Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου 2011

Ανανεωμένη η ΚΟΑ αντιπαραβάλλει τη μουσική στην κρίση

Με νέο καλλιτεχνικό διευθυντή στο τιμόνι της, νέο πρόγραμμα, νέα εμφάνιση ξεκινά τη νέα σαιζόν η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών αντιπαραβάλλοντας τη μουσική στη μεγάλη κρίση που μαστίζει τη χώρα. "Η τέχνη, ιδιαίτερα σε εποχή κρίσης, δεν είναι πολυτέλεια, αλλά συνιστά αναγκαιότητα για τον Άνθρωπο. Ελπίζω να μην θυσιαστούν στον βωμό της οικονομικής εξυγίανσης οι λίγοι σημαντικοί φορείς σύγχρονου πολιτισμού της χώρας και έτσι να μπορέσει το φιλόδοξο αυτό πρόγραμμα να υλοποιηθεί" έλεγε χθες ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ Βασίλης Χριστόπουλος, παρουσιάζοντας το καινούργιο πρόγραμμά της, το οποίο εγκαινιάζεται με τη συναυλία της 7ης Οκτωβρίου με θέμα το νερό, στο Μέγαρο Μουσικής, όπου θα παρουσιαστούν η δημοφιλής «Μουσική των Νερών» του Χαίντελ, το έργο του Αμερικανού συνθέτη Άλαν Χοβχάνες «Και ο Θεός έπλασε τις Μεγάλες Φάλαινες», καθώς και «Η Θάλασσα» του Γάλλου συνθέτη Κλωντ Ντεμπυσύ.


Ακολουθώντας τη λογική των θεματικών κύκλων οι οποίοι αναζητούν τη μουσική αντίθεση μέσα από μια δραματική συνοχή, η ΚΟΑ θα παρουσιάσει τη νέα σαιζόν τρεις κύκλους των πέντε συναυλιών. Έτσι στον κύκλο "Θυσία" θα παρουσιαστούν από το θρησκευτικό Ορατόριο του Χάυντν "Οι Επτά τελευταίοι λόγοι του Χριστού στο Σταυρό" έως την "Ιεροτελεστία της Άνοιξης" του Στραβίνσκι, ενώ στον κύκλο "Μότσαρτ +1" θα παρουσιαστούν περισσότερο ή λιγότερο γνωστά έργα του συνθέτη αντιπαραβαλλόμενα κάθε φορά με ένα αντιπροσωπευτικό έργο του 20ού αίωνα. Ο κύκλος "Νέοι Δημιουργοί και Αναδημιουργοί" δίνει βήμα σε πέντε νέους συνθέτες να παρουσιάσουν το έργο τους, ενώ στη συναυλία της 24ης Φεβρουαρίου οι μουσικοί της ΚΟΑ θα ερμηνεύσουν την Πέμπτη Συμφωνία του Τσαϊκόφσκι μαζί με νέους συναδέλφους τους της Αθηναϊκής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων.
Στις μεμονωμένες συναυλίες της ΚΟΑ περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η βραδιά με αποσπάσματα από την Τετραλογία του Βάγκνερ «Το Δαχτυλίδι του Νιμπελούγκεν» την 1η Δεκεμβρίου, «Το Χριστουγεννιάτικο Ορατόριο» του Μπαχ ανήμερα τα Χριστούγεννα, οι συναυλίες Γαλλικής ή Ρώσικης μουσικής κ.λπ.
Από το πρόγραμμα της ΚΟΑ, παρά τις οικονομικές δυσκολίες, δεν λείπουν και οι συμπράξεις, όπως η συναυλία με την Ενάτη Συμφωνία του Μάλερ υπό την διεύθυνση του γνώριμου στην Ελλάδα διακεκριμένου μαέστρου Ζακ Ντελακότ (25/11) και οι μετακλήσεις του τσελίστα Γκωτιέ Καπυσόν (9/12, του βιολιστή Κόλια Μπλάχερ (3/2) και του κορνίστα Ράντοβαν Βλάτκοβιτς (25/5).
Φέτος εγκαινιάζονται οι Μουσικές Δευτέρες, μια νέα σειρά συναυλιών Μουσικής Δωματίου με μουσικούς της ΚΟΑ στον Παρνασσό, ενώ στις εκτός Αθηνών δραστηριότητες της ορχήστρας περιλαμβάνονται συναυλίες στη Λαμία, τα Ιωάννινα και την Κέρκυρα. Επίσης θα γίνονται εισαγωγικές ομιλίες, τρία τέταρτα πριν από κάθε συναυλία, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, εντελώς δωρεάν για όσους κατόχους εισιτηρίων επιθυμούν να ακούσουν λίγα λόγια για τα έργα που θα παιχθούν, ενώ ξεκινά συνεργασία με το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, με την απευθείας μετάδοση ορισμένων συναυλιών της Ορχήστρας μέσω της εκπομπής "Η ΚΟΑ στο Τρίτο". Η προπώληση για όλες τις συναυλίες της περιόδου αρχίζει ταυτόχρονα στις 3 Οκτωβρίου. Σε όσους αγοράσουν εισιτήρια και για τις πέντε συναυλίες ενός κύκλου θα γίνεται έκπτωση 20% και έκπτωση 10% με την αγορά τεσσάρων εισιτηρίων του ιδίου κύκλου.
Τέλος, το νέο λογότυπο της ορχήστρας είναι ιχνογραφημένο με λεπτές γραμμές σε τρία χρώματα, που απεικονίζουν τρία όργανα από τις οικογένειες των εγχόρδων, των κρουστών και των πνευστών οργάνων που συμπλέκονται αρμονικά.
Στην "αλλαγή φιλοσοφίας" στα προγράμματα της ΚΟΑ αναφέρθηκε η πρόεδρος του Συλλόγου Μουσικών της ΚΟΑ, Νέλλη Οικονομίδου, αλλά και στην τέχνη ως κοινωνικό αγαθό, ενώ επισήμανε τη στάση των μουσικών, οι οποίοι "σε πείσμα των καιρών, σε αυτήν τη δίνη που έχουμε βρεθεί, παρά τις τεράστιες περικοπές αποδοχών, παρά τις ελλείψεις σε μουσικούς, παρά την αβεβαιότητα για το αύριο", θα εξακολουθήσουν να δίνουν όλες τις δυνάμεις τους στην τέχνη που υπηρετούν.
Πηγή   
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών from G Design Studio on Vimeo.
Περισσότερα

Πέμπτη, 29 Σεπτεμβρίου 2011

Ενα «χαμένο διαμάντι» του Μπετόβεν

Πίστευαν πως είχε χαθεί για πάντα. Αλλωστε ο νεαρός Λούντβιχ βαν Μπετόβεν ) είχε αποφασίσει να μη χρησιμοποιήσει το αργό μέρος του Κουαρτέτου για Εχορδα σε Σολ, έργο 18 και το είχε αφήσει στην άκρη μαζί με άλλες «άχρηστες» παρτιτούρες. 
Και τα 74 μέτρα του μουσικού έργου αντικαταστάθηκαν, όταν το παρέδωσε στον βοημό μαικήνα των τεχνών πρίγκιπα Λόμπκοβιτς που του είχε παραγγείλει το έργο, με ένα νέο κομμάτι που λίγα στοιχεία είχε κρατήσει από την αρχική γραφή. Οπως αποδείχτηκε σε έρευνες στις σημειώσεις τού Μπετόβεν το 1977 είχαν απομείνει κάποια σκαριφήματα του εν λόγω μουσικού τμήματος του Κουαρτέτου, τα οποία μελέτησε και ανασυνέθεσε ο γερμανός μουσικολόγος Ζίγκχαρντ Μπράντενμπουργκ. Υστερα δε από χρόνια έρευνας και διορθώσεων/συμπληρώσεων, χάρη και στον καθηγητή Μουσικής στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ Μπάρι Κούπερ,Ένα έργο του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν που θεωρούταν “χαμένο” και είχε να ακουστεί πάνω από δύο αιώνες συμπληρώθηκε, χάρη σε παρτιτούρες των προσχεδίων του και θα παρουσιαστεί στο κοινό. το «χαμένο», αρχικό αργό μέρος του Κουαρτέτου Εγχόρδων είναι πλέον έτοιμο για να ακουστεί ξανά, για πρώτη φορά από το 1799 όταν το μετέφερε ο Μπετόβεν στο χαρτί. Σήμερα, λοιπόν, το Κουαρτέτο Danel θα ερμηνεύσει το ανασυστημένο Κουαρτέτο Εγχόρδων σε Σολ στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, ένα «χαμένο διαμάντι» του Μπετόβεν, όπως πιστεύεται.

Τρίτη, 27 Σεπτεμβρίου 2011

Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού

LOGO_AGWNES

Οι Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού για την ανάδειξη νέων συνθετών, στιχουργών και τάσεων του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού είναι μία πρόταση του Ελληνικού Σχεδίου, της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας που ιδρύθηκε από τον συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου με στόχο τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού.
Εντάσσεται δε στον Κύκλο: Ελληνικό Τραγούδι που παρουσιάζεται από την προηγούμενη καλλιτεχνική περίοδο στο πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Ο ουσιαστικός στόχος των Αγώνων αυτών είναι η αναγέννηση του χαμένου Κέντρου του Ελληνικού τραγουδιού, η ανάδειξη των δυνάμεων της εξέλιξής του και ο επαναπροσδιορισμός των όρων του. Οι Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού θα διεξαχθούν φέτος για πρώτη φορά στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση στις 16 και στις 17 Δεκεμβρίου.
Η πρώτη χρονιά των αγώνων, επικεντρώνει στη σύνθεση και άρα στον μουσικό δημιουργό του τραγουδιού ζητώντας από κάθε υποψήφιο τρία τραγούδια στην προσπάθεια να αναδειχθεί η συνθετική ταυτότητα του.
Οι διαδοχικές φάσεις προετοιμασίας των αγώνων είναι οι εξής:
  • 26 Σεπτεμβρίου –Έναρξη υποβολής των αιτήσεων
  • 26 Σεπτεμβρίου- 4 Νοεμβρίου : υποβολή αιτήσεων συμμετοχής
  • 3 Νοεμβρίου- 14 Νοεμβρίου – Προκριματική φάση επιλογής των δέκα υποψηφίων για τον τελικό
  • 15 Νοεμβρίου – Ανακοίνωση των επιτυχόντων
  • 17 Δεκεμβρίου – Ζωντανή εκτέλεση των 30 επιλεγμένων τραγουδιών/ Κρίση και απονομή βραβείων.
Παράλληλα στις εκδηλώσεις των Αγώνων εντάσσονται δύο συζητήσεις – στις 20 Νοεμβρίου στη μικρή αίθουσα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών και στις 16 Δεκεμβρίου στην βοηθητική αίθουσα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών (σε χώρο που θα ανακοινωθεί). Ο στόχος των παράλληλων εκδηλώσεων είναι η ουσιαστική ανταλλαγή απόψεων και σκέψεων σε ό,τι αφορά στην σύγχρονη δημιουργία τραγουδιών από συνθέτες και τροβαδούρους (τραγουδοποιούς), ερμηνευτές και κοινό.
***
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΥΚΛΟΥ: Δημήτρης Παπαδημητρίου
Με τους Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού συνεχίζονται οι δραστηριότητες του Ελληνικού Σχεδίου που στόχο έχουν να επαναφέρουν στο προσκήνιο σημαντικούς Έλληνες δημιουργούς, αλλά και να αναδείξουν τη μουσική ως τέχνη που μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στον «καθημερινό πολιτισμό». Οι Αγώνες είναι αφιερωμένοι στις σημαντικότερες νέες δημιουργίες από τον πολυδιάστατο χώρο της εγχώριας τραγουδοποιίας και θα συνεχιστούν και την επόμενη χρονιά με αντικείμενο την στιχουργική δημιουργία.

ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ
Οργανωτική επιτροπή:
Δημήτρης Παπαδημητρίου
Κώστας Φασουλάς
Τάσος Ρωσόπουλος
Ραλλού Βογιατζή
Προκριματική επιτροπή
Οργανωτική και τέσσερα ακόμα μέλη
Επιτροπή κρίσεων τελικού
Αντώνης Παπαδημητρίου
Πέτρος Μάρκαρης
Βασίλης Παπαβασιλείου
Δήμος Αβδελιώδης
Αγαθή Δημητρούκα
Μηνάς Μαυρικάκης
Μίλτος Λογιάδης
Δημήτρης Παπαδημητρίου
Χρήστος Μιχαηλίδης
***

Υποβολή αιτήσεων συμμετοχής
Έως 4 Νοεμβρίου 2011
Πληροφορίες:
Δευτέρα έως Παρασκευή, 11:00-16:00
τηλ.: 2130178286

Κατεβάστε τον Κανονισμό των Αγώνων σε αρχείο .pdf

Κατεβάστε την Αίτηση Συμμετοχής - Δήλωση σε αρχείο .pdf

Δευτέρα, 26 Σεπτεμβρίου 2011

Σαν σήμερα στη μουσική... "Τζορτζ Γκέρσουιν "

Σαν σήμερα 26 Σεπτεμβρίου 1898 γεννιέται ο George Gershwin

Ο Τζορτζ Γκέρσουϊν υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους τραγουδοποιούς, πιανίστες και συνθέτες που έζησαν στην Αμερική, στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα. Γεννήθηκε το 1898 στο Μπρούκλυν της Νέας Υόρκης. Οι γονείς του ήταν Ρώσσοι μετανάστες από την Αγία Πετρούπολη, με εβραϊκή καταγωγή. Ως παιδί, ο Τζορτζ έδειχνε αποστροφή προς το σχολείο και η συμπεριφορά του χαρακτηριζόταν από έλλειψη πειθαρχίας. Το στενότερο οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον δεν είχε σχέσεις με τη μουσική. Παρόλα αυτά, ο νεαρός Γκέρσουϊν έδειξε ενδιαφέρον για την τέχνη της μουσικής από τα παιδικά του χρόνια





Διαβάστε περισσότερα

Κυριακή, 25 Σεπτεμβρίου 2011

Σαν σήμερα στη Μουσική... "Dmitri Shostakovich"

Σαν σήμερα 25 Σεπτεμβρίου 1906 γεννιέται ο Ρωσος συνθετης Dmitri Shostakovich

Ντιμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975) : Πρόκειται για τον πιο χαρακτηριστικό συνθέτη που έζησε και κυρίως έδρασε στα χρόνια μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση στη Σοβιετική Ένωση. Η μουσική του δράση σε μεγάλο βαθμό "συμπορευότανε" με το καθεστώς στη Σοβιετική Ένωση, αν και οι σχέσεις τους δεν ήταν ιδιαίτερα αρμονικές - ειδικά στην αρχή της καριέρας του - γιατί ο συνθέτης προτιμούσε να ακολουθεί πιο προσωπικό δρόμο στην έκφραση από αυτόν που θα προτιμούσε το επίσημο κράτος. Παρόλαυτα, τα έργα του θεωρούνται πολιτικής χροιάς - δεχόταν την πολιτική κριτική των έργων του ενώ είχε κιόλας αποκηρύξει δημόσια πολλά από τα έργα του ! - και ίσως συμβαδίζουν σε κάποιο βαθμό με τις πολιτικές και αισθητικές μεταστροφές της χώρας του.

ΣΤΥΛ
Ντιμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975) : Ο συνθέτης, αν και έκανε λίγα ταξίδια εκτός της χώρας του, ήταν ενήμερος για τις μουσικές εξελίξεις στην Ευρώπη και ακολούθησε στην πορεία του το νεοκλασικό στυλ που ήταν "της μόδας" και στην Ευρώπη. Ο σαρκασμός και η ειρωνεία - αλλά και η επιρροή από "κλασικά" πρότυπα - δεν λείπουν από τα πρώτα έργα του. Όσο πέρναγε ο καιρός όμως - και υπήρχε αέναη η διάσταση με τους πολιτικούς φορείς που ήθελαν κάτι πιο "ευρύ" - τόσο η μουσική του προσανατολιζότανε ακόμα περισσότερο σε κλασικές αρχές και εγκατέλειπε τους "δύσκολους" ορχηστρικούς χρωματισμούς και ρυθμούς που του δημιουργούσαν προβλήματα. Το τελικό του στυλ ήταν αρκετά ηρωικό και δείχνει σαφώς επίρρεια από τον Μάλερ. Αν και η παραγωγή του είναι πολύ μεγάλη και ευρεία, είναι κυρίως γνωστός για το συμφωνικό του έργο, το οποίο εκτελείται τακτικά και σήμερα.

                                   

 ΕΡΓΟ
Ντιμίτρι Σοστακόβιτς (1906-1975) :
Το έργο του είναι αρκετά εκτενές και ενδιαφέρον - 3 όπερες (Η Μύτη, Λαίδη Μάκβεθ του Μτσένσκ, Οι Παίκτες), μπαλέτα, 15 συμφωνίες, 3 κοντσέρτα (ένα για πιάνο και δύο για βιολί), 24 πρελούδια και φούγκες, 2 σονάτες για πιάνο, 15 κουαρτέτα εγχόρδων, μελωδίες, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο.
Ντμίτρι Σοστακόβιτς επέτειος

Παρασκευή, 23 Σεπτεμβρίου 2011

Σαν σήμερα στη Μουσική...Τζον Κολτρέιν

Σαν σήμερα 23 Σεπτεμβρίου  1926 γεννήθηκε ο σαξοφωνίστας και συνθέτης της τζαζ
Τζον Γουίλιαμ Κολτρέιν

Ο Τζον Γουίλιαμ Κολτρέιν ( 23 Σεπτεμβρίου 1926, Χάμλετ, Βόρεια Καρολίνα -17 Ιουλίου 1967, Νέα Υόρκη) ήταν διάσημος αμερικανός σαξοφωνίστας και συνθέτης της τζαζ. Θεωρείται ένας από τους κορυφαίους μουσικούς του 20ου αιώνα, η τέχνη του οποίου ξεπερνά τα όρια της τζαζ. Μαζί με τους Κόλμαν Χόκινς, Λέστερ Γιάνγκ και Σόνι Ρόλινς αποτελούν την «αγία τετράδα» στο τενόρο σαξόφωνο.

         
         

Περισσότερα Εδώ
και στο Jazz in Greek

Πέμπτη, 22 Σεπτεμβρίου 2011

Αφιερώματα στον Νίνο Ρότα για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του




Δύο μεγάλα αφιερώματα με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου Ιταλού συνθέτη Νίνο Ρότα θα πραγματοποιηθούν τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο.
 Τον Οκτώβριο το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», στο «ΘΕΑΤΡΟΝ», θυμάται και εορτάζει αυτά τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Νίνο Ρότα με τη συμμετοχή της εξηκονταμελούς Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ και τη μαγική ερμηνευτική παρουσία της Χάρις Αλεξίου.

Τον Νοέμβριο το Θέατρο Παλλάς υποδέχεται τον Richard Galliano για ένα αφιέρωμα με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου Ιταλού συνθέτη. Στη φετινή παγκόσμια περιοδεία του, ο Γκαλιάνο, συνοδευόμενος από τους Τζον Σέρμαν (σαξόφωνο), Μπόρις Κοζλόφ (κοντραμπάσο), Ντέιβ Ντάγκλας (τρομπέτα) και Κλάρενς Πεν (κρουστά), παρουσιάζει ένα επετειακό αφιέρωμα στο μεγάλο Νίνο Ρότα.
Λίγοι καλλιτέχνες που έγραψαν μουσική για τον κινηματογράφο γνώρισαν την αγάπη του κοινού όσο ο Νίνο Ρότα. Η πολύχρονη συνεργασία του με τον Φελίνι τον έκανε παγκόσμια γνωστό «Εχουμε κοινά στοιχεία γιατί εργάστηκε και εκείνος πάνω στο λαϊκό υλικό της πατρίδας του και κατάφερε να αποδώσει ένα ηχητικό κλίμα που σφράγισε μια εποχή», έλεγε ο Μάνος Χατζιδάκις για τη μουσική του Ρότα.

Τετάρτη, 21 Σεπτεμβρίου 2011

encardia-Κώσταs Θωμαΐδης: Νότες και λέξεις...όνειρα!!

Ο λυρισμός και η απαράμιλλη ευαισθησία στην ερμηνεία κλασσικών ιταλικών τραγουδιών απο τον Κώστα Θωμαΐδη και η δυναμική των encardia στο χειρισμό της μουσικής τους γλώσσας έστησαν ένα όνειρο με νότες και λέξεις τραγουδιστές που περιδιαβαίνει την Ιταλία απο τη Βενετία και τα στενά της Τοσκάνης μέχρι την πεδιάδα του Σαλέντο και τα σοκκάκια της Ρώμης και της Νάπολης...
Π α ρ α σ κ ε υ ή   23  Σ ε π τ ε μ β ρ ί ο υ
 Κ η π ο θ έ α τ ρ ο   Π α π ά γ ο υ, ώ ρ α  έ ν α ρ ξ η ς 20.30
τιμές εισιτηρίων: 20 και φοιτητικό 15
προπώληση: Γενική είσοδος 15
παιδιά κάτω των 10 ετών είσοδος ελεύθερη
 
Δήμος Παπάγου (Γραφείο Φεστιβάλ), ΙΑΝΟΣ (Σταδίου 24, Αθήνα),  Πολυκατάστημα Δαναός (Μεσογείων 230, Χολαργός)

Τρίτη, 20 Σεπτεμβρίου 2011

Ρικάρντο Μούτι: «Ευρώπη χωρίς Ελλάδα ίσον βαρβαρότητα...»




Στις 28 Ιουλίου ο Ρικάρντο Μούτι έγινε 70 ετών – δύσκολο να το πιστέψει κανείς µε βάση το νεανικό παρουσιαστικό και τη φρενήρη δραστηριότητά του. Αρχηγοί κρατών και Εκκλησιών αλλά και εξέχουσες προσωπικότητες απ© όλο το φάσµα της δηµόσιας ζωής χαιρέτισαν τα γενέθλια του διάσηµου ιταλού αρχιµουσικού, δεκάδες τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθµοί σε ολόκληρο τον κόσµο τού αφιέρωσαν πολύωρα ή και 24ωρα προγράµµατα, «βροχή» νέων τιµητικών διακρίσεων και βραβείων ήρθε να προστεθεί στην ήδη εξόχως εντυπωσιακή συλλογή του, ενώ το ∆ιαδίκτυο κατακλύστηκε από µηνύµατα και αυτοσχέδια βίντεο χιλιάδων θαυµαστών. Στο πλαίσιο αυτό, η πρόταση ιταλών πολιτικών απ© όλο το πολιτικό φάσµα να ανακηρυχθεί ο µαέστρος γερουσιαστής διά βίου επανήλθε δριµύτερη στον Τύπο της χώρας του. Τα παραπάνω συνέβησαν στον απόηχο της διεθνούς αίσθησης που προκάλεσε ο Μούτι τον περασµένο Μάρτιο, όταν, µε την ευκαιρία µιας νέας παραγωγής του «Ναµπούκο» στην Οπερα της Ρώµης, έκανε µια συναισθηµατικά φορτισµένη έκκληση υπέρ της διάσωσης της κουλτούρας στην Ιταλία. Zωντανό σύµβολο στη χώρα του και «δηλωµένος» φιλέλληνας, πιστεύει ότι για ολόκληρο τον ευρωπαϊκό Νότο το «µυστικό» της ανάκαµψης κρύβεται στον πολιτισµό. Λίγο προτού «πετάξει» για Σικάγο προκειµένου να διευθύνει τις εφετινές εναρκτήριες συναυλίες της ορχήστρας του, της Συµφωνικής της «Πόλης των Ανέµων», και µε φόντο τη νέα του πρεµιέρα στην Οπερα της Ρώµης την 1η Νοεµβρίου µε τον «Μάκβεθ» του Βέρντι, ο «τελευταίος αυτοκράτορας του πόντιουµ» µιλά για όλους και για όλα: για την Ελλάδα και την Ευρώπη, για την κουλτούρα και την κρίση, αλλά και για τον τον ρόλο των media σε µια εποχή η οποία, όπως λέει, έχει ανάγκη από µια νέα πνευµατική επανάσταση... 
- Μαέστρο, τι λέτε, ζούμε το τέλος μιας εποχής ή την αρχή μιας νέας;
«Δεν είµαι κοινωνιολόγος και ούτε µου αρέσει να εκφέρω άποψη επί παντός θέµατος. Νοµίζω ότι όσοι το κάνουν, περισσότερο µπερδεύουν τον κόσµο παρά συµβάλλουν στον ουσιαστικό διάλογο. Θα προσπαθήσω να σας απαντήσω λοιπόν ως ένας άνθρωπος ο οποίος, λόγω επαγγέλµατος, ταξιδεύει ανά τον κόσµο εδώ και περισσότερα από 40 χρόνια. Ανήκω και εγώ στους πολλούς που πιστεύουν ότι αυτή η πολυσυζητηµένη κρίση η οποία αγγίζει όλους τους τοµείς της ζωής δεν ξέσπασε ξαφνικά. Είναι το αποτέλεσµα µιας πολύχρονης στρεβλής πορείας. Η ταχύτητα µε την οποία εναλλάσσονται πρόσωπα και πράγµατα µε αποτέλεσµα να εξαντλούνται προτού καλά-καλά υπάρξουν, η έλλειψη οράµατος και κάθε έννοιας µακροπρόθεσµου σχεδιασµού, η “επένδυση” στο εφήµερο, η απληστία, είναι στοιχεία που κυριαρχούσαν στην κοινωνία µας εδώ και αρκετά χρόνια και, τελικά, µας έφεραν εδώ που µας έφεραν. Αν προσθέσει κανείς και τις χαµένες ευκαιρίες, τις σηµαντικές κατακτήσεις του ανθρώπινου νου οι οποίες, ενώ ξεκίνησαν εξαιρετικά φιλόδοξα και ελπιδοφόρα, κατέληξαν να αποτελούν την καταστροφή του σύγχρονου ανθρώπου, σκιαγραφεί µια εικόνα...».

Κυριακή, 18 Σεπτεμβρίου 2011

Γονείς και μουσική

του Ευάγγελου Ασημακόπουλου αναδημοσίευση από το TAR
[Με τη δική μου ματιά]
Γονείς και μουσική
Άκουγα πριν λίγες μέρες τα βάσανα διπλωματούχου μαθητή μου που τρέχει από σπίτι σε σπίτι για ιδιαίτερα μαθήματα και αηδίασα με τη συμπεριφορά ορισμένων γονιών.
Προσπαθούσε ο δυστυχής να ρυθμίσει την ώρα του μαθήματος έτσι ώστε να ταιριάζει και με το δικό του πρόγραμμα, η κυρία όμως που κι αυτή ρύθμιζε το ωράριο του 11χρονου γιού της ήταν ανυποχώρητη. Έχοντας στη συζήτηση το πάνω χέρι – όποιος πληρώνει έχει εξουσία βλέπετε – απαιτούσε από τον δάσκαλο να βρει κάποια συγκεκριμένη μέρα και ώρα της εβδομάδας έτσι ώστε το καμάρι της να κάνει το μάθημα της κιθάρας μια ώρα που δεν έπρεπε να συμπέσει με τα Αγγλικά του, τα Γερμανικά, το χαντ-μπολ, το κολυμβητήριο, το μπάσκετ, το τένις, τη γυμναστική και την ώρα με τους φίλους του. Με άλλα λόγια, το μάθημα της κιθάρας έπρεπε να βολευτεί κάπου μεταξύ όλων των άλλων της απασχόλησης ή της διασκέδασης, να είναι μια σφήνα δηλαδή “για να γεμίζει το παιδί τις ώρες του”. Για ώρα μελέτης στο όργανο ούτε λόγος…

Παρασκευή, 16 Σεπτεμβρίου 2011

Αφιέρωμα στη μνήμη της Μαρίας Κάλλας - 16 Σεπτεμβρίου 2011


Mαρία Κάλλας- 16 Σεπτεμβρίου 1977 η «ντίβα» αφήνει την τελευταία της πνοή στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, σε ηλικία 54 ετών. Η σωρός της αποτεφρώθηκε και κατά την επιθυμία της σκορπίστηκε στα νερά του Αιγαίου, τον Ιούνιο του 1979. .....περισσότερα

  Το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Ατενέουμ προσκαλεί όλους όσοι θα ήθελαν την Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011, 34η επέτειο του θανάτου της Μαρίας Κάλλας, να αφήσουν ένα λουλούδι στο άγαλμά της στην οδό Μιχαλακοπούλου, στην πλατεία Μαδρίτης (πίσω από το Χίλτον) σε μία συμβολική κίνηση  μνήμης.
 Στον ίδιο χώρο ο οποίος θα φωτιστεί μόλις νυχτώσει θα ακουστεί η φωνή της λίγο πριν σβήσει η ημέρα. 
Η Εθνική Λυρική Σκηνή  τιμώντας  επίσης  την μνήμη της σήμερα 16 Σεπτεμβρίου, διοργανώνει βραδιά αφιερωμένη στην θρυλική Ελληνίδα ερμηνεύτρια, στον προαύλιο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «Καλλιτεχνικές Δράσεις στην Αθήνα» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που θα διαρκέσει έως τις 2 Οκτωβρίου.

Τετάρτη, 14 Σεπτεμβρίου 2011

Η Vanessa Mae στο Ηρώδειο

 Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2011, ώρα: 21.00  Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, Αθήνα

Υπάρχουν μερικοί καλλιτέχνες που αγαπούν πολύ τη χώρα μας και δεν χάνουν την ευκαιρία να την επισκέπτονται. Η πανέμορφη Vanessa Mae είναι μια απ’ αυτούς και για μια ακόμα φορά επιστρέφει, με ένα εξαιρετικό show εφ’ όλης της ύλης, την Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2011 στις 21.00 το βράδυ στο Ηρώδειο.
Η μοναδική ατμόσφαιρα που δημιουργεί η ορχήστρα, οι μουσικοί αλλά και οι έμπειροι τεχνικοί της σε συνδυασμό με την μαγική της ενέργεια που μεταδίδει στο κοινό αλλά και τον υπέροχο χώρο του Ηρωδείου, είναι τα στοιχεία που καθιστούν την παράστασή της για μια ακόμα φορά το γεγονός του Σεπτέμβρη.
Μια μεγάλη βραδιά κατά την οποία η Vanessa Mae θα μας ταξιδέψει με Μπαχ, Μπετόβεν, Μπράμς, Βιβάλντι αλλά και tango, Ινδική μουσική, pop τραγούδια, μελωδίες του δικού μας Vangelis αλλά και σπουδαίες μπαλάντες.
Όλα τα απογειώνει με το μοναδικό ηλεκτρικό βιολί της και με τις δυνατές ιδέες ενορχήστρωσης. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει πουλήσει περισσότερα από 10 εκατομμύρια δίσκους σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει κερδίσει 40 International Platinum Awards και οι παρτιτούρες της αριθμούν πάνω από 8 εκατομμύρια αντίτυπα, καταφέρνει να ισορροπεί,
 μία δεκαπενταετία τώρα, μεταξύ του κλασικού και του ποπ ρεπερτορίου.

Κυριακή, 11 Σεπτεμβρίου 2011

Η μουσική αυξάνει το IQ;


της Μαρίας Παπαδοδημητράκη

Μήπως ο γιος σας είναι ανορθόγραφος, η κόρη σας δυσκολεύεται στην αριθμητική και εσείς ξεχνάτε αυτά που σας λένε οι φίλοι σας; Ακούστε το αγαπημένο σας CD ή πιάστε την ξεχασμένη από άλλες εποχές κιθάρα που σκονίζεται στην αποθήκη του σπιτιού σας. Δεκάδες είναι οι έρευνες που υποστηρίζουν ότι η μουσική έχει θετική επίδραση στο μυαλό μας και κυρίως στον εγκέφαλο των μικρών παιδιών.
 
Το φαινόμενο Mozart
Τα τελευταία χρόνια, το ενδιαφέρον των νευροεπιστημόνων για την επίδραση της μουσικής στον εγκέφαλό μας συνεχώς μεγαλώνει. Όλα ξεκίνησαν από μία έρευνα ομάδας νευροβιολόγων του Πανεπιστημίου «Irvine» της Καλιφόρνιας, με τίτλο «Music and spatial task performance: a causal relationship», που δημο­σιεύτηκε στο περιοδικό «Nature» τo 1993. Σύμφωνα με αυτήν, η ακρόαση μιας συγκεκριμένης σονάτας του Mozart (σονάτα Κ. 448 για δύο πιάνα) βελτιώνει την ικανότητα επεξεργασίας προβλημάτων που σχετίζονται με ανώτερες γνωστικές λειτουργίες (μνήμη, σκέψη, λογική). Μεταγενέστερες έρευνες έδειξαν ότι το άκουσμα της μουσικής του Mozart στην πραγματικότητα βελτιώνει για λίγα μόνο λεπτά τις ανώτερες γνωστικές λειτουργίες.

Σάββατο, 10 Σεπτεμβρίου 2011

Ο Μπέντζαμιν Ζάντερ για τη μουσική και το πάθος


από art.mag
O Μπέντζαμιν Ζάντερ έχει δύο μεταδοτικά πάθη: την κλασική μουσική και το να βοηθάει όλους μας να συνειδητοποιούμε την ανεκμετάλλευτη αγάπη μας γι' αυτήν -- και κατ' επέκταση, την ανεκμετάλλευτη αγάπη μας για καινούριες δυνατότητες, νέες εμπειρίες, νέες συνδέσεις. Από το 1979, ο Benjamin Zander είναι Μαέστρος της Φιλαρμονικής της Βοστώνης.


Δευτέρα, 5 Σεπτεμβρίου 2011

Η μουσική ακονίζει τον εγκέφαλο

Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου ωφελεί την ομιλία, την ανάγνωση και την πρόσληψη ξένων γλωσσών.
Η γνώση μουσικής και ενός οργάνου προκαλεί αλλαγές στον εγκέφαλο οδηγώντας βαθμηδόν σε μια σειρά οφέλη όπως η μεγαλύτερη δυνατότητα μάθησης και η καλύτερη κατανόηση της γλώσσας

 

Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου προκαλεί αλλαγές στον εγκέφαλο οδηγώντας βαθμηδόν σε μια σειρά οφέλη όπως η μεγαλύτερη δυνατότητα μάθησης και η καλύτερη κατανόηση της γλώσσας, σύμφωνα με πρόσφατο άρθρο, το οποίο δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Νature Reviews Νeuroscience». Το άρθρο αναφέρεται σε σειρά μελετών από τις οποίες προέκυψε ότι οι εγκεφαλικές συνδέσεις οι οποίες δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της μουσικής εκπαίδευσης παίζουν ενισχυτικό ρόλο σε άλλες μορφές επικοινωνίας, όπως η ομιλία, η ανάγνωση αλλά και η κατανόηση-πρόσληψη ξένων γλωσσών. « Κατά τρόπο αντίστοιχο με τη σωματική άσκηση και τα ευεργετικά αποτελέσματά της στον οργανισμό, η μουσική ασκεί τον εγκέφαλο και τον κρατά σε φόρμα » λένε οι ερευνητές Νina Κraus και Βharath Chandrasekeran του Πανεπιστημίου Νorthwestern στο Ιλινόι των ΗΠΑ και προσθέτουν ότι «θα πρέπει να επανεξετασθεί ο ρόλος της μουσικής στην προσωπική ανάπτυξη των παιδιών» και ότι «τα σχολεία θα πρέπει να καταβάλουν προσπάθειες ενσωμάτωσης της μουσικής εκπαίδευσης στο πρόγραμμά τους».

Τα βασικά ευρήματα που παρουσιάζονται στο άρθρο και τα οποία οδηγούν τους επιστήμονες να κάνουν αυτού τους είδους τις συστάσεις είναι πολλά.

Κυριακή, 4 Σεπτεμβρίου 2011

Ελεύθερο Εργαστήρι Μουσικής Παιδείας

«ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ» ονομάζεται ο νέος θεσμός, που εγκαινιάζει τον Οκτώβριο ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής, με σκοπό να προσφέρει στο ευρύ κοινό τη δυνατότητα επιμόρφωσης στο χώρο της Μουσικής, μέσα από τη δωρεάν παρακολούθηση ειδικών  σεμιναρίων, τα οποία θα παρουσιάζουν διακεκριμένοι εισηγητές.
Τα σεμινάρια θα διεξάγονται, σύμφωνα με το πρόγραμμα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, από ώρα 18:00 έως 20:00, στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», η οποία θα προσφέρει την υποστήριξη και το πολύτιμο αρχειακό της υλικό.
Ο θεσμός εντάσσεται στις νέες εκπαιδευτικές δράσεις των Φίλων της Μουσικής και φιλοδοξεί να συμβάλει στην εξοικείωση του κοινού με την έντεχνη μουσική δημιουργία και την καλλιέργεια της κατανόησης και της απόλαυσης που απορρέει από αυτήν.
Εισηγητές των εκπαιδευτικών σεμιναρίων θα είναι καθηγητές Πανεπιστημιακών Τμημάτων και ειδικοί επιστήμονες.
Τα μαθήματα οργανώνονται σε δύο θεματικούς κύκλους, ανεξάρτητους μεταξύ τους:
α) Γενικός θεματικός κύκλος «Ιστορικές περίοδοι» (12 σεμινάρια Οκτ. 2011 – Φεβ. 2012): Μεσαίωνας & Αναγέννηση, Μπαρόκ, Κλασική περίοδος, Ρομαντισμός, 20ός αιώνας
β) Ειδικοί θεματικοί κύκλοι (9 σεμινάρια Φεβ. 2012 - Μάϊος 2012), που θα επικεντρωθούν σε επιμέρους θέματα των ενοτήτων: Ιστορία της Όπερας, Ιστορία της Συμφωνίας, Φιλοσοφία της Μουσικής, Μουσική Εκτέλεση & Ερμηνεία
Για την παρακολούθηση κάθε κύκλου σεμιναρίων, είναι μόνον απαραίτητη η εγγραφή των ενδιαφερομένων εντός ορισμένης προθεσμίας. Δεν υπάρχουν προϋποθέσεις ειδικών γνώσεων, ηλικίας ή δικαιολογητικών. H φοίτηση θα είναι δωρεάν.

Πέμπτη, 1 Σεπτεμβρίου 2011

Εγγραφές



Οι εγγραφές σε όλες τις σχολές και τα τμήματα αρχίζουν σήμερα Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2011 
Δευτέρα - Παρασκευή  10.30 - 1.00 και  6 .30 μ.μ - 9.00 μ.μ 
(και Σάββατο μετά από τηλεφωνική συνεννόηση)
                           Μπουφίδου 39 - Λιβαδειά, τηλ. 22610 87570, 2261027437,
 6976861410