Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2009

Έφυγε ο βιολιστής Δημήτρης Βράσκος

 
Ο γνωστός  βιολιστής Δημήτρης Βράσκος έφυγε την Πέμπτη 26 /11/09 από τη ζωή, από εγκεφαλικό, σε ηλικία 78 ετών.
Ο Δημήτρης Βράσκος γεννήθηκε το 1931. Μεγάλωσε στα Ιωάννινα, όπου και έκανε τα πρώτα του μαθήματα βιολιού με την Όλγα Μέτζου. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών με τους Τόνυ Σούλτσε και Αλέκο Καζατζή, με τον οποίο πήρε δίπλωμα με πρώτο βραβείο και χρηματικό έπαθλο.

Έχει παίξει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Ήταν εξάρχων στην Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ από το 1984 έως το 1992, καθώς και στην Ορχήστρα των Χρωμάτων.

Ως σολίστ, έχει συνεργαστεί με τις Ορχήστρες της ΕΡΤ, ΚΟΑ, ΚΟΘ, Πειραματική Ορχήστρα (της οποίας ήταν και εξάρχων). Με την τελευταία έπαιξε το 1965 στο Φεστιβάλ Αθηνών το κονσέρτο για βιολί του Θεόδωρου Αντωνίου, σε πρώτη εκτέλεση, γραμμένο κατά παραγγελεία της ορχήστρας.
Το 1988 αντίπροσώπευσε την Ελλάδα στην Παγκόσμια Ορχήστρα στο Ρίο ντι Τζανέιρο.
Έχει συνεργαστεί με μεγάλους Έλληνες δημιουργούς και έχει εμφανιστεί σε ρεσιτάλ και συναυλίες Μουσικής Δωματίου. Ήταν βασικός συνεργάτης του Μάνου Χατζιδάκι, όπου σε πολλές από τις ηχογραφήσεις του, εκτός από βιολί έχει παίξει και μαντολίνο.
Εκτός από τόν Χατζιδάκι, συνεργάστηκε και με τους συνθέτες που συνδέονταν μ' αυτόν: ήταν παρών στην ηχογράφηση της «Λιλιπούπολης» της Πλάτωνος, σε δίσκους του Κυπουργού κ.λπ. Είχε επίσης συνεργαστεί με τους Ελ. Καραΐνδρου, Δ. Μούτση, Θ. Μικρούτσικο, Δ. Σαββόπουλο κ.ά.

Κυριακή, 29 Νοεμβρίου 2009

Θεατρικά τραγούδια του Μπρεχτ σε μουσική σύνθεση Κούρτ Βάιλ, και Χανς Άισλερ


Στην  παράσταση, με αφορμή το γιορτασμό των 110 χρόνων από τη γέννηση του Μπέρτολτ Μπρεχτ, θα παρουσιαστεί ένα πρόγραμμα θεατρικών τραγουδιών σε στίχους του Μπρεχτ σε τέσσερις γλώσσες, γερμανικά, ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά, και σε μουσική σύνθεση δύο μεγάλων «σύγχρονων κλασικών», του Κουρτ Βάιλ και του Χανς Άισλερ.  Θα ερμηνευτούν τραγούδια από την Όπερα της πεντάρας, το Happy End, το Berliner Requiem και το Μαχαγκόνι του Βάιλ, που έγιναν ορόσημα στο θέατρο και το καμπαρέ πρώτα της Γερμανίας της Δημοκρατίας της Βαιμάρης και στη συνέχεια ολόκληρου του κόσμου. Επίσης  τραγούδια από τη Μάνα, τον Σβέικ στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τις εκπληκτικές (και άγνωστες στην Ελλάδα) «Χολιγουντιανές ελεγείες» από το The Hollywood Songbook της αμερικάνικης περιόδου του Άισλερ (με μέτρο σύγκρισης τα Lieder του Σούμπερτ και του Σούμαν). Πέρα απ’ την αιχμηρότητα στίχου και μουσικής, τα έργα αυτά μοιράζονται κι ένα δεύτερο κοινό χαρακτηριστικό: Πρόκειται για ορισμένα από τα ωραιότερα τραγούδια του 20ου αιώνα, καθώς συνδυάζουν την αισθητική απόλαυση με αυτή που ο Μπρεχτ θεωρούσε εντονότερη απ’ όλες τις ηδονές, την κριτική σκέψη για τον κόσμο και τις ανθρώπινες σχέσεις.



      Τα  εμβόλιμα κείμενα, πάλι, μας ταξιδεύουν στην πιο ταραγμένη περίοδο της  πρόσφατης Ιστορίας μέσα από την  ανεμοδαρμένη ζωή και την εκπληκτική καλλιτεχνική παραγωγή των δύο σημαντικότερων συνθετών του Μπρεχτ και, έμμεσα, του ίδιου του μεγαλύτερου δραματουργού του αιώνα που πέρασε. Ταυτόχρονα ξεδιπλώνουν την αφήγηση της τόσο ιδιαίτερης ιστορίας καθενός από τα τραγούδια που ερμηνεύονται.
  
 
 Μέσω  Video-art η μουσική «εικονογραφείται» με εικαστικά στοιχεία της εποχής, πίνακες και φωτογραφίες, ενώ παρουσιάζεται με μορφή ιδιόμορφων «υπέρτιτλων» και η ελληνική μετάφραση των στίχων. 


 Τα θεατρικά τραγούδια του Μπρεχτ ερμηνεύουν 
η σοπράνο  Μάιρα  Μηλολιδάκη  & ο βαρύτονος Κωστής Ρασιδάκις 
Πιάνο: Αφροδίτη Στυλιανίδου  -  Τρομπόνι: Παύλος Τριανταφυλλίδης
Κείμενα και αφήγηση: Νάντια Βαλαβάνη           
Video-art: ΄Ελσα Τριβιζάκη  & Αλέξης Στηλ
Διοργάνωση:  Πνευματικό Κέντρο του  Δήμου Καισαριανής
Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009, στις 7.30 μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου(Βρυούλων και Κλαζομενών ) Εισοδος ελεύθερη

Συναυλία-αφιέρωμα στους G. Handel, J. Haydn, F.Mendelsoohn- Φωτογραφικό υλικό

 Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία  η συναυλία -αφιέρωμα  στους :
G. Handel, J. Haydn, F.Mendelsoohn..
Δείτε το φωτογραφικό υλικό

Σάββατο, 28 Νοεμβρίου 2009

G.Handel, J.Haydn, F. Mendelsoohn.


Σήμερα Σάββατο 28 Νοεμβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ωδείου θα πραγματοποιηθεί η συναυλία  με αφορμή το  «επετειακό έτος 2009» για τρεις σημαντικούς συνθέτες:
G. Handel, 
J. Haydn,  F.Mendelsoohn.
Οι μαθητές της Σχολής Πιάνου και της Σχολής κλασικού τραγουδιού,θα ερμηνεύσουν έργα και των τριών συνθετών.
Το μουσικό πρόγραμμα θα πλαισιωθεί με βιογραφικά και άλλα στοιχεία των συνθετών τα οποία θα διαβάσουν οι μαθήτριες από το Θεατρικό εργαστήρι του Ωδείου.
Ταυτόχρονα θα γίνεται προβολή διαφανειών σε PowerPoint.

Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2009

Οι νύχτες του John Cage και του George Crumb | Διάλεξη - σεμινάριο με την Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου


 Μια ενδιαφέρουσα και  πρωτοποριακή διάλεξη σήμερα το βράδυ στις 7μ.μ στην αίθουσα  συναυλιών  Φίλιππος Νάκας θα δώσει η καταξιωμένη πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου  με θέμα :
        "Οι νύχτες του John Cage και του George Crumb "
 Το σύγχρονο πιάνο στα έργα των συνθετών του 20ού αιώνα μεταμορφώνεται σε φλάουτο, άρπα ή κρουστό.
Θα παρουσιαστούν έργα για προετοιμασμένο πιάνο (prepared piano) και ενισχυμένο πιάνο (amplified piano) των John Cage και George Crumb που άφησαν ιστορία.
Θα γίνει παρουσίαση των τεχνικών και του ρεπερτορίου του σύγχρονου πιάνου έτσι όπως εμφανίζεται σε πρωτοποριακές συνθέσεις.

Προλογίζει ο Θόδωρος Αντωνίου
Στο δεύτερο πιάνο συμμετέχει ο Γιάννης Λούκος

 

Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2009

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΙΑΝΟΥ- 4 χέρια με την ΕΦΗ ΑΓΡΑΦΙΩΤΗ


 Πιάνο - 4 χέρια
  Σεμινάριο για σπουδαστές όλων των επιπέδων και για τους νέους δασκάλους πιάνου 
στο ΩΔΕΙΟ  Φ.ΝΑΚΑΣ 


Στο σεμινάριο διδάσκει η Έφη Αγραφιώτη, Σολίστ, συγγραφέας, παιδαγωγός, παραγωγός επί σειρά ετών εκπομπών του Τρίτου προγράμματος της ΕΡΤ, αρθογράφος του περιοδικού Πολύτονον της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών και του διαδικτυακού περιοδικού TAR

Στο σεμινάριο οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν την πλούσια εργογραφία ενός σχετικά υποτιμημένου πιανιστικού συνδυασμού, που αξίζει τον κόπο να πλησιάσουμε και να γνωρίσουμε, καθώς, εκτός του μουσικού του ενδιαφέροντος παρουσιάζει μεγάλη και πολυσήμαντη εκπαιδευτική αξία. Οι συμμετέχοντες θα ασκήσουν το έργο με το οποίο θα συμμετάσχουν, αλλά παράλληλα θα διδαχθούν τεχνικές και ασκήσεις του ανσάμπλ με σκοπό να αποκτήσουν εμπειρία απαραίτητη για να παίζουν πιάνο 4 χέρια. Επειδή θα χρειαστεί σχετική παράλληλη προετοιμασία των συμμετεχόντων συνεργατών, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να φροντίσουν για την έγκαιρη εγγραφή τους, προκειμένου να έχουν το χρόνο να μελετήσουν από κοινού.

Η Έφη Αγραφιώτη θα προτείνει κομμάτια για 4 χέρια σε όσους το επιθυμούν, αναλόγως των τεχνικών τους δυνατοτήτων. Οι ενδιαφερόμενοι που θα εγγραφούν χωρίς συνεργάτη, θα μπορέσουν να παίξουν στο σεμινάριο με άλλον συμμετέχοντα, αρκεί να εγγραφούν και να το δηλώσουν εγκαίρως. Το σεμινάριο μπορούν να παρακολουθήσουν και ακροατές.
Τα μαθήματα θα πραγματοποιηθούν από 18 έως και 20 Δεκεμβρίου σε χρόνο ανάλογο με τον αριθμό των συμμετεχόντων (τουλάχιστον 5 ώρες ανά ημέρα).
Το σεμινάριο θα ολοκληρωθεί με συναυλία των συμμετεχόντων.
περισσότερες  πληροφορίες

Για την Έφη Αγραφιώτη 
 Η Έφη Αγραφιώτη γεννήθηκε το 1955 και μελέτησε πιάνο και θεωρητικά στο Εθνικό Ωδείο. Παρακολούθησε ανώτερους κύκλους σπουδών στη Μόσχα, το Βερολίνο, τη Γενεύη και τη Λοζάννη, σεμινάρια στο Μόναχο, τη Σιένα, και τη Ζυρίχη. Παράλληλα σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα και αργότερα, στη Γενεύη, Ιστορία Τέχνης. 
Έχει ηχογραφήσει τρεις δίσκους βινυλίου και τρεις δίσκους ακτίνας με ελληνική μουσική για πιάνο.
Ως σολίστ παρουσίασε έργα για πιάνο Ελλήνων συνθετών σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ασχολείται επί τριάντα χρόνια με την μελέτη και την παρουσίαση της ελληνικής μουσικής και έχει παίξει έργα ελλήνων συνθετών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.Ως συγγραφέας έγραψε δύο βιβλία για το Πιάνο και μια μονογραφία με τίτλο Αριστοτέλης Κουντούρωφ που κυκλοφορούν από τον εκδοτικό Οίκο Παπαγρηγορίου Νάκας και πρόσφατα το βιβλίο Η Μουσική δεν είναι Γένους Θηλυκού; που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δρόμων. Υπήρξε για είκοσι χρόνια συνεργάτρια του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΤ.
Παράλληλα με τη μουσική και σολιστική δραστηριότητα ασχολείται με την διδασκαλία του πιάνου και συνεργάζεται με το περιοδικό Πολύτονο της Ενωσης Ελλήνων Μουσουργών και το Διαδικτυακό Περιοδικό Τar.

Τα βιβλία που έχει εκδώσει...

 

Έφυγε ο διάσημος μουσικολόγος Χ.Σ. Ρόμπινς Λάντον



Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ και ο Γιόζεφ Χάιντν έχασαν τον σημαντικότερο και επιφανέστερο μελετητή τους. Ο διάσημος μουσικολόγος Χ.Σ. Ρόμπινς Λάντον άφησε την τελευταία του πνοή στα 83 του, στη Νότια Γαλλία, για αιτία που δεν ανακοινώθηκε από τους οικείους του. Γεννημένος στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Ρόμπινς Λάντον ήρθε στην Ευρώπη, όπου και εγκαταστάθηκε μόνιμα, κυνηγώντας τη μεγάλη «αγάπη» του: τη μουσική του Γιόζεφ Χάιντν. Την οποία κατάφερε, πέρα από τις μελέτες του, να κάνει γνωστή σε ευρύτερο κοινό, ενέπνευσε το Σωματείο Χάιντν (Ηaydn Society) και εξέδωσε κριτικά τις παρτιτούρες του Αυστριακού συνθέτη αλλά και βιβλίο για τις 108 συμφωνίες του, το 1955. Αντίστοιχη δουλειά, σε επίπεδο μουσικολογικό, έκανε και με τον Μότσαρτ συνεργαζόμενος και με δισκογραφικές εταιρείες που εξέδωσαν το έργο του, αλλά και εκδίδοντας το βιβλίο «Το τελευταίο έτος του Μότσαρτ», το οποίο τον έκανε γνωστό σε ακόμη ευρύτερο κοινό.
πηγή ΤΑ ΝΕΑ

Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2009

ΑΦΙΕΡΩΜΑ στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΑΜΠΑ – A’ παρουσίαση 23 Νέων Έργων για ΚΙΘΑΡΑ αφιερωμένων στην μνήμη του»



Ο Σύλλογος Φίλων της κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας»  σε συνεργασία με τον  Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός  παρουσιάζουν ένα «ΑΦΙΕΡΩΜΑ  στον  ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΑΜΠΑ  – A’ παρουσίαση  23  Νέων Έργων  για  ΚΙΘΑΡΑ  αφιερωμένων  στην μνήμη του»    Μια γιορτή για την κιθάρα και την μουσική δημιουργία  με τη συμμετοχή πολλών αξιόλογων καλλιτεχνών. 


 Τετάρτη 25 Νοέμβριου 2009, ώρα 8.30μμ 
 1η    ΣΥΝΑΥΛΙΑ
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ   οι  κιθαρίστες  : 
EYA ΦAMΠA, ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΚΥΡΑΝΟΠΟΥΛΟΣ,  ΔΗΜΗΤΡΗΣ   ΚΑΣΦΙΚΗΣ,  ΑΡΗΣ  ΜΠΑΛΑΤΣΟΥΚΑΣ
 Σε  Έργα  των Δημήτρη Φάμπα, Νίκου Χαριζάνου, Απόστολου Ντάρλα, Άρη Μπαλατσούκα, Eduardo Morales Caso, Carlos Peron Cano, Luca Vanneschi, Jose Antonio Guerrero Ortiz, Fernando Schulmeier, Mauricio Opazo Muñoz, Ηρακλή Καζάκη, Κώστα Μαντζώρου 

Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2009  ώρα 8.30 μμ

 2η    ΣΥΝΑΥΛΙΑ
 ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ  οι  κιθαρίστες
ΓΙΩΡΓΟΣ  ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ,  ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΕΡΕΓΚΩΦ,  ΕΥΑ  ΦΑΜΠΑ,  ΜΑΡΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ,  ΘΑΝΑΣΗΣ  ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ,   ΝΙΚΟΣ ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ,  ΑΓΓΕΛΟς ΑΓΚΥΡΑΝΟΠΟΥΛΟΣ,  το Σύνολο GUITARTE,  ο UROS DOJCINOVIC  και η ΑΜΑΛΙΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΗ (φλάουτο)
Σε  Έργα των  Δημήτρη Φάμπα, Uros Dojčinovič, Akos Petik, Annette Kruisbrink, Marion Arts, Joe Rosochacki, Scott Giles, Γεράσιμου Μεσσήνη, Πέτρου Φραγκίστα, Αρ. Γιαννακούρου, Δημήτρη Ποθητού, Νικόλα Κουβαρδά, Βασίλη Μούσκουρη .


Λιγα λόγια για το αφιέρωμα αυτό:  
 23 συνθέτες από 10 διαφορετικές χώρες του κόσμου (Aργεντινή, Χιλή, Κούβα, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Σερβία, Νέα Ζηλανδία, ΗΠΑ και Ελλάδα) ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στην «Ανοιχτή Πρόσκληση σύνθεσης έργων για κιθάρα, αφιερωμένων στην μνήμη του εξαίρετου Έλληνα κιθαρίστα – συνθέτη Δημήτρη Φάμπα», που διοργάνωσε ο Σύλλογος Φίλων της κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας»  στη διάρκεια του 2008
Τα έργα αυτά σε α’ παγκόσμια εκτέλεση  μαζί με 2 έργα του ιδίου του Δημ. Φάμπα  παρουσιάζονται  σε αυτές τις συναυλίες. Με την πρωτοβουλία μας αυτή θελήσαμε να εμπλουτίσουμε το ρεπερτόριο της κιθάρας με νέα έργα  τιμώντας έναν σπουδαίο Έλληνα δημιουργό που προσέφερε με το ταλέντο και τις γνώσεις του τα μέγιστα στη δημιουργία  της Ελληνικής κιθαριστικής σχολής. Επιδιώκουμε  το Διάλογο μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών και μουσικών αντιλήψεων, τη δημιουργία καλλιτεχνικών σχέσεων Φιλίας και Ειρήνης,  την αναγνώριση και επιβράβευση του ταλέντου και των μουσικών ικανοτήτων των  συμμετεχόντων,  συνθετών και ερμηνευτών.


Δημήτρης Φάμπας O κιθαρίστας, συνθέτης και δάσκαλος (1922 - 1996)
   

Ο Δημήτρης Φάμπας, γεννήθηκε στη Μηλίνα, ένα μικρό παραθαλάσσιο χωριό, επίνειο του Λαύκου στο Πήλιο, στις 22 Δεκέμβρη 1921 και πέθανε στην Αθήνα , στις 3 Μάη 1996. Γιός του καπετάνιου Ευάγγελου Φάππα και της Ευανθίας. Το μεγάλο του ταλέντο φάνηκε από πολύ μικρή ηλικία όταν σπούδαζε μαντολίνο και έπαιζε με ένα λαούτο τραγούδια μαζύ με τον θείο του. Αυτό οδήγησε τον πατέρα του, να του κάνει δώρο μια κιθάρα και να τον στείλει για σοβαρές μουσικές σπουδές στην Αθήνα.

Σπούδασε θεωρητικά με το Θ.Βαβαγιάννη και ανώτερα θεωρητικά με τον Κ.Κυδωνιάτη στο Ωδείο Αθηνών. Κιθάρα σπούδασε με τον Νίκο Ιωάννου και πήρε το δίπλωμα του το 1953 από το Εθνικό Ωδείο με πρώτο βραβείο και αριστείο {ταξη Γ.Βωκου}.
Στα 1955 και 1956 σπούδασε με υποτροφία του Ιταλικού κράτους, στην Ακαδημία Chigiana της Σιέννα, κιθάρα με τον Andres Segovia και μουσικολογία με τον Emilio Pujοl. To 1958 με υποτροφία του ίδιου του Segovia, συνέχισε τις σπουδές κοντά του στην Ακαδημία του Santiago de Compostela της Ισπανιας.
Το 1957 παντρεύτηκε την Ευγενία Γυφτοπούλου και απέκτησαν δύο παιδιά ,τον Εύαγγελο και την Εύα.

Ο ΤΗΛΕΓΡΑΦΟΣ (Ιταλία)
Ως συνθέτης ο Δημήτρης Φάμπας, απέδειξε ότι έχει γερή έμπνευση και αναζήτηση, τόσο αρμονική όσο και εκφραστική για κάτι καινούργιο. Αναφέρομαι στα ωραία του έργα ΅Μπολερό΅ και τον ΅Ελληνικό χορό΅.
LA NAZIONE (Φλωρεντία 12.1.64)
"O Δ. Φάμπας είχε στιγμές μαεστρίας, με πέντε δικές του συνθέσεις οι οποίες επευφημήθηκαν ιδιαιτέρως για την μεγαλειώδη τεχνική και την εξαιρετική ευαισθησία των.

Στα σαρανταπέντε του χρόνια στο χώρο της μουσικής ο Δ.Φάμπας διακρίθηκε ως σολίστας, δάσκαλος {στο Εθνικό Ωδείο} και συνθέτης και κατόρθωσε να τοποθετήσει την κιθάρα σε μια αξιοζήλευτη θέση στη μουσική ζωή της πατρίδας μας.
Πλούτισε το ρεπερτόριο της με πλήθος από συνθέσεις, σουίτες, χορούς και άλλα αξιόλογα έργα, που παίζονται στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κερδίζοντας το θαυμασμό και την αγάπη του ακροατηρίου. Η μουσική του, πολυ λυρική και ρομαντική , πλούσια ποτισμένη με χρώματα , και στοιχεία απο την Ελληνική παράδοση, αντανακλά τη βαθιά του γνώση για το όργανο κιθάρα, το μεγάλο του ταλέντο σαν συνθέτη, τη δεξιοτεχνική δεινότητα ενός σπουδαίου σολίστα και την αγάπη του για την πατρίδα. Εργα του έχουν εκδοθεί από τούς μουσικούς οίκους Ricordi Ιταλιας και Βραζιλιας, Lathkil music publishers Αγγλιας, Max Eschig Γαλλιας, Columbia Η.Π.Α , Φ.Νάκα και Κ.Παπαγρηγορίου-Χ.Νάκα στην Αθήνα, MEL BAY ΗΠΑ, ΒALKANOTA Βουλγαρίας, ενώ συχνά παίζονται ως υποχρεωτικά σε διεθνείς διαγωνισμούς.

LAS PROVINCIAS (Ισπανία 8.5.60)
Η αξία του καλλιτέχνη έγινε ολοφάνερη με τις συνθέσεις του Δ. Φάμπα, πολύ χαρακτηριστικές, με πρωτότυπα θέματα, με ελληνικό χρώμα, που χάρισαν στο μουσικό και συνθέτη καινούργιες επιδοκιμασίες.
PARIS AEROPORTS (Παρίσι 19.1.62)
Ακούσαμε έργα με πολύ ενδιαφέρον, του Δ. Φάμπα, που τα εξετέλεσε με μουσική έξαρση και δεξιοτεχνία. Εν συνεχεία ππρος τους τίτλους ευγενείας που ο Segovia απένειμε στην κιθάρα, ο Φάμπας μας απέδειξε πως αποτελεί ενα ωραίο όργανο συναυλίας.

Ο Δ.Φάμπας έδωσε εκατοντάδες ρεσιτάλ στήν Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ολλανδία, Τσεχοσλοβακία, ΗΠΑ, Καναδά, ΕΣΣΔ, Ουγγαρία, Βατικανό, Γιουγκοσλαβία, Τουρκία, Αυστρία , σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου κερδίζοντας παντού το ζεστό χειροκρότημα του κοινού και αξιοζήλευτες κριτικές από διάσημους μουσικοκριτικούς. "Μαγεία κιθάρας από την Ελλάδα" (Abendzeitung, Γερμανία 1968), "Ελληνας κιθαριστής-Φοβερό στύλ" (The Ottawa Journal, Kαναδάς 1971), "H παράσταση του Έλληνα κιθαρίστα χαράσσει ιστορία για την κιθάρα" (Οttawa citizen, 1971), " Ο Φάμπας σε καταπληκτική ερμηνεία" (Πρωινή, Νέα Υόρκη 1984).

Ηταν συχνά μέλος ελλανοδίκων επιτροπών σε διεθνείς διαγωνισμούς και δίδαξε κιθάρα πολλές φορές σε διεθνή σεμινάρια. Έδωσε διαλέξεις για την ιστορία της κιθάρας στην ΕΡΤ, στο BBC, στην Ουγγαρία, Τσεχοσλοβακία, ΗΠΑ και αλλού. Ηταν τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Μουσικής,(IMC. UNESCO), Πρόεδρος του ΣΚΩΑ, Γενικός Γραμματέας του ΠΜΣ κ.α.
Έπαιξε σε χιλιάδες δίσκους και κινηματογραφικές ταινίες. Για τουλάχιστον μια δεκαετία συνεργάστηκε ως σολίστ και ζωντανά σε συναυλίες-θεατρικές και μουσικές παραστάσεις έργων των Χατζηδάκι, Θεοδωράκη, Ξαρχάκου, Κουνάδη, Ζαμπέτα συμβάλλοντας στην καλύτερη δυνατή ποιότητα αυτής της μουσικής, προσφέροντας στην κιθάρα μεγαλύτερη δημοτικότητα . Ηχογράφησε πέντε προσωπικούς δίσκους για σόλο κιθάρα, με κλασσικό ρεπερτόριο και δικές του συνθέσεις. Έπαιξε Κονσέρτα με Συμφωνική ορχήστρα κ.λ.π. 
http://www.evafampas.gr/fampasgr.html


Τρίτη, 24 Νοεμβρίου 2009

"Το παραμύθι της μουσικής"

 
Η Βασιλική Νευροκοπλή αφηγείται ένα παραμύθι για την ιστορία της μουσικής στο Ίδρυμα Θεοχαράκη . Πρόκειται για ένα παραμύθι για την ομορφιά που εκφράζει η μουσική κάθε πολιτισμού και για τη δύναμη της να συμφιλιώσει τον κόσμο. Η αφήγηση του παραμυθιού , συνοδεύεται από προβολή των εικόνων του παραμυθιού και τα μουσικά θέματα που έχει συνθέσει ο Κυριάκος Καλαϊτζίδης.
Η δραστηριότητα απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 8-12 χρονών και βασίζεται στο βιβλίο που κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οργανισμό Λιβάνη, καθώς και στο ομώνυμο cd από τον πολιτιστικό οργανισμό Εν Χορδαίς.
Η Βασιλική Νευροκοπλή έχει κερδίσει τα βραβεία Παιδικού Εικονογραφημένου Βιβλίου του περιοδικού «Διαβάζω» και του «Ελληνικού Κύκλου Παιδικού Βιβλίου».

Ίδρυμα Θεοχαράκη :27 Νοεμβρίου 2009 για σχολεία (10:00 και 11:30)28 Νοεμβρίου 2009 για ιδιώτες (16:00) Διάρκεια προγράμματος: 60 λεπτά 
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Θεοχαράκη.

Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου 2009

Επιλογές εκδηλώσεων


 ΔΕΥΤΕΡΑ 23/11/09  4  επιλογές... 
                     1η επιλογή: «20 χρόνια πριν…»




 Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης είκοσι χρόνων από την πρώτη της συναυλία (23.11.1989) υπό τη διεύθυνση του ιδρυτή της Μάνου Χατζιδάκι η Ορχήστρα των Χρωμάτων επαναλαμβάνει στην ίδια ημερομηνία, στον ίδιο χώρο, το ίδιο πρόγραμμα, με την ίδια σολίστ, την Ντόρα Μπακοπούλου. Μόνη διαφορά είναι ότι απόψε διευθυντής ορχήστρας θα είναι ο Μίλτος Λογιάδης.

Είναι γνωστό ότι ο Μάνος Χατζιδάκις ίδρυσε την Ορχήστρα των Χρωμάτων οραματιζόμενος ένα επίλεκτο μουσικό σύνολο, το οποίο θα παρουσίαζε πρωτότυπα προγράμματα και συνδυασμούς έργων που δεν καλύπτονταν από συμβατικές συμφωνικές ορχήστρες. Και βέβαια ονειρευόταν ότι στο σύνολο δεν θα κυριαρχούσε η υπαλληλική νοοτροπία που επικρατούσε στις ορχήστρες της εποχής. 

 2η επιλογή :To Guitarte ensemble  παρουσιάζει το "Καταραμένο Φίδι" του Μ. Χατζιδάκι
 
Σκηνική μουσική του Μάνου Χατζιδάκι
Συγκεκριμένα, έργο του συνθέτη γραμμένο το 1951 για το «Ελληνικό Χορόδραμα» της Ραλλούς Μάνου σε μορφή μουσικής Μπαλέτου. Πρόκειται για Μπαλέτο με θέμα τον Καραγκιόζη- την ιδιαίτερη και μείζονος ιστορικής σημασίας τέχνη «Θέατρο σκιών» και συγκεκριμένα την ιστορία «Ο Μέγας Αλέξανδρος και το καταραμένο φίδι». Το μουσικό σύνολο έχει ήδη παρουσιάσει το έργο σαν σουίτα μπαλέτου στο Φεστιβάλ Κιθάρας στη Σαντορίνη (Ιούλιος 2006), στο «Θέατρο Μάντρας Μπλόκου Κοκκινιάς» (Σεπτέμβριος 2006),και στη Μουσική Σκηνή «Τσάι στη Σαχάρα» (Οκτώβριος-Νοέμβριος 2006).
Σήμερα, παρουσιάζει το έργο με τη μορφή μιας νέας μικτής παράστασης, βασισμένη στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, κείμενα του Αντώνη Πετράτου, εικαστική-σκηνική παρέμβαση της Σοφίας Χουλιαρά. Με το Μουσικό σύνολο guitarte συμπράττει και ο καραγκιοζοπαίχτης Άθως Δανέλλης.
 Στην παράσταση παίζουν οι μουσικοί Νίκος Χατζηελευθερίου, Χρήστος Φάκλαρης, Φραγκούλης Καραγιαννόπουλος, Άννα Σαρτζίδου και Γιάννης Γαλίτης. Τα κείμενα της παράστασης έγραψε ο Αντώνης Πετράτος, εικαστική - σκηνική παρέμβαση πραγματοποιεί η Σοφία Χουλιαρά, ενώ συμπράττουν ο εξαιρετικός καραγκιοζοπαίκτης Άθως Δανέλης και ο ηθοποιός Γιώργος Υφαντής στο ρόλο του αφηγητή.
  ώρα 20.45 Πολιτιστικό Κέντρο Γκάλιας & Νικόλα Μπενετάτου (διεύθυνση: Δροσίνη & Δρόση )  Είσοδος ελεύθερη


3η επιλογή:Σύγχρονοι Ιάπωνες συνθέτες από το Ergon Ensemble στο πλαίσιο της «Ιαπωνικής εβδομάδας» του Μεγάρου Μουσικής


Το τοπίο της βραδιάς συνθέτουν ολιγόλεπτα έργα μουσικής δωματίου που φέρουν την υπογραφή Ιαπώνων δημιουργών του 20ού και 21ου αιώνα. Στο πρώτο μέρος, τη νέα γενιά θα εκπροσωπήσουν η Misato Mochizuki και η Keiko Harada (*1968) και την παλαιότερη ο Joji Yuasa. Στο σχεδόν ημίωρης διάρκειας δεύτερο μέρος θα ακουστούν συνθέσεις των Dai Fujikura (*1977) και Toshi Ichiyanagi (*1933).
Το Ergon Ensemble είναι ένα ευέλικτο μουσικό σύνολο που δημιουργήθηκε το 2004 στο πλαίσιο του Εαρινού Μουσικού Φεστιβάλ Παξών, σε συνεργασία με τη φημισμένη Διεθνή Μουσική Ακαδημία του Εnsemble Modern (ΙΕΜΑ), στην οποία συμμετέχουν οι μουσικοί του Ergon όλα αυτά τα χρόνια. Υπεύθυνος του Ergon Ensemble είναι ο συνθέτης Αλέξανδρος Μούζας. Το Ergon Ensemble στηρίζεται σε έναν βασικό πυρήνα σολίστ, ο οποίος ενισχύεται κατά περίσταση από νέους καλλιτέχνες, αναλόγως με τις απαιτήσεις των εμφανίσεων του συγκροτήματος. Σκοπός του είναι η προβολή της σύγχρονης μουσικής, ελληνικής και ξένης, μέσα από ερμηνευτικά ακριβείς εκτελέσεις υψηλού επιπέδου. Στις άμεσες προτεραιότητες του συνόλου είναι η δισκογραφία, η εκπαιδευτική δραστηριότητα και η συμμετοχή σε παραγωγές που συνδυάζουν διαφορετικές μορφές τέχνης (χορός, μουσικό θέατρο, πολυμέσα). Πολύτιμος αρωγός του Ergon Ensemble σε αυτή του την προσπάθεια είναι το έμπειρο Ensemble Modern, που συνιστά έναν από τους πλέον καταξιωμένους θεσμούς στην ερμηνεία του σύγχρονου ρεπερτορίου και αποτελεί έναν από τους ελάχιστους αυτοδιοικούμενους καλλιτεχνικούς οργανισμούς στον κόσμο. Δημιουργήθηκε το 1980 και η έδρα του βρίσκεται στην Φρανκφούρτη.
Αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας.στο Μέγαρο Μουσικής
 


4η επιλογή .«Με χρώμα παράδοσης...»
Α΄ μέρος: «Ταξιδεύοντας στα μουσικά μονοπάτια της Ανατολής»
Β΄ μέρος: «Τραγούδια από την ελληνική παράδοση»



 Το Μουσικό Τμήμα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός, προσκαλεί σε μια μοναδική συναυλία με παραδοσιακές μελωδίες και τραγούδια από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.


Στο πρώτο μέρος, το μουσικό σύνολο Ηaran Trio καλεί το κοινό σε ένα ταξίδι στα μουσικά μονοπάτια της Ανατολής, με όχημα οργανικά κομμάτια λόγιας και σύγχρονης ανατολικής μουσικής αλλά και δικές τους συνθέσεις. Το Ηaran Trio, που δραστηριοποιείται από το 2008 στο χώρο της παραδοσιακής και λόγιας ανατολίτικης μουσικής, με ρεπερτόριο που περιλαμβάνει οργανικά έργα αλλά και τραγούδια, αποτελούν οι Ανδρέας Σκάνδαλος- κανονάκι, Στέλιος Βαρβέρης- ούτι και Στέφανος Αγιόπουλος- κρουστά. Συμμετέχει η Ουρανία Λιαρμακοπούλου- τσέλο, φλάουτο. Στο δεύτερο μέρος, ο διακεκριμένος δεξιοτέχνης παραδοσιακών οργάνων, συνθέτης και τραγουδιστής Χρήστος Τσιαμούλης, ερμηνεύει σε σύμπραξη με το Ηaran Trio και την Ουρανία Λιαρμακοπούλου παραδοσιακά τραγούδια από τις περιοχές της ανατολικής Ελλάδας.

  Ο Χρήστος Τσιαμούλης παίζει ούτι, πολίτικο και στεριανό λαούτο, σάζι, ταμπουρά, πολίτικη και κριτική λύρα, κεμανέ Καππαδοκίας, νέι, καβάλι, φλογέρα και άλλα παραδοσιακά όργανα. Έχει συνεργαστεί με πολλούς μουσικούς, τραγουδιστές και συνθέτες της παλαιότερης και της νέας γενιάς και με πολλούς σημαντικούς εκπροσώπους της παραδοσιακής μουσικής. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του παραδοσιακού συγκροτήματος «Δυνάμεις του Αιγαίου» το οποίο έχει διαγράψει μια δημιουργική πορεία πάνω στην παράδοση αλλά και στις μουσικές τάσεις του σύγχρονου τραγουδιού. Η προσωπική του πορεία περιλαμβάνει δίσκους, που περιέχουν κυρίως δικές του συνθέσεις καθώς και διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών. Στις συνθέσεις του διακρίνεται η επεξεργασία σύγχρονων στοιχείων με μοτίβα της παραδοσιακής και λαϊκής ελληνικής μουσικής και της παράδοσης της Ανατολικής Μεσογείου γενικότερα καλλιτεχνική διεύθυνση: Αντώνης Γιαμβριάς "Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός" Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα

Κυριακή, 22 Νοεμβρίου 2009

Κριτικές...

Νέοι ταλαντούχοι Ελληνες μουσικοί


Του Νικου Α. Δοντα

Εντυπωσιακή ήταν και στην φετινή της εμφάνιση με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ) η νεαρή Δανάη Παπαματθαίου - Μάτσκε. Ως σολίστ στη συναυλία της 13ης Νοεμβρίου στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής απέδωσε με κλασικό τρόπο το γιγάντιο όσο και απαιτητικό Κοντσέρτο για βιολί του Μπραμς. Εξέπληξε ιδιαίτερα το ρωμαλέο, μυώδες παίξιμο, απαραίτητο στην παρτιτούρα αυτή του ώριμου ρομαντισμού. Επιπλέον, η 21χρονη μουσικός διέθετε ωραίο, μεστό ήχο, τονική ακρίβεια και μεγάλη σιγουριά. Η μουσικότητά της, όχι μόνον στο αργό μέρος αλλά και στα γοργά, έδωσε όση πλαστικότητα ήταν δυνατόν στην ερμηνεία, καθώς η ορχήστρα περιορίστηκε σε συμβατική συνοδεία.

Διηύθυνε ο Στέφανος Τσιαλής, Ελληνας αρχιμουσικός που σταδιοδρομεί στη Γερμανία. Ως εναρκτήριο έργο επέλεξε τα «Φαιδρά καμώματα του Τιλ Οϊλενσπηγκελ» του Ρίχαρντ Στράους, προδόθηκε όμως από την ορχήστρα που δεν διαθέτει την απαραίτητη ακρίβεια ώστε το έργο να αποδοθεί με την δεξιοτεχνική ελαφράδα, την ευελιξία, τη ρευστότητα και την κομψότητα που του πρέπει. Καλύτερα ήχησε η «Ημιτελής» του Σούμπερτ, της οποίας τον γενναιόδωρο μελωδικό πλούτο ανέδειξε ο Τσιαλής με επιτυχία.

Κουαρτέτο «Τετρακτύς»

Στις 10 Νοεμβρίου, το νέο στον χώρο Κουαρτέτο «Τετρακτύς» πραγματοποίησε μία ακόμα συναυλία, αυτή την φορά στον «Παρνασσό». Από τα απαιτητικά προγράμματα που σταθερά προτείνει, διακρίνει κανείς μια βιασύνη να κατακτηθεί η κορυφή. Οι ικανότητες των τεσσάρων μουσικών είναι αδιαμφισβήτητες και το δέσιμο μεταξύ τους κάθε φορά και καλύτερο. Ωστόσο, έργα όπως του Κουαρτέτο «των Διαφωνιών» του Μότσαρτ, το 1ο από τα Κουαρτέτα «Ραζουμόφσκι» του Μπετόβεν και το Κουιντέτο για κλαρινέτο του Μπραμς απαιτούν μεγαλύτερη τριβή και εμπειρία.


Πιο επιτυχημένα ερμηνεύτηκε το τελευταίο έργο, όπου οι «Τετρακτύς» συνέπραξαν με τον δεξιοτεχνικά ασφαλή και εκφραστικό κλαρινετίστα Διονύση Γραμμένο. Από το εκτενές κουαρτέτο του Μπετόβεν ξεχώρισε το ποιητικό αργό μέρος, όπου ο Γιώργος Παναγιωτίδης (α΄ βιολί) φάνηκε περισσότερο χαλαρός, επομένως πιο σίγουρος και εκφραστικός. Στα ζωηρότερα μέρη εκτιμήθηκε η αυξημένη αυτοπεποίθηση του Κωνσταντίνου Παναγιωτίδη (β΄ βιολί), του Αλί Μπαζεγκμέτσλερ (βιόλα) και κυρίως του τσελίστα Δημήτρη Τραυλού: Οι τρεις τους συνέβαλαν αποφασιστικά στην ανάδειξη των διαφορετικών φωνών της γραφής, της αντίστιξης και του μεταξύ τους διαλόγου. Τα στοιχεία αυτά που λειτούργησαν με επάρκεια στην πρωτίστως εγκεφαλική γραφή του Μπετόβεν δεν ήσαν αρκετά για τον Μότσαρτ. Διέφυγε η άμεσα επικοινωνιακή διάσταση της μουσικής του, που απευθύνεται εξ ίσου στο συναίσθημα. Αν είχε βρεθεί το κατάλληλο ύφος, γλυκύ όσο και διορατικό, θα προσπερνούσε κανείς ευκολότερα τα μικροπροβλήματα ορθοτονίας ή την περιορισμένη διαφοροποίηση ανάμεσα στα τέσσερα μέρη του έργου

Σαν σήμερα στη μουσική..." Χοακίν Ροντριγκο" και Μπέντζαμιν Μπρίτεν

Σαν σήμερα 22 Νοεμβρίου  1901 γεννιέται ο Ισπανός συνθέτης Χοακίν Ροντρίγκο.




Ο Rodrigo που όλοι γνωρίσαμε από το πασίγνωστο Κοντσέρτο Αρανχουέθ είναι ένας πολυγραφότατος σημαντικότατος πνευματικός άνθρωπος και εμπνευσμένος συνθέτης, τόσο έργων για κιθάρα όσο και για άλλα όργανα. Η σπάθη της διάσημης μουσικής του βέβαια έπεσε βαριά πάνω στην εργογραφία του, την οποία συνοπτικά θα παρουσιάσουμε εδώ.
Γεννημένος το 1901 σε χωριό κοντά στη Βαλένθια, ταλαιπωρήθηκε από τα τέσσερά του χρόνια από την επιδημική διφθερίτιδα που έστειλε στο θάνατο χιλιάδες παιδιά εκείνη την εποχή. Το 1917 ξεκινάει σοβαρές σπουδές στα θεωρητικά ενώ πέντε χρόνια αργότερα γράφει τις πρώτες, δειλές αλλά όμορφες, μουσικές σελίδες του. Το έργο 1 είναι τα Δύο Σκετς για βιολί και πιάνο. Ακολούθησε μια σουίτα για πιάνο, η Καντσονέτα για βιολί και έγχορδα και το Αve Maria για φωνή με συνοδεία Οργάνου. Η πρώτη παρουσίαση έργου αναφέρεται στο έτος 1924. Είναι τότε που το ορχηστρικό του κομμάτι Juglares παίχτηκε στη Βαλένθια με επιτυχία. Αναθαρρημένος πηγαίνει στο Παρίσι (μιμούμενος την παρόμοια τακτική των Turina - Granados – Albeniz ) όπου μελετά σύνθεση με τον Paul Dukas, ενώ γράφει μεταξύ πολλών τραγουδιών και μικρής διάρκειας κομματιών, τα γνωστά Παιδικά κομμάτια για πιάνο που παίχτηκαν πολύ σε όλο το κόσμο και τα οποία του εξασφάλισαν μια διάκριση σε διαγωνισμούς σύνθεσης στο Παρίσι και τη Βαλένθια. Έχει κατακτήσει πια ένα χαρακτηριστικό δικό του λυρικό τρόπο γραφής. Η ισπανική ηχητική ταυτότητα δεν λείπει αλλά δεν διστάζει και να δανειστεί στοιχεία από τη γραφή του Ραβέλ....περισσότερα

http://www.mmb.org.gr/page/default.asp?la=1&id=1344


Σαν σήμερα 22 Νοεμβρίου 1913  γεννιέται στο Λόουστοφτ της Αγγλίας ο συνθέτης, μαέστρος και πιανίστας Μπέντζαμιν Μπρίτεν


 Ο Μπέντζαμιν Μπρίτεν,που γεννήθηκε στην κομητεία του Σάφλοκ το 1913 και πέθανε στα 1976, αφού διέγραψε μια λαμπρή μουσική πορεία. Ο Αγγλος συνθέτης, διευθυντής ορχήστρας και πιανίστας, με σημαντικό παιδαγωγικό έργο, δίκαια θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς και σπουδαιότερους συνθέτες της εποχής μας. Ο Μπρίτεν μυήθηκε στη μουσική από τη μητέρα του που τραγουδούσε ερασιτεχνικά. Το 1934, ύστερα από σπουδές στο Βασιλικό Κολέγιο Μουσικής στο Λονδίνο, επιδίωξε να μαθητεύσει κοντά στον Αλμπαν Μπεργκ, κάτι που τελικά δεν κατάφερε. Ενα χρόνο αργότερα συμμετείχε ως συνθέτης στη δημιουργία κινηματογραφικών ντοκιμαντέρ, γεγονός που συνέβαλε αποφασιστικά στη διαμόρφωση της δραματικής μουσικής του γλώσσας. Την ίδια χρονιά γνώρισε τον ποιητή Ουίστεν Χιου Οντεν, με τον οποίο συνεργάστηκε συχνά σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Οταν ο τελευταίος έφυγε για τις ΗΠΑ, ο Μπρίτεν που ήταν ήδη απογοητευμένος από τα αγγλικά μουσικά πράγματα αποφάσισε να διασχίσει κι αυτός τον Ατλαντικό μαζί με τον μόνιμο εφεξής συνεργάτη του, τον τενόρο Πίτερ Πίαρς. Εκεί ένιωσε ελεύθερος και μελοποίησε χωρίς αναστολές στίχους του Μιχαήλ Αγγέλου και του Αρτιρ Ρεμπό, αλλά και κατόρθωσε να συνθέσει και τη δίπρακτη όπερα Πολ Μπάνιαν σε κείμενο του Οντεν. Οταν επέστρεψε στην Αγγλία, το 1942, αρνήθηκε να υπηρετήσει στο στρατό, δηλώνοντας "αντιρρησίας συνείδησης", υποχρεώθηκε όμως, να δίνει συναυλίες σε κάθε είδους ακροατήριο. Το 1945 καθιερώθηκε με την όπερα "Πίτερ Γκράιμς" και η μουσική του παρουσία είχε πια επιβληθεί. Καλλιέργησε την όπερα δωματίου και ταξίδεψε με τον τενόρο Πίτερ Πίαρς στην Απω Ανατολή, ήρθε σε επαφή με την παραδοσιακή μουσική του Μπαλί, της Ινδονησίας και της Ιαπωνίας (θέατρο "Νο"), μουσική που τον επηρέασε σε πολλά έργα του, ενώ η γνωριμία του με το Ρώσο βιολοντσελίστα Μ. Ροστροπίβιτς είχε σαν αποτέλεσμα να γράψει αρκετά έργα για βιολοντσέλο. Το 1965, κατά την παραμονή του στην Αρμενία, αποφάσισε να μελοποιήσει στίχους του Αλεξάντερ Πούσκιν. Το "Ρέκβιεμ του πολέμου", που έγραψε ο Μπρίτεν και ανέβασε πολύ τη δημοτικότητά του, είναι ένα δραματικό "κατηγορώ" κατά της ανθρώπινης παράνοιας ως βασικής αιτίας των πολέμων. Το 1973, ενώ η ασθένεια άρχισε να χτυπά σιγά, αλλά μεθοδικά τον συνθέτη, ανέβηκε η τελευταία του όπερα "Θάνατος στη Βενετία", βασισμένη στο ομώνυμο διήγημα του Τόμας Μαν, έργο που έδωσε την ευκαιρία στον Πίαρς να ερμηνεύσει το σημαντικότερο μάλλον ρόλο στην καριέρα του. Ο Μπρίτεν, άνθρωπος βαθιά καλλιεργημένος, πίστευε ότι η μουσική πρέπει να ικανοποιεί τη βασική ανθρώπινη ανάγκη, που είναι η ψυχαγωγία, αλλά αυτό δε σημαίνει την πτώση της ποιότητας. 


Πέμπτη, 19 Νοεμβρίου 2009

ΑL DI MEOLA: Ο μάγος της κιθάρας


«Μουσική είναι όταν μια καλοκουρδισμένη καρδιά, χτυπάει σε έναν συγκεκριμένο ρυθμό και δίνει εντολή στο σώμα να παίξει κάτι καλό!»

 
 «Μ' αρέσει να συνδυάζω τις μουσικές που φτάνουν στ αυτιά μου. Μ' αρέσει να ενώνω ήχους που έχουν ψυχή και η ποιότητά τους απαιτεί από τον ακροατή την προσοχή του. Θεωρώ πως η μουσική πάει μπροστά όταν οι μουσικοί την αξιοποιούν τονίζοντας ήχους που φαινομενικά δεν έχουν καμιά συγγένεια ανάμεσά τους. Αγαπώ το φλαμένκο όπως αγαπώ τη μουσική των τσιγγάνων, την αραβική μουσική ή τη βραζιλιάνικη. Θα ήταν παράλογο ν αντισταθώ, ως μουσικός, στις μουσικές που μ αρέσουν. Προφανώς είναι εκείνες που επηρέασαν την ερμηνεία μου στην κιθάρα»

 Αυτά  δηλώνει ο Ιταλοαμερικανός Αλ Ντι Μέολα. που  σήμερα (Πέμπτη 19 Νοεμβρίου  2009 )εμφανίζεται στο «Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Φίλων της Μουσικής». 

Ο Al Ντι Μέολα   ξεκίνησε με βάση την τζαζ σύντομα  διεύρυνε τον μουσικό του ορίζοντα με συνεργασίες που έχουν μείνει στην ιστορία. Το αποκορύφωμα ήταν το τρίο Di Meola/ Mc Lauaghlin / De Lucia, γνωστοί και ως The Guitar Trio.
Ο ιταλικής καταγωγής κιθαρίστας από το Νιου Τζέρσεϊ περνούσε τον χρόνο του κάνοντας μαθήματα κλασικής μουσικής και άκουγε όμως πολύ και την σάλσα άλλωστε γι΄αυτό και αργότερα έκανε και πολλούς πειραματισμούς πάνω στην παραδοσιακή μουσική της Βραζιλίας ( στα αλμπουμ «Cielo e Terra» και «Soaring Through a Dream» ).Έγινε πολύ γρήγορα περιζήτητος μουσικός και έτσι έγινε και μέλος του γκρουπ του Chick Corea και έχει συνεργαστεί με πολύ μεγάλους καλλιτέχνες όπως τον Pavarotti, τον Paco De Lucia, τον Paul Simon, τον Stevie Wonder, Phil Collins, Santana, Frank Zappa, Steve Winwood...