemét) της Ουγγαρίας, γενέτειρα του μεγάλου Ούγγρου συνθέτη Ζόλταν Κόνταλυ (Ινστιτούτο - Mουσείο Kodaly )






περισσότερες φωτογραφίες ΕΔΩ και ΕΔΩ 
ΕΔΩ , ΕΔΩ   και ΕΔΩ

Κυριακή, 8 Ιουλίου 2012

Εκδρομή στη Βουδαπέστη ( 9 -16 Ιουλίου)


Το ΤΡΟΦΩΝΙΟ ΩΔΕΙΟ διοργανώνει εκδρομή για μαθητές, γονείς, καθηγητές και φίλους του Ωδείου  στη ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ (με ενδιάμεσες στάσεις σε Βελιγράδι, Νόβι Σαντ και στην επίστροφή σε Κετσκεμέτ και  Νις)